علیرضا نوری در گفتو گو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه در حوزه زیرساختهای شهر به صورت هوشمندانه اقدامات و واکاوی خوبی در بخش PMS صورت گرفته است، اظهار کرد: در این راستا در مورد نوعی از آسفالت با عنوان وارممیکس آسفالت مطالعاتی انجام شده است؛ آسفالتی که در حال حاضر در سطح شهر با تناژ بالا توزیع میشود هاتمیکس آسفالت و بر مبنای دمایی است که در آن تولید میشود و هرچقدر این دما کمتر باشد، هدررفت حرارتی و آلودگی زیستمحیطی کمتری را به دنبال خواهد داشت.
معاون محیطزیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با اعلام اینکه در وارممیکس آسفالت شرایط به گونهای است که اگر افت حرارتی تا لحظه پخش کمتر باشد، آسفالت باکیفیتتری ارائه میدهد و این نوع آسفالت در دنیا مورد استفاده است، یادآور شد: در تهران کمتر از این نوع آسفالت استفاده میشود چراکه به فرآیند خاصی و افزودنی های خاصی نیاز دارد و به دنبال این هستیم که در شهرداری تهران با نظامات موجود و کارخانه های فعلی بتوانیم این آسفالت را تولید کنیم.
وی با اذعان بر اینکه مدرنترین کارخانه تولید آسفالت کشور کارخانه شماره ۹ شهرداری تهران است و با ظرفیت و کیفیت بسیار خوبی تولید آسفالت را انجام میدهد، اعلام کرد: ما به دنبال فناوریهای جدیدی هستیم که تولید آسفالت در کارخانههای شهرداری تهران هم از لحاظ زیستمحیطی و هم از لحاظ اقتصادی بیشتر به نفع شهرداری و شهر باشد.
نوری با بیان اینکه ما به سرعت طرح را آغاز کردیم، گفت: RFP (پروپوزال) طرح تهیه و برای اعلام نظر به بهرهبرداران ارائه شده و قراردادها در حال پیگیری برای انعقاد است؛ پیشبینی میکنیم تا ۶ ماه آینده برنامه، عملیاتی و وارممیکس آسفالت در سطح شهر توزیع شود.
معاون محیطزیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با تأکید بر اینکه بحث ما کیفیت آسفالت نیست، یادآور شد: بحث در این طرح نوع مخلوط، روش تولید و دمای کمتر در تولید آسفالت است؛ در حال حاضر آسفالت تولیدی و توزیعی در تهران کیفیت بالایی دارد اما آنچه باید به آن توجه کنیم ظرفیت تولید و قیمت سرسامآور قیر است که نگهداشت معابر را در کشور با چالش مواجه کرده که میتوان با دانش موجود، مشکلات را برطرف کرد.
وی تأکید کرد: آنچه که در شهرداری تهران تولید میشود توسط آزمایشگاههای معتبر مورد نظارت و بررسی قرار میگیرد و میتوانیم بگوییم که در بالاترین کیفیت تولید و پخش میشود اما نگهداشت، استفاده در زمان و مکان صحیح، متراکم کردن آسفالت برای جلوگیری از ایجاد ترکهای طولی مورد اهمیت است که در همین راستا مرکز مطالعات طرحی را روی میز مدیران قرار داده تا بتوان در نگهداشت آسفالت، مؤثرتر قدم برداشت.
نوری با بیان اینکه باید قراردادها را به گونهای پیش برد که چرخه عمر مدنظر باشد و صرفاً به صورت اقدام موقتی نباشد، یادآور شد: اگر بتوان در چرخه عمر پروژه تخمین قیمت را داشت و قراردادهایی را بر این اساس منعقد کرد شاهد خواهیم بود که معبری ساخته شده که کیفیت بسیار خوبی را در دراز مدت دارد و به این شکل نیست که نهاد یا بخشی، وارد شود و کاری انجام دهد و در سالهای آینده، آسفالت دچار اضمحلال شود.
وی با تأکید بر اهمیت کیفیت روسازی آسفالت در نگهداشت آن، تصریح کرد: اینکه آسفالت یک معبر تازه توزیع شده باشد یک بحث است و اینکه کیفیت سواری خوبی را به کاربران راه ارائه کند بحث دیگری است که مدیریت شهری به آن توجه دارد؛ مستندات علمی خوبی تهیه شده و کتابی توسط یکی از افراد مطرح جهان در حوزه pms منتشر شد که در اولین فرصت در مرکز مطالعات شهرداری تهران ترجمه شد و در اختیار محققین قرار گرفت.
معاون محیطزیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران ابراز امیدواری کرد که با تغییر مخلوط آسفالت در سال جاری، در هزینهها صرفه جویی شود.
انتهای پیام/
نظر شما