ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی / شهرداری مجری طرح بازسازی شود

شهردار منطقه ۱۲ از تشکیل جلسه ساماندهی ایمنی بازار تهران در استانداری تهران خبر داد و گفت: مقرر شد طی یک هفته، کارگروه‌های تخصصی برای برنامه‌ریزی در این زمینه به وجود آید.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، روز گذشته، سه‌شنبه، ۲۳ خردادماه، جلسه ساماندهی ایمنی بازار تهران با حضور علیرضا فخاری، استاندار تهران، محمدحسین نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲، جمعی از مسؤولان ارشد دولتی و شهری و نمایندگان سازمان‌های خدماتی و امدادرسان در استانداری تهران برگزار شد.

بافت فرسوده، مهم‌ترین معضل بازسازی بازار

در این جلسه یزدی، ضمن قدردانی از تشکیل این جلسه، بافت فرسوده را از مهم‌ترین مشکلات بازار تهران دانست و گفت: به دلیل مشکلات میراث فرهنگی و سازمان اوقاف و... که سبب می‌شود نتوانیم در بازار افزایش تراکم داشته باشیم، سازندگان تمایل زیادی برای مشارکت در ساخت‌وساز در منطقه ۱۲ نباشند؛ چراکه ارزش‌افزوده چندانی نصیب آنها نمی‌شود.

وی سپس با تأکید بر ضرورت تأمین پارکینگ برای موتورسواران ادامه داد: اگر ما پارکینگ ایمنی برای موتورسواران داشته باشیم، زنجیره انفجاری‌ای از موتورهای پارک‌شده پیرامون بازار به وجود نمی‌آید. در برخی نقاط مانند حاشیه خیابان خیام، تا ۲ ردیف به صورت قطعی و گاه تا سه ردیف پارک موتورسیکلت داریم و خدایی‌ناکرده یک آتش‌سوزی همین‌ها را به یک خطر جدی می‌تواند تبدیل کند.

ناپایداربودن سازه‌ها، سیم‌کشی‌های برق و خطر آتش‌سوزی، جداره‌سازی و سقف‌، چاه‌های جذبی، ساماندهی چرخ‌دستی‌ها و حمل بار، مشکلات ترافیکی و ضرورت ایجاد ایستگاه‌های آتش‌نشانی، اورژانس و کلانتری از دیگر موضوعاتی بود که شهردار منطقه ۱۲ درباره آنها سخن گفت.

وقتی جان انسان‌ها در خطر باشد، میراث فرهنگی و اوقاف نمی‌توانند مانع باشند

در این جلسه، نامی ضمن اشاره به این مطلب که هیچ مسأله‌ای نمی‌تواند مانع ایمن‌سازی بازار تهران شود، اعلام کرد: به‌زودی ساماندهی وضعیت ایمنی بازار تهران آغاز خواهد شد. میراث فرهنگی مورد احترام همه است، اما باید در نظر داشت در مکانی که ایمنی در خطر است، میراث فرهنگی و اوقاف نمی‌توانند مانع باشند؛ زیرا با به‌خطرافتادن جان افراد روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه مشکل عمده بازار بزرگ تهران کنار هم قرارگرفتن توزیع و تولید اجناس در محل بازار است، گفت: تولید باید از بازار دور و به شهرک‌های صنعتی منتقل شود. جلسات بسیاری در گذشته برای ساماندهی بازار برگزار شده، اما اکنون وزیر کشور مصمم است تا وضعیت بازار سریعاً تعیین تکلیف شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از برگزاری جلسه‌ای با وزیر کشور در این زمینه، طی ۱۵ روز آینده خبر داد و گفت: در این جلسه نتیجه بررسی‌های تخصصی ارائه خواهد شد تا برنامه‌ها برای رفع مشکلات بازار به مرحله اجرا برسد.

شهرداری تهران مجری طرح بازسازی باشد

در ادامه فخاری با بیان اینکه در وضعیت بازار با موارد امنیتی، عمرانی، ایمنی و خدماتی و حمل‌ونقل روبه‌روییم، گفت: توجه به همه این موارد از اهمیت ویژه برخوردار است که در قالب یک گروه مشاور و ارائه طرح نهایی باید بررسی ویژه شود.

وی افزود: ظرف یک هفته کارگروه تخصصی شکل گیرد و پیشنهادات و اقدامات در حوزه مخاطرات بازار تجمیع شود.

استاندار تهران سپس با اشاره به اینکه در حوزه استانداری موافق این هستیم که سازه‌های دارای استحکام حفظ شوند، ادامه داد: باید تغییر کاربری‌هایی در حوزه بناهای بازار داشته باشیم؛ چراکه در وضعیت فعلی، همه مراحل اعم از توزیع، تولید و نگهداری در این مکان انجام می‌شود که صحیح نیست.

وی یادآور شد: پیشنهاد این است که شهرداری تهران مجری طرح بازسازی باشد و دبیرخانه‌ای برای همکاری در حوزه رفع خطرها و ایمن‌سازی و حوزه‌های امنیتی و اجتماعی در استانداری تهران تشکیل و وظیفه آن به حوزه سیاسی و اجتماعی محول شود.

فخاری در مورد انتقال انبارهای بازار به جایی اطراف تهران بیان کرد: تفکیک وضعیت در بازار ضروری است و باید مشاغل مرتبط و هم پوشاننده با هم ادغام و مشاغل بدون ربط جداسازی شوند.

انتهای پیام/

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 37856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =