طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران به‌روزرسانی می‌شود/ جریان گاز در شبکه

معاون زیرساخت، نوآوری شهری و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از اجرای طرح مطالعاتی مدیریت نگهداری شبکه جمع‌آوری رواناب‌های سطحی در این مرکز خبر داد.

علیرضا نوری در گفت و گو با خبرنگار شهر، با اشاره به اجرای طرح مدیریت نگهداری شبکه جمع‌آوری رواناب‌های سطحی در معاونت فنی و عمرانی شهرداری، اظهارکرد: ما سعی کردیم در مورد این طرح بسیار سخت‌گیرانه عمل کنیم؛ چراکه شاکله نگهداشت شبکه در سال های بعد را شکل خواهد داد.

وی افزود: این طرح فراخوان شد و افرادی برای دریافت پروژه اقدام کردند اما در جلسات نکاتی مطرح شد که ما را بر آن داشت که تغییر جزئی در مسیر ایجاد کنیم و انواع خرابی‌ها را مجدداً در بررسی‌ها ببینیم؛ از سویی دیگر تغییرات شیمیایی را در رواناب‌ها شاهد هستیم که باید مورد بررسی قرار می‌گرفت.

معاون زیرساخت، نوآوری شهری و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه مجموع نظرات باعث شد این طرح را با بررسی‌های بیشتر و تغییرات ایجاد شده به فراخوان بگذاریم، خاطرنشان کرد: ما در این طرح برداشت‌های سختی داریم؛ در شبکه جمع‌آوری رواناب‌های سطحی، بخش‌هایی را داریم که دسترسی به آن‌ها بسیار دشوار است و جان و سلامتی تعدادی از همکاران ما در شهرداری تهران در همین شبکه جمع‌آوری به خطر افتاده است.

وی ادامه داد: علاوه بر جمع‌آوری رواناب‌ها، بسیاری از زباله‌هایی که در مسیر قرار دارند نیز جمع‌آوری می‌شوند؛ البته تله‌های زباله‌گیر در مسیر تعبیه شده اما با توجه به اینکه به لایروبی و نگهداشت گسترده‌ای نیاز دارد، عملاً نیروها باید وارد شبکه شوند و لایروبی، مرمت و پاکسازی را انجام دهند.

نوری با بیان اینکه ورود به اغلب بخش‌ها بسیار دشوار است که مجری ما باید به این بخش‌ها نیز ورود کند و بررسی‌های لازم را در مورد خرابی‌های ناشی از گازهای ساطع شده از رواناب انجام دهد، یادآور شد: جریانی که در شبکه شاهد آن هستیم، آب نیست و در برخی قسمت‌ها ورود فاضلاب را به شبکه داشتیم که البته این نقاط کاهش یافته اما کماکان روی شبکه اثرگذار است. برای مدیریت این شبکه که هم آب، هم فاضلاب، هم زباله و هم گل و لای را با خود جابجا می‌کند، باید بسیار دقیق عمل کرد.

معاون زیرساخت، نوآوری شهری و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اعلام اینکه یکی از متخصص‌ترین گروه‌های کشور وارد بررسی این موضوع شده است، تصریح کرد: بر اساس مشورتی که با این گروه داشتیم، قرار شد تغییراتی در جزئیات فنی داشته باشیم تا طرح مثمرثمر باشد؛ اولویت ما کیفیت کار است.

وی با اعلام اینکه ما مدیریت خوبی را در جمع‌آوری‌ آب‌های سطحی داریم، گفت: شاید بتوان گفت شهرداری تهران یکی از بزرگترین شبکه‌های رواناب‌های سطحی را در خاورمیانه دارد و واقعیت این هست که هزاران میلیارد تومان هزینه شده تا شبکه‌ای گسترده به طول ۵۷۰ کیلومتر برای حفاظت جان شهروندان از خطرات ناشی از سیل ایجاد شود.

نوری تأکید کرد: مرکز مطالعات شهر تهران نقش خود را در مسیر بهبود تعمیر و نگهداشت شبکه ایفا می‌کند و برنامه‌ریزی ما این است که طرح در سال آینده جهت اجرا به شبکه خاکریز آب تحویل داده شود؛ پس از استقرار طرح می‌توان در سالهای آینده از آن استفاده کرد. این طرح در طول سالیان پیش رو با اطلاعات به دست آمده به‌روز رسانی می‌شود.

معاون زیرساخت، نوآوری شهری و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه جهت پیش‌بینی بودجه مناسب برای طرح‌های نگهداشت در تمام زیرساخت‌ها به طراحی سامانه‌ها و تطبیق با اطلاعات به دست آمده نیاز است، یادآور شد: با این روند می‌توان بهترین تخصیص بودجه را انجام داد و از طرفی با اطلاعات در دست، می‌توان متوجه شد که کدام بخش‌ها در اولویت تعمیر و مرمت هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی با محوریت بازیافت مخلوط‌ها و مصالح حوزه راه‌سازی، اظهار کرد: بازیافت تمام‌عمق روسازی در حوزه عمران آغاز شده و به نوعی در حال پایان است.

نوری با بیان اینکه در حوزه FDR مختصات مصالح، موارد اثرگذار در روان‌سازها، مخلوط‌های سیمانی و هزینه‌های احتمالی مورد بررسی قرار گرفته است، یادآور شد: شهرداری تهران می‌تواند در این حوزه به اقتصاد و حفظ و نگهداری معابر شهری کمک ویژه‌ای داشته باشد.

معاون زیرساخت، نوآوری شهری و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه پایلوت استفاه از روسازی بتنی پیش ساخته نیز در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: عمده ایستگاه‌های بی‌آرتی که با مشکل شیار افتادگی و روسازی کف مواجه هستند با روسازی بتنی مرمت می‌شوند که البته زمان‌بر است. اگر این بتن‌های پیش ساخته بیرون از محل تولید شود و برش‌های درستی داشته باشد، می‌تواند بهره‌وری زمانی بهتری داشته باشد.

انتهای پیام/

۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 39452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =