مدیریت پسماندهای پزشکی بر عهده وزارت بهداشت است

شهر: ظرفیت مخزن گذاری جداگانه برای زباله های پزشکی در حال حاضر در شهرداری تهران وجود ندارد، از طریق محتواهای آموزشی و بر اساس پروتکل هایی که سازمان بهداشت جهانی ابلاغ کرده، به مردم آموزش داده می شود تا پسماندهایی که در منازل بیماران کرونایی تولید می شود را به صورت جداگانه ای در کیسه بسته بندی کرده و در مخازن قرار دهند. ضمن اینکه وزارت بهداشت متولی پسماندهای پزشکی است.

حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با شهر با بیان اینکه زباله های پزشکی اعم از زباله هایی که در بیمارستان ها تولید می شود و زباله هایی که در منازل تولید می شوند، ویژگی هایی دارند که باید جزو پسماندهای ویژه تلقی شوند، گفت: طبق قانون مدیریت پسماند ویژه بر عهده تولید کننده است و در بخش زباله های پزشکی نیز مشخصا وزارت بهداشت متولی این نوع از پسماندها محسوب می شود.

او در ادامه درباره صحبت های یکی از معاونین اداره محیط زیست استان تهران مبنی بر نبود برنامه مشخص برای زباله های کرونایی در شهرداری تهران گفت: ظرفیت مخزن گذاری جداگانه برای زباله های پزشکی در حال حاضر در شهرداری تهران وجود ندارد. اما از طریق محتواهای آموزشی و بر اساس پروتکل هایی که سازمان بهداشت جهانی ابلاغ کرده، به مردم آموزش داده می شود تا پسماندهایی که در منازل بیماران کرونایی تولید می شود را به صورت جداگانه ای در کیسه بسته بندی کرده و در مخازن قرار دهند.

به گفته حیدریان در بعضی نقاط از یک رنگ خاص برای مخازن مخصوص پسماندهای کرونایی استفاده شده که تجربه چندان موفقی نبوده چون این پسماندها حتی اگر در یک رنگ جدا گانه هم بسته بندی شوند ولی چون ناوگان جمع آوری جداگانه ای وجود ندارد عملا همان سرنوشت اولیه را پیدا می کنند.

او افزود: در تهران چه پسماندهایی که در کیسه های جداگانه بسته بندی می شوند و چه آن هایی که در پسماندهای عادی قرار می گیرند در مرکز دفع و پردازش آرادکوه جداسازی می شوند و داخل سلول دفن بهداشتی با رعایت پروتکل های بهداشتی دفن می شوند.

معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر قانونی مدیریت پسماندها باید مشخص کند که پسماندهای حاصل از بیماری کرونا چه نوع پسماندی محسوب می شود؛ اگر پسماند عادی است که همین مدیریت پسماند عادی کفایت می کند و اگر پسماند ویژه است متولی آن را مشخص کند و اگر راهکاری ارائه دهد شهرداری تهران در کنار وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست می تواند با ایجاد زیرساخت در ابتدا و اختصاص بودجه های خاص پس از آن،در این زمینه اقدام کند.

خبرنگار: علی سی پی

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 3984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =