واکنش شهرداری به تخلف برخی پیمانکاران در استفاده از کودکان زباله‌گرد

مدیر طرح تفکیک پسماند سازمان مدیریت پسماند درباره استفاده برخی پیمانکاران تحت قرارداد این سازمان از کودکان کار در جمع آوری زباله توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش شهر، عبدالرضا محمدی درباره استفاده برخی از پیمانکاران از کودکان کار برای جمع آوری زباله محلات تهران گفت: ما به پیمانکاران شهرداری دفترچه نظامنامه داده‌ایم و در آن دفترچه به تمام مناطق و پیمانکاران دستوراتی را ابلاغ کرده‌ایم. براساس یکی از بندهای این دفترچه پیمانکار حق استفاده از اتباع بیگانه، افراد دارای کبر و صغر سنی را ندارند. این موضوع به آنها ابلاغ شده است اما ممکن است در این میان برخی از پیمانکاران تخلفاتی داشته باشند که ما به آنها تذکر می‌دهیم.

وی در رابطه با نظارت بر شیوه کار پیمانکارها توضیح داد: این نظارت به شکل روزانه انجام می‌شود و حتی ما محل اسکان کارگرها را بررسی می‌کنیم تا مبادا پیمانکار از نیروهای کم سن یا مسن و اتباع بیگانه استفاده کند اما به هر حال تخلفات موردی قابل انکار نیست اما اگر ما ببینیم در مرحله اول تذکر و سپس لغو قرارداد خواهیم داشت.

مدیر طرح تفکیک پسماند در پاسخ به این سئوال که «آیا به افرادی که پیش از این زباله گردی می‌کردند، لباس داده شده است تا در چارچوب قانونی و به شکل مجاز با پیمانکار فعالیت کنند؟»، گفت: به پیمانکارها ابلاغ کرده‌ایم که در صورت مشاهده عوامل ایرانی که معیشت‌شان از طریق جمع‌آوری زباله تأمین می‌شود،‌ آنها را جذب و از این افراد به عنوان کارگر، متصدی غرفه‌ها و راننده استفاده کنند ولی آمار دقیقی از این افراد در دست نداریم.

افتتاح کارخانه mrf

مدیر طرح تفکیک پسماند در رابطه با ساز و کار پاکسازی ۱۰ منطقه تهران از زباله‌گردان، توضیح داد: قرار شده است که کارخانه بازیافتی تحت عنوان mrf  در مناطق ۱۴، ۱۳ و ۸ ایجاد شود. این کارخانه‌ در ۲ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. ما این کارخانه را زودتر از افتتاح به پیمانکار واگذار کردیم و از آنها خواستیم تا با ایجاد یک گروه گشت، منطقه و گروه‌های غیرمجاز را رصد کنند. با همکاری دادستانی بخشی از این گروه‌های غیرمجاز جمع آوری شدند و بخشی نیز در دست اقدام است به عنوان مثال گردنه تنباکویی که در منطقه ۱۵ جمع آوری شد،‌ بخشی از این اقدامات بود.

براساس گفته محمدی؛ «به پیمانکار ابلاغ کرده‌ایم که در این کارخانه‌های جدید که با تکیه بر روش‌های جدید عملیات بازیافت را انجام می‌دهند، به هیچ وجه از نیروهای غیرمجاز استفاده نکنند. اگر فردی ایرانی باشد به شکل مختلف در این مجموعه‌ها جذب خواهد شد.»

او در رابطه با مکان یابی این مرکز جدید گفت: این کارخانه‌ در جایی به نام دو کوهه ایجاد خواهد شد،‌به عبارت دیگر کل بار پسماند تر و خشک، سه منطقه ۱۴، ۱۳ و ۸ به منطقه ۱۳ منتقل خواهد شد.

محمدی در پاسخ به این سئوال که «آیا بوی این کارخانه مورد آزار و اذیت اهالی نمی‌شود؟»، گفت: نه این کارخانه در حاشیه‌ای‌ترین نقطه منطقه ۱۳ قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 27218

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =