شفافیت و اعتماد ارمغان انضباط مالی در شهرداری پایتخت

یک کارشناس اقتصادی گفت: زمانی که انضباط مالی ایجاد شود، شفافیت ایجاد می‌شود و شفافیت، اعتماد را به همراه خود دارد و در نتیجه کارایی و نگاه جامع برای تصمیم گیری ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، انضباط مالی یکی از مهمترین اصول اساسی برای هدایت هر مجموعه ای است که بدون رعایت آن هر مجموعه بزرگی حتی با وجود داشتن درآمدهای بالا هم می تواند ورشکسته شود. چه بسا مجموعه هایی که با درآمد و سود بالا روزی کمک حال دولت بودند اما اکنون به دلیل نداشتن انضباط مالی برای پرداخت حقوق کارمندان خود از بانک استقراض می کنند.

شفافیت و اعتماد ارمغان انضباط مالی در شهرداری پایتخت

شفافیت و اعتماد ارمغان انضباط مالی است

داود حمزه کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار شهر، یکی از ارکان اصلی موفقیت در ساختارهای مالی را  انضباط مالی می داند. زمانی که انضباط مالی ایجاد شود، شفافیت ایجاد می‌شود و شفافیت، اعتماد را به همراه خود دارد. در نتیجه کارایی و نگاه جامع برای تصمیم گیری ایجاد خواهد کرد.

به گفته حمزه، انضباط مالی یکی از موضوعات مهم در هر ساختار است. تجمیع حساب ها باعث افزایش ضریب دقت، کنترل و نظارت خواهد شد. بخشی از انضباط مالی در حسابرسی به اجرا برمی‌گردد و بخشی به تجمیع حساب ها، مدیریت و کنترل آن. انضباط مالی دوبخش دارد؛ اول در حوزه اجرا و بهینه کردن و دوم در بحث کنترل، استقرار نظام ارزیابی کفایت کنترل داخلی که  دو بازوی انضباط مالی هستند.

شهرداری تهران چگونه از تنش مالی خارج شد

شهرداری تهران در سه ماه ابتدایی مدیریت شهری جدید، ۷۰هزار میلیارد بدهی داشت. در دوره پنجم دو سال و نیم شهرداری در تنش مالی بود. به طوری که در مدیریت شهری قبلی سه ماه برای پرداخت حقوق وام گرفته شده بود و عمده پروژه های شهر خوابیده بود.

شهردار تهران در مورد نحوه خروج از تنش مالی توضیح داده است، ظرف یک هفته به شورا اعلام کردیم از تنش مالی خارج شدیم، چرا که ۱۲۰۰ حساب را تبدیل به خزانه واحد کردیم و تا امروز ریالی قرض نگرفته‌ایم. یک سانتیمتر تراکم سیار نفروختیم. عدد بودجه و اعتبار یک چیز است و عمل ما چیز دیگر است. امسال مانند سال گذشته بودجه دو سطحی را تقدیم کردیم. بودجه سال گذشته ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود و سطح دوم را ۶۰ هزار میلیارد در نظر گرفتیم که ۸۰ هزار میلیارد تومان را توانستیم در عملیات نقد و غیر نقد داشته باشیم. امسال نیز چیزی که شورا مصوب کرد، به عنوان تحقق قطعی دنبال می کنیم اما عمل ما گسترده تر است. مثلا ۲۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده اما برای آسفالت ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می کنیم و کلی عملیات و پروژه دیگر هم در این حوزه داریم. مصوب شورا یک ویژگی قطعی است و ما بیش از این هر چقدر بتوانیم کار می کنیم و در متمم بودجه اصلاحیه آن را از شورا دنبال می کنیم. این یک شیوه جدید است و امسال دوبرابر ۷۶ هزار میلیارد مصوب شورا را در نظر گرفته ایم. اکنون از شرایط خودمان عبور کرده ایم. حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی تعریف کردیم که اصلا در بودجه ما نیست. مثلا ۷ تا ۸ پروژه هتل ۵ تا ۷ ستاره را هدف گذاری کردیم که در تهران با شریک بسازیم و امکاناتش برای شهرداری باشد.

شفافیت و اعتماد ارمغان انضباط مالی در شهرداری پایتخت

انضباط مالی، اطلاع رسانی دقیق و تمرکز بر قانون، کاهش فساد را به دنبال دارد

لطف اله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم افزایش شفافیت و انضباط مالی را  از دیگر  اولویت های این معاونت عنوان کرده و اعتقاد دارد که شفافیت، انضباط مالی، اطلاع رسانی دقیق و تمرکز بر قانون، کاهش فساد را به دنبال دارد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ضمن اشاره به  عملیات بستن حساب ها در شهرداری تهران گفت: با همکاری اداره کل برنامه و بودجه و اداره کل مال و اموال، فرآیند بستن حساب‌های مناطق ۲۲گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران  در موعد قانونی بسته شد.

میزان تحقق بودجه در طول مدیریت شهری ششم چقدر است؟

در سال ۱۴۰۰، ۳۴ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان کارسازی شده یعنی تحقق ۹۳ درصدی بودجه که در سالهای اخیر بی سابقه بوده است. این در حالی است که دوره ششم مدیریت شهری از نیمه دوم سال سکان هدایت پایتخت را در  دست گرفت.

 سال ۱۴۰۱، بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان بودجه معادل ۱۴۳ درصد آنچه شورای شهر مصوب کرده بود، محقق شد و در عین حال، با بخشش ۵۳ ساله جرایم عوارض نوسازی و کسب‌وپیشه و بهای خدمات پسماند، بار مالی انباشته‌شده بر شهروندان به حداقل رسید.

شفافیت و اعتماد ارمغان انضباط مالی در شهرداری پایتخت

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در مورد بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: از ۱۸ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان بودجه مصوب سه ماه ابتدایی امسال، ۱۷ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان محقق شده و میزان جذب ۹۴ درصد است.

یکی از عواملی که باعث شده تا میزان تحقق بودجه در مدیریت شهری ششم نسبت به دوره های قبل، بی سابقه باشد، انضباط مالی است.

انتهای پیام/

۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 39949

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =