شهرک‌های مسکونی، ظرفیتی بالقوه برای تولید مسکن در پایتخت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۱ گفت: شهرک‌های مسکونی در تهران که عمدتا در مناطق پیرامونی شهر و در دهه‌های قبل احداث شده، اکنون با توجه به توسعه شهری و نیاز به افزایش زیرساخت‌های شهری و نیز ضرورت نوسازی، نیازمند مدلی کارآمد برای بهسازی و نوسازی است.

به گزارش شهر، رسول براتی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۱ ، این سال‌ها که یکی از نیازهای جدی پایتخت، زمینه سازی برای تولید مسکن به جهت کاهش تقاضا و کنترل قیمت ها در بازار مسکن است، شهرک های مسکونی واقع در تهران می تواند فرصتی مناسب برای تولید مسکن شهری باشد. یکی از مناطقی که در پایتخت تعداد زیادی از شهرک‌های مسکونی را در خود جای داده، منطقه ۲۱ است که دارای ۱۳ شهرک مسکونی قدیمی ساخت و ناپایدار است.

براتی تصریح کرد: این شهرک ها نیازمند اقدام جدی برای بازسازی و نوسازی است تا فضای مناسب تری را برای زندگی شهروندان فراهم کند. در میان شهرک های مسکونی منطقه ۲۱، شهرک دانشگاه با ۸۰ هکتار مساحت در  سال ۵۸ پروانه ساخت و در سال ۸۲ پایان کار گرفته است. این شهرک دارای ۲۴۳ بلوک و ۲۶۷۴ واحد مسکونی با مساحت ۲۷۰ هزار متر مربع است. از جمله موضوعاتی که در سال گذشته و در تیم جدید مدیریتی منطقه ۲۱ مطرح شد، نوسازی بافت های ناپایدار و مساحت هایی که قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ هستند، بود و یکی از آنها شهرک دانشگاه تهران است که ساکنین آن از پرسنل و اساتید سنوات گذشته دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی هستند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۱ گفت: این شهرک مانند بسیاری دیگر از شهرک های مسکونی پایتخت، نیاز مبرم به نوسازی دارد و با تلاشی که در سال گذشته صورت گرفت، با همراهی و هدایت سازمان نوسازی شهرداری تهران و پیگیری مجدانه شهردار منطقه ۲۱، منجر به شکل گیری تفاهم نامه ای جهت نوسازی این شهرک به شیوه ای نوین شد.

براتی بیان کرد: در این راه، سازنده ای از طرف موقوفه ملاعلی کنی که مالک اصلی زمین شهرک است، معرفی شد و در این زمینه با توجه به طراحی انجام شده، ساخت سه برابر واحدهای مسکونی موجود با سرانه های مورد نیاز به عنوان یک محله الگو پیش بینی شده است. سطح اشغال این شهرک حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و دارای ۴ طبقه است که در طراحی صورت گرفته تا ۹ و ۱۱ طبقه افزایش پیدا  می کند که در این صورت سطح اشغال مسکونی کاهش و فضا برای سرانه های درمانی، ورزشی، تجاری و آموزشی فراهم می شود.

وی افزود: در نوسازی منطقه ۲۱، تلفیق صنعت و مسکن انجام کار را دشوار می کند ولی از آنجایی که کارخانه های منطقه  به سمت صنعت سبز  پیش می روند، نیازمند توسعه سرانه مسکونی برای پرسنل و کارکنان خود می باشند. با توجه به بازدیدهای که از  عرصه هایی ۵۰۰ متر و ۴۰۰ متر بایر بعمل آمده است، با طراحی که صورت می گیرد بلوک های شهرک  می توانند با کلید به کلید کردن در منزل جدید خود سکونت داشته باشند و بلوک های قدیمی تخریب شود.

براتی گفت: بر اساس طراحی‌های اولیه، اجرای نوسازی شهرک دانشگاه تهران حدود دو سال زمان می برد و از اواخر امسال اجرای آن آغاز خواهد شد ...در این امر امتیاز ساکنین در این است که یک واحد ۱۰۰ متری نوساز تحویل  بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنند. هدف شهرداری در این امر، روان سازی و ایجاد تعامل سازنده بین مالکین اعیانی و موقوفه بوده و  شهرداری فقط عوارض پروانه را می گیرد. مدل نوسازی شهرک دانشگاه تهران به گونه ای است که می تواند الگویی برای سایر شهرک های شهر تهران باشد و فرصتی تازه برای تولید واحدهای مسکونی در پایتخت باشد.

انتهای پیام/

۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 39483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =