جزئیات اکو پارک فرحزاد/ بهره‌برداری تا زمستان ۱۴۰۲

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از افتتاح فاز اول روددره فرحزاد تا پایان سال خبرداد.

علی محمد مختاری،مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد آخرین وضعیت رود دره فرحزاد اظهار کرد: فاز اول رود دره فرحزاد به مساحت ۵۴هکتار تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. مساحت کل پروژه حدود ۱۴۰ هکتار است، فاز نخست آن ۵۴ هکتار(حدفاصل پل آبشار تا پل خوش‌مرام) می‌باشد که حدود ۱۰ هکتار جهت انجام عملیات اجرایی تحویل داده شده است.

پیشتر مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در مورد ویژگی‌های این طرح گفته بود: در طرح مذکور ضمن برنامه ریزی، طرح ریزی و اقدام برای حذف و یا کاهش اثرات تک تک آسیب های اکوسیستم روددره فرحزاد تلاش شده است با ارایه رویکردی پیشرو در طراحی شهری این محدوده، بر غنای زیست اقتصادی و اجتماعی شهر در ابعاد محله‌ای و فرامنطقه‌ای بیافزاید.

مختاری درمورد دامنه و فعالیت‌های اجرایی پروژه گفت: مهمترین فعالیت‌های اجرایی تعریف شده در مرحله رفع آسیب‌ها شامل طراحی و اجرای «تصفیه فاضلاب» در محله فرحزاد  «بازچرخانی پساب تصفیه شده» به عنوان منبع اصلی تامین نیاز آبی محیط زیستی رود دره، «ترمیم ترانشه‌ها و شیب‌های آسیب‌دیده»، «جمع‌آوری زباله‌های رهاشده در بستر رودخانه و دره فرحزاد»، همچنین «پیاده‌سازی مدیریت پسماند» در محله فرحزاد، شهرک مجلس و شهرک نفت، «بازرویانی پوشش گیاهی آسیب دیده یا از بین رفته» و «بازیابی گونه‌های جانوری از بین رفته» و «ترمیم و احیای قنات های موجود در محدوده طرح» به منظور تامین نیاز آبی باغات موجود است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران افزود: باغچه‌های گونه شناسی گیاهی و جانوری طراحی شده در این مجموعه عبارتند از، «هتل مورچگان» که به معرفی زنده و جذاب زندگی و نقش مورچه‌ها در چرخه اکولوژیک اکوسیستم رود دره ای و شهری پرداخته و «باغچه دوزیستان» که در یک برکه آبی غنی شده، به معرفی زنده و نقش دوزیستان در چرخه اکولوژیک اکوسیستم رود دره‌های و شهری می پردازد.

وی افزود: «باغچه خزندگان» نیز در درز و شکاف صخره‌های واقع در زون گسل شمال تهران به معرفی زنده و نقش دوزیستان در چرخه اکولوژیک اکوسیستم رود دره‌های و شهری می‌پردازد و باغچه سنجاقک‌ها که در برکه آبی طراحی شده، وظیفه معرفی زنده و نقش حشرات آبدوست و زیبایی مانند سنجاقک ها در چرخه اکولوژیک اکوسیستم رود دره‌ای و شهری دارد.

مختاری خاطرنشان کرد: باغچه گیاه شناسی هم در پهنه طبیعی به تکثیر و تولید بذر گیاهان بومی درختی، درختچه‌ای و علفی دامنه‌های جنوبی البرز پرداخته و همزمان با ارایه زنده این فعالیت به گردشگران نسبت به افزایش آگاهی و شناخت آن‌ها اقدام می‌کند.

انتهای پیام/

۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 42735

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =