کدام منطقه پایتخت بیشترین زباله بیمارستانی را دارد؟

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مکانیزم جمع‌آوری زباله بیمارستانی توسط سازمان پسماند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، گفت: روزانه ۵۵ خودرو مخصوص در ۳ شیفت کاری حدود ۱۳۰ تن زباله بیمارستانی را جمع‌آوری می‌کنند.

سوده نجفی در گفت و گو با خبرنگار شهر، با اشاره به وضعیت جمع‎‌آوری پسماندهای بیمارستانی در شهر تهران اظهار کرد: پسماند به ۵ دسته عادی، پزشکی، ویژه، کشاورزی و صنعتی تقسیم می‎شود که براساس این تعریف، پسماند پزشکی شامل کلیه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، درمانی، ‌آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و... است.

وی با اشاره به قانون مدیریت پسماند ادامه داد: بر اساس ماده هفتم قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از پسماند صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها ‌و حریم آنها برعهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و ‌دهیاری‌ها برعهده بخشداری‌هاست.

نجفی با بیان اینکه مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه برعهده تولیدکننده خواهد بود، یادآور شد: در صورت تبدیل آن به پسماند، جمع‌آوری برعهده شهرداری‌ها،‌ دهیاری‌ها و بخشداری‌ها خواهد بود و مرجع تشخیص تبدیل این پسماندها به پسماند عادی سازمان محیط زیست است. پسماند عادی نیز پسماندی است که برای خاک، محیط، انسان و جانواران خطرناک نباشد و به بهترین شکل مانند کود کمپوست و یا برق به محیط برگردد.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه طبق قانون وزارت بهداشت متولی جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی است اما در حال حاضر سازمان پسماند شهرداری تهران این موضوع را در شهر تهران پیگیری می‌کند، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته نزدیک به ۱۷ هزار مرکز درمانی در سطح شهر تهران وجود دارد که ۱۱ تا ۱۲ هزار مرکز تولید پسماند دارند. از این تعداد چهار هزار و ۸۰۰ مرکز بر اساس نرخ جمع‌آوری و دفع پسماند بیمارستانی مصوب شورای اسلامی شهر تهران تحت پوشش سازمان پسماند قرار دارد.

وی با اعلام اینکه سازمان پسماند شهرداری تهران زباله‌های ۱۶۰ بیمارستان را در شهر تهران جمع‌آوری می‌کند، خاطرنشان کرد: میزان این پسماند به صورت میانگین چهار هزار و ۲۰۰ تن در ماه است.

نجفی با بیان اینکه سایر بخش‌هایی که جمع‎‌آوری پسماند آنها با سازمان مدیریت پسماند است شامل آزمایشگاه‎‌ها، مطب‌‎ها و آرایشگاه‌‎های زنانه است، گفت: مکانیزم جمع‌آوری زباله توسط سازمان پسماند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و روزانه ۵۵ دستگاه خودرو مخصوص در ۳ شیفت کاری اقدام به جمع آوری حدود ۱۳۰ تن زباله می‌کنند.

عضو کمیسیون سلامت، خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر تهران اعلام کرد: منطقه ۶ پایتخت با وجود  ۳۴ بیمارستان و ۳۳۴ مرکز درمانی خرد و تولید ماهانه ۴۳۹ تن پسماند عفونی بیشترین رقم را به خود اختصاص داده و منطقه ۲۱ با وجود یک بیمارستان و ۶۱ مطب و مرکز درمانی و تولید ماهانه ۵ تن پسماند کمترین میزان تولید پسماند بیمارستانی را در بین مناطق ۲۲ گانه دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطر نشان کرد: گویا اخیراً مصوبه‌ای در خصوص الزام قرارداد با سازمان پسماند جهت جمع‌آوری پسماندهای پزشکی برای کسب پروانه طبابت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری و اجباری شده که این موضوع گامی مثبت در راستای دفع پسماندهای پزشکی است که باید آن را به فال نیک گرفت.

انتهای پیام/

۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 40001

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =