استقبال بانوان موکب‌های عراقی از بسته‎ فرهنگی

قرارگاه زینبیون ستاد اربعین حسینی با محوریت اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران و شعار «زینبی‌ام» با هدف خدمت‏‌رسانی ویژه به زنان در دو بخش موکب فرهنگی در حوزه مادران، کودکان و دختران نوجوان در عمود ۸۲۸ و موکب بین‌الملل بانوان (عقیله) در عمود ۸۳۳-دانشگاه اهل‌البیت(ع) در طریق الحسین(ع) در حال فعالیت و خدمات‌‏رسانی به زائران ایرانی و غیرایرانی است ؛ خدماتی که به گفته مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران سبب استقبال زائران به ویژه زائران غیرایرانی از موکب بین‌الملل کمیته زینبیون شده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی امور زنان و خانواده شهرداری تهران، مریم اردبیلی در حاشیه بازدید از موکب‌‏های فرهنگی و بین‎الملل کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران در طریق الحسین(ع) اظهارکرد: بحمدالله توانستیم که زیرساختی را برای تمرکز فعالیت‎های زایران غیرایرانی ویژه زنان در مسیر پیاده‌روی عظیم اربعین اختصاص دهیم که برکات بسیاری داشته است و باعث شده تا این موکب به کانونی رسمی برای حضور زائران غیرایرانی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه حضور زائران غیرایرانی در این موکب ما را با وضعیت مسلمانان و شیعیان سایر کشورها و همچنین چالش‌‏های حضورشان در مراسم اربعین آشنا می‏‌کند، خاطرنشان کرد: این فضا و مراسم بزرگ اربعین، فرصتی مناسب است تا برای رفع این چالش‌‏ها و تسهیل امور سفر عاشقان حسینی چاره‌ای اندیشیده شود. در واقع برپایی این موکب، سبب شده تا ارتباطات خودمان را در یک فضای مثبت و همدلانه توسعه دهیم، هم‎فهمی ایجاد کنیم و به دنبال ایجاد یک شبکه ارتباطی وسیع باشیم تا به فهم مشترک بین‌الاذهانی برسیم.

مسئول قرارگاه زینبیون ستاد اربعین شهرداری تهران همچنین با قدردانی از همراهی شهرداری منطقه ۱۰ در برپایی موکب‏ بین‎الملل عقیله و با اشاره به تعداد خادمان این موکب تصریح کرد: بیش از ۴۰ نفر از زنان خادم که به ۸ زبان عربی، انگلیسی، اردو، ترکی استانبولی، فرانسوی، اسپانیایی و ... تسلط دارند با شناسایی زائران غیرایرانی از روش‏‌هایی همچون فضای شبکه‏‌های اجتماعی و یا مسیر پیاده‎روی اربعین از آنها دعوت می‎کنند تا با حضور در این موکب از خدمات غرفه‌‏های فرهنگی، هنری و پژوهشی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه از زمان برپایی این موکب تاکنون، بازخوردهای بسیار مثبت، استقبال و شوق فراوان از سوی زائران غیرایرانی داشته‎ایم خاطرنشان کرد: حضور بانوان موکب‎های عراقی در موکب بین‏‌الملل بانوان (عقیله) و دریافت بسته‎های فرهنگی به عنوان الگوی خدماتی برای زنان زائر نیز زمینه‌‏ساز تبادلات بیشتر از نظر ارتباطی و فرهنگی بین دو کشور شده است.

اردبیلی همچنین با اشاره به «جنس زنانه اربعین» تصریح کرد: به نظر من پیام اصلی این حضور آن است که زنان ما در خلال تجربه دیگر در طول این مسیر جدی زنانه که برای ما به میراث مانده، به قدرت و ظرفیت خود پی خواهند برد و حقیقت و روایتی را فهم و خلق خواهند کرد که در تمام طول تاریخ ماندگار می شود. من معتقدم که حضور مادران با کودکان خردسال، تحمل خستگی و گرمای هوا، مجاهدت پیچیده‏‌ای است که ظرفیت‎های مادرانه را افزایش خواهد داد.

وی به خدمات موکب فرهنگی برای مادران و کودکان هم اشاره و اظهار کرد: در موکب فرهنگی ۱۵۰ خادم داوطلب با حضور در موکب‌های شهرداری و سایر موکب‎ها در طول مسیر پیاده‌روی به ارائه خدمات واجرای برنامه‏‌های فرهنگی هنری ویژه دختران کودک و نوجوان نظیر نقاشی، قصه‏‌گویی و روایتگری ، ساخت کاردستی و پازل ، دفترچه خاطرات و اهدای بسته‌های فرهنگی آموزشی با موضوعات مذهبی می‌پردازند و در کنار آن، مادران می‏‌توانند با استراحت و همچنین بهره مندی از فضای معنوی موکب‌ها، توان مضاعفی برای ادامه مسیر بیابند.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده همچنین به بازدید مسئولان از این موکب‏‌ها اشاره و بیان کرد: از زمان برپایی موکب‏‌های کمیته زینبیون، میزبان مسئولان و مدیران بسیاری بود‎ه ایم که با خدمات ارائه شده به زائران غیرایرانی آشنا شده اند.

محمدامین توکلی‌زاده معاون اجتماعی وفرهنگی شهردار تهران، مالک شریعتی و فاطمه قاسم‌پور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مهدی پیرهادی، سیدمحمد آقامیری، مهدی بابایی و علی‌اصغر قائمی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، احسان متولیان دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، مجید باقری معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تهران، امیر قاسمی مدیر ستاد گردشگری و مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران هم با بازدید از موکب‎ها از خدمات ارائه ‎شده ابراز رضایت کردند.

موکب بین‌‏الملل؛ مبدأیی برای حفظ ارتباط فرهنگ اربعین

علی‌اصغر قائمی هم در بازدید از موکب بین‌‏الملل و با تقدیر از حرکت ارزنده اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در برپایی این موکب اظهارکرد: با توجه به اینکه زنان - حضرت زینب(س) و زنان خاندان امام حسین(ع) - سردمداران اولین سفر اربعین بودند؛ طبیعتا الان هم زنان می‌توانند نقش بسیار کلیدی را در این مسیر ایفا کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری‎ها در این مسیر ماموریت‎های کاملا مشخص و روشنی دارند و بارزترین جلوه ماموریت آنها، حوزه خدمات شهری است ادامه داد: در این چندسال اخیر شهرداری‎ها بیشتر با این هویت حضور پیدا کرده‏‌اند که به شرایط محیطی کمک کنند اما در حال حاضر یکی دیگر از ماموریت‎های شهرداری‎ها، حوزه اجتماعی و فرهنگی است .

وی با اشاره به این موضوع که ما در مرزهای خودمان اقداماتی از شهرداری‌‏ها را شاهد هستیم اما اینکه در مسیر پیاده‌روی اربعین حضور جدی‌تر و پر رنگ‌تری داشته باشند جای بحث و بررسی بیشتر دارد، تصریح کرد: به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر تهران تلاش خواهم کرد که در مجموعه شورا به این مسئله توجه بیشتری شود.

قائمی با تقدیر از راه‌‏اندازی موکب بین الملل اظهار کرد: برپایی این موکب حرکت تازه‏‌ای بود؛ اینکه شما بتوانید یک نقطه تماس با شهروندانی که از کشورهای دیگر می‌‏آیند ایجاد کنید و در واقع مبدأیی برای حفظ این ارتباط باشید تا هر کدام از این افرادی که با فرهنگ اربعین آشنا می‌شوند، در آینده منشأ یک حرکت بزرگتر شوند جای قدردانی دارد.

باید در حوزه زنان به تسهیل در سفر توجه ویژه شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در بازدید از موکب‌های کمیته زینبیون با بیان اینکه برای بار نخستین بار است که زائر اربعین شده ام اظهارکرد: این فضای همدلی و یکپارچگی خیلی متفاوت تر از آنچه که خوانده و یا شنیده بودم، است. معتقدم با دیدن مراسم اربعین، آنچه در خصوص مسئله ظهور می‌گویند قابل تصور خواهد بود، این که در جامعه مهدوی چه اتفاقی خواهد افتاد و قاعدتا هرکسی که توفیق حیات در زمان ظهور حضرت را داشته باشد، آنچه را خواهد دید که این روزها ما شاهد آن هستیم.

فاطمه قاسم‌پور با بیان اینکه پیاده روی اربعین و این نگاهی که اتفاق می‌افتد نباید حاکمیتی شود تصریح کرد: معتقدم که مردم باید پای کار بیایند ولی نهادهای اجرایی ما باید کمک کننده باشند و سبب تسهیل شرایط شوند.

وی با تاکید بر این موضوع که قاعدتا آنچه که باید در حوزه زنان به آن توجه شود بحث تسهیل در سفر آنهاست، ادامه داد: قطعا مادری که می‌خواهد زیارت کند ، به خاطر حضور خانواده و فرزندان سفر سخت اما شیرینی دارد؛ بنابراین تسهیل کردن این شرایط برای مادران خیلی لازم و ضروری است که در موکب‎های کمیته زینبیون شاهد این تسهیل هستیم.

جلب اعتماد زائران غیرایرانی امری مهم است

شهردار منطقه ۱۰ نیز که در برپایی موکب بین الملل با قرارگاه زینبیون همراهی ویژه‌ای داشته است در خصوص اقدامات انجام شده اظهار کرد: در جهت جذب زائران غیرایرانی، موکب بین‌‏الملل بانوان عقیله در دانشگاه اهل البیت (ع) راه‌‏اندازی شد و شهرداری این منطقه در جهت تجهیز و فراهم کردن فضای در شأن دوستان اقداماتی انجام داد.

مهدی اخ الصنایع با بیان اینکه تا سال‌های گذشته در خصوص موضوع زنان در پیاده روی اربعین حسینی غفلت شده بود، تصریح کرد: امسال به عنوان نخستین سال در حوزه زنان، مستقل عمل کرده و ارتباط خوبی برقرار شده است .

وی با تاکید بر این موضوع که به طور حتم  جلب اعتماد زائران غیرایرانی امری مهم است، خاطرنشان کرد: هر یک نفر زائر می‏‌تواند مبلغ فرهنگ وشعائر حسینی در کشور خودش باشد و قطعا استمرار و ادامه این مسیر با این افراد در سال‏‌های آینده می‌‏تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

انتهای پیام/

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 42246

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =