تحقق ۹۴ درصدی بودجه شهرداری در بهار امسال/ هیچ سالی در ماه‌های ابتدایی این میزان تحقق نداشتیم که قابل تقدیر است

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ۱۸ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان بودجه مصوب سه ماه ابتدایی امسال، ۱۷ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان محقق شده و میزان جذب ۹۴ درصد است.

به گزارش خبرنگار شهر، حبیب کاشانی در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه قرار بود گزارشات به تفکیک ماه قرائت شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه درگیر گزارش اسفندماه بودیم و شورا نیز یک هفته تعطیل بود، 'گزارش سه ماهه قرائت می‌شود.

وی با بیان اینکه  بودجه شهرداری تهران به میزان ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان تصویب شد، خاطرنشان کرد: در سه ماه ابتدایی مجموع منابع نقدی و غیرنقدی ۱۷ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان است که نسبت وصولی به کل بودجه ۲۳ درصد است. البته فراموش نکنیم کار شهرداری ها در فروردین و اردیبهشت معمولا چندان پررونق نیست.

کاشانی با اعلام اینکه مبلغ ۱۷ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان نقد و ۵۹۲ میلیارد تومان غیرنقد است، یادآور شد: باید ۱۶ هزار و هشت میلیارد تومان وصول می شد که ۱۰۴ درصد محقق شده است.

وی با بیان اینکه در منابع حاصل از دارایی های مالی باید هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان وصول می شد که ۹۱۹ میلیارد تومان به میزان ۶۸ درصد محقق شد، گفت: در این سه ماه باید ۱۸ هزار و  ۹۹۷ میلیارد تومان از بودجه محقق می شد که با تلاش دوستان ۱۷ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان محقق شد که به معنای تحقق ۹۴ درصدی است و نسبت به سال قبل روند رو به جلویی را نشان می دهد که بنده به نوبه خود از شهرداری تقدیر می کنم.

کاشانی با بیان اینکه ۴۸۰ میلیارد تومان از مطالبات حاصل از جرایم در سالهای گذشته وصول شده است، خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که شهرداری به ردیف های مختلف اعتباری توجه داشته است.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عوارض اسناد رسمی صفر است و باید با قوت پیگیری شود تا از تمام منابع استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: در بخش درآمد حاصل از آگهی های تجاری از سازمان زیباسازی انتظار داریم که با دقت بیشتری جلو برود؛ چون در سه ماهه اول نسبت به برنامه عقب هستند.

وی ادامه داد: عوارض قطع اشجار افزایشی بوده و قرار بوده رقم حاصل شده در توسعه فضای سبز به کار گرفته شود اما انتظار می رود که این کد درآمدی بلافاصله بعد از وصول عودت داده شود تا توسعه فضای سبز را شاهد باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عوارض ناشی از حذف پارکینگ به صورت کد واحد است، اظهار کرد: از  بودجه عوارض حذف پارکینگ باید برای پارکینگ های محلی استفاده شود تا نواقص را در این زمینه برطرف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در تملک دارایی سرمایه ای و مالی با وجود تصویب ۲۰ هزار و ۶۶۸ میلیارد تومان و ۲ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان درصد تحقق، جذب ۱۰.۴۶ درصد است، گفت: در مجموع ۱۲ هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان ابلاغ شده و از بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان ابلاغی، عملکرد ۴۳ میلیارد تومان درصد جذب ۰.۳۸ درصد است.

کاشانی با بیان اینکه در بخش هزینه ها ۷۶ هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان ابلاغ شده و بودجه ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: ۳۰ درصد منابع پایدار و ۷۰ درصد ناپایدار است. بنابر گزارش شهرداری تهران ۱۷ هزار و ۹۰۵ به صورت نقد و غیر نقد وصول شده که هزار و ۹۱ میلیارد تومان کمتر از مبلغ مصوب است اما نسبت به دو سال قبل عملکرد بسیار خوبی داشتیم و در هیچ سالی در ماه های ابتدایی این میزان رشد را شاهد نبودیم که قابل تقدیر است.

جعفر شربیانی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری نسبت به الگوی رفتاری تحقق بودجه در ماه های ابتدایی سال متفاوت عمل کرده و ۲۲ هزار میلیارد تومان تا ۲۰ تیرماه درآمد داشته است که نشان می دهد شهرداری توجه خوبی به بودجه داشته و عملکرد مثبت بوده است، اظهار کرد: تنظیم رابطه با دولت به عنوان سیاست اصولی یک موضوع مهم است و باید برای ما در اولویت باشد. بسیاری از آیتم های کاهشی ارتباطی با مدیریت شهری ندارد و حقوقی است که دولت باید پرداخت کند.

وی با بیان اینکه حقوق شهرداری از منابع دولت استیفا شده است، تصریح کرد: این روند قابل قبول بود که ارزشمند و قابل تقدیر است.

مردم در حوزه شهرسازی به شهرداری اعتماد کرده اند
سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه گزارش سه ماه ابتدایی امسال سند افتخاری برای شهرداری است، اظهار کرد: ما سال هایی سراغ داشتیم که درآمد خوبی در سه ماهه اول محقق شود اما هیچگاه به این شکل نبوده و جای تقدیر دارد.

وی افزود: تحلیل ها نشان داد که مردم در حوزه شهرسازی به شهرداری اعتماد کردند و تحقق بیش از ۹۳ درصدی بودجه نشان می دهد که از رکود خارج شده ایم. این میزان تحقق نشان داد که با وجود اینکه درگیر ضرایب بودیم، باز هم بودجه محقق شد و شاید اگر این درگیری ها وجود نداشت درصد تحقق بودجه بیش از این می شد.
رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه دولت باید در مورد صفر بودن برخی آیتم های درآمدی پاسخگو باشد، تصریح کرد: امیدواریم در سایر آیتم ها نیز میزان درآمد در سه ماهه دوم سال افزایش یافته باشد و وضعیت بهتری را شاهد باشیم.
ثبت درآمدها نیز به صورت شفاف بوده و قابل تقدیر است
احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه جای خوشحالی است که شهرداری تهران بودجه ۲۵ درصد سه ماهه را بیش از ۱۰۰ درصد جذب کرده و درآمد قابل توجهی داشته است، گفت: نسبت به سال قبل شاهد ۲۳.۵ درصد افزایش درآمد بودیم و ثبت درآمدها نیز به صورت شفاف بوده و قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: از معاون مالی شهرداری می خواهیم که این مسیر ادامه داشته باشد و مسیر کند نشود؛ در ثبت هزینه نیز اقدامات قابل تقدیر است و جداول نشان می دهد که هزینه صورت گرفته و باقی نمانده تا پایان سال هزینه شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه افزایش ۶.۸ درصدی در ثبت هزینه ها در هشت سال گذشته بی سابقه بوده است، گفت: این عملکرد جای تقدیر و تشکر دارد.
گزارش تحقق بودجه جوابی دندان شکن به کسانی است که تحقق بودجه۱۴۰۱ را ناشی از تخفیف عوارض می دانستند
مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه با تأکید بر اینکه گزارش سه ماه ابتدایی سال بسیار امید آفرین بودند، گفت: از شهرداری تقدیر می کنیم که تلاش کردند تا عدد مصوب را محقق کنند و امیدواریم عقب ماندگی در بخش غیرنقد نیز جبران شود.

وی با بیان اینکه این گزارش جواب دندان شکنی به کسانی است که می گفتند تحقق بیش از مبلغ مصوب در سال گذشته ناشی از تخفیف عوارض بوده است، یادآور شد: ۲۰ درصد تخفیف نقدی از قدیم وجود داشته و گزارش سه ماهه امسال نشان می دهد که تحقق درآمد به پیگیری همکاران ما در شهرداری برمی گردد و بخش عمده ای از درآمد حاصل از ساخت و ساز بوده است.

بابایی با تأکید بر اینکه اعم مجوزهای تخریب و بازسازی در بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران بوده است، تصریح کرد: امیدواریم روند به همین شکل پیش برود و این نشان داد که  تحقق شعار «می خواهیم و می توانیم»، شدنی است. در گذشته حتی تأمین آب را هم به برجام وصل می کردند و امروز این موضوع تمام شده است.
ارسال نامه از سوی شورا به دولت برای انجام تکالیف دولت
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه نامه ای از سوی شورا برای انجام تکالیف به دولت ارسال می شود، خاطرنشان کرد: شهرداری نیز باید موضوع را پیگیری کند؛ از معاون مالی شهرداری تهران تقدیر می کنیم که از زمانی که وارد عمل شد وضعیت درآمدی بسیار بهتری را نسبت به قبل شاهد بودیم.
مطالبات شهرداری از دولت تا اسفند گذشته ۴۱ هزار میلیارد تومان است
کاشانی با بیان اینکه مطالبات ما از دولت تا اسفند ماه سال قبل ۴۱ هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف است، گفت: از شهردار تهران می خواهیم این موضوع را در هیات دولت پیگیری کند؛ چرا که کمک بسیار خوبی برای ما خواهد بود.

تقدیر از معاونت مالی شهرداری

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز با بیان اینکه از فعالیت منطقی و صبورانه معاون مالی شهرداری در اداره مسائل پیچیده این معاونت تقدیر می کنیم، ابراز امیدواری کرد که به سمت درآمدهای پایدار در شهرداری برویم و میراث ماندگاری را به جای بگذاریم.

انتهای پیام/

۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 39692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =