طرح تشویقی شهرداری تهران برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از ارائه طرح تشویقی شهرداری تهران برای بیمارستان ها و مراکز درمانی که برای جمع آوری و حمل پسماندهای پزشکی شان اعلام آمادگی کنند، خبر داد.

به گزارش شهر؛ محمدمهدی عزیزی مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از طرح تشویقی شهرداری تهران برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که برای جمع‌آوری و حمل پسماندهای پزشکی شان اعلام آمادگی کنند، خبر داد و گفت: با توجه به قانون مدیریت پسماند و تقسیم بندی آن‌ها در قوانین کشوری، پسماند انواع مختلف داشته که یکی از حساس‌ترین آن، پسماند بیمارستانی و یا پزشکی است. وجود عوامل خطرناک سمی و یا بیماری زا از جمله مواد پاتولوژیک، داروهای شیمیایی و رادیو اکتیو باعث شده نگرش و نحوه مدیریت این نوع پسماند با دقت و حساسیت خاصی مورد توجه قرار گیرد. اثرات نامطلوبی که این پسماندها برای محیط و بهداشت عمومی ایجاد می‌کنند تنها با به کارگیری مدیریت صحیح پسماند در راستای دستیابی به یک محیط سالم و بی خطر قابل پیشگیری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند افزود: بررسی‌های انجام شده نشان داده‌اند که عدم کنترل در مدیریت پسماند و توجه نکردن به جمع‌آوری، نگهداری و دفع صحیح آن می‌تواند مشکلات خاصی را در کشورها پدید آورد که پیامد آن سلامتی شهروندان را به‌طور جدی مورد تهدید قرار می‌دهد. زیان‌های اقتصادی و زیست محیطی ناشی از عدم کنترل پسماندهای پزشکی در مناطق شهری، همچنین افزایش روز افزون پسماندهای پزشکی بخصوص در شهرهای بزرگ و صرف هزینه‌های گزاف به منظور جمع‌آوری و دفع آن‌ها، لزوم برداشتن گام‌های مؤثر و اساسی را در زمینه کنترل به منظور جلوگیری از اختلاط و آلودگی پسماندهای پزشکی (عفونی، تیز و برنده، شیمیایی و دارویی) را بیش از پیش ضروری و اجتناب ناپذیر می‌سازد.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته کلانشهر تهران دارای حدود ۱۷۵۰۰ واحد پزشکی، درمانی و بهداشتی فعال است که بیش از ۱۲۰۰۰ واحد از این مراکز دارای پتانسیل تولید پسماند پزشکی ویژه بوده و از این تعداد در حدود ۱۶۰ بیمارستان (آموزشی، نظامی، تأمین اجتماعی و خصوصی) با بیش از ۲۷۵۰۰ تخت فعال جهت ارائه خدمات تشخیصی و درمانی هستند. در همین راستا سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با استناد به ماده هفتم قانون مدیریت پسماندها، به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی در سطح شهر و کمک به حفظ بهداشت و سلامت شهروندان نسبت به جمع‌آوری پسماندهای "عفونی" و "تیز و برنده" تولید شده اقدام و به منظور رعایت و توسعه استانداردهای زیست محیطی و همکاری با مراکز خدمات بهداشتی و درمانی، با رعایت قوانین، پسماندهای تولیدی آنها را توسط پیمانکاران واجد شرایط بخش خصوصی (تحت نظارت شهرداری تهران) و بصورت کاملاً مکانیزه با خودروهای ویژه جمع‌آوری و به سایت دفن پسماندهای عفونی مجتمع پردازش و دفع آرادکوه حمل می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند خاطرنشان کرد: با توجه به مقررات موجود و دستور نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص اجباری بودن عقد قرارداد حمل پسماند عفونی، این سازمان در راستای حمایت و تشویق جامعه پزشکی به مشارکت در حفظ محیط زیست و سلامت شهر و شهروندان با اخذ موافقت شورای محترم اسلامی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ اقدام به حذف آبونمان ثابت ماهیانه و حمل رایگان زباله‌های غیرعفونی مراکز به روش مکانیزه و کاملاً بهداشتی کرده و به منظور تشویق در صورت مراجعه داوطلبانه و عقد قرارداد مراکز درمانی با بخش جمع آوری پسماندهای پزشکی سازمان مدیریت پسماند به پاس این همراهی دو نوبت ابتدایی دریافت و حمل پسماندها به‌صورت رایگان انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶
کد خبر: 27254

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =