با افتتاح چهار ایستگاه جدید؛ تسهیل دسترسی‌های زیرزمینی در شمال‌غرب تهران چگونه رقم خورد؟

تهران کلانشهری پرترافیک است که توسعه ناوگان حمل‌ونقل از نان شب برایش واجب‌تر است و گویا مدیران شهری برای جبران ضعف‌های زیرساختی آن مجاب شده‌اند.

به گزارش خبرنگار شهر، تهران قریب به ۹.۵ میلیون نفر جمعیت ثابت دارد که با احتساب ۴ میلیون جمعیت شناور آن در طول روز به ۱۳.۵ میلیون نفر می‌رسد. کلانشهری پرترافیک که توسعه ناوگان حمل‌ونقل از نان شب برایش واجب‌تر است و به نظر، مدیران شهری به صرف هزینه و انرژی مضاعف برای جبران ضعف‌های زیرساختی ناوگان حمل‌ونقلش مجاب شده‌اند.

 شبکه متروی تهران تا پیش از دوره ششم مدیریت شهری ۱۴۰ ایستگاه و ۲۶۰ کیلومتر مسیر داشته است. از ابتدای دوره ششم تاکنون با افزوده شدن ۱۰ ایستگاه و ۱۴ کیلومتر مسیر، زیرساخت متروی پایتخت به ۱۵۰ ایستگاه و ۲۷۴ کیلومتر مسیر تونلی افزایش یافته است. با این وجود تکمیل خطوط ناقصی همچون خط ۶ و ۷ و نیز آغاز عملیات حفاری خطوط جدید و تامین واگن از اولویت‌های شبکه زیرزمینی حمل‌ونقل تهران به حساب می‌آید.

در همین راستا و بر اساس اظهارات اخیر سخنگوی شهرداری تهران، امروز ۴ ایستگاه مترو از خط ۶ و ۷ شامل ایستگاه‌های شهران، کوهسار و شهرزیبا از خط ۶ و ایستگاه میدان کتاب از خط ۷ با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از مدیران ارشد شهرداری و شورای شهر تهران به بهره‌برداری می‌رسد. ایستگاه‌هایی در شمال غرب تهران که میزان دسترسی شهروندان در این ناحیه به ناوگان حمل‌ونقل عمومی را بهبود می‌بخشد و تعداد ایستگاه‌های افتتاح شده در ۲۵ ماه سپری شده از دوره مدیریت ششم را به عدد ۱۴ می‌رساند.

محمدخانی میانگین پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌های مذکور تا قبل از دوره جاری مدیریت شهری را ۶۰ درصد عنوان و میزان هزینه برای ساخت این ۴ ایستگاه را بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

درباره وضعیت واگن‌های مترو نیز چندی پیش شهردار تهران با حضور در صحن شورای شهر حداکثر تعداد واگن‌های مترو را ۱۴۰۰ عدد برشمرد که بر اساس قرارداد مهم ۶۳۰ واگنی به سطح مطلوبی افزایش پیدا خواهد کرد. البته زاکانی از افزایش واگن‌های مورد قرارداد به ۷۹۱ واگن نیز خبر داد و اعلام کرد پرداخت‌های لازم برای به جریان افتادن این قرارداد قدیمی در تعامل با دولت انجام شده و از سال آینده به تدریج تحویل خواهند شد.

در بحث اتوبوس هم، به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و نیز بر اساس مطالعات و اسناد توسعه، تهران دستکم به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. این در حالی است که شهردار تهران از تحویل تنها ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس فعال در آغاز دوره ششم مدیریت شهری خبر داده است. با این حساب، اواسط سال ۱۴۰۰ فقط ۲۱ درصد از میزان اتوبوس‌های مورد نیاز در حال فعالیت برای جمعیت ۱۳.۵ میلیون نفری تهران بوده است!

با این وجود، بر اساس تازه‌ترین اظهارات زاکانی شهردار تهران، طی ۲ سال اخیر ۶۶۷ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نوسازی شده و قرارداد ساخت بیش از ۳ هزار اتوبوس و مینی‌بوس منعقد شده که این میزان با توجه به ناوگان فعال کنونی و نیاز شهر تهران بی‌سابقه و اثرگذار خواهد بود. البته زاکانی آمار و ارقامی از اورهال و تعمیرات اساسی ناوگان پیشین نیز ارائه داده و ۱۵۰ بازسازی از ابتدای سال ضمن هدف‌گذاری بازسازی ۱۰۰۰ اتوبوس در سال جاری را مطرح کرده است.

شبکه مترو و اتوبوسرانی را می‌توان سرآمدترین ناوگان حمل‌ونقل کلانشهری همچون تهران دانست. با نزدیک شدن به فصل سرما، فشار بر ناوگان و افزایش نیاز به سفر با خودروهای عمومی و به‌روزرسانی این ناوگان نیازی ضروری محسوب می‌شود؛ نیازی برای کاهش قفل شدگی و کلافگی شهروندان و بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان شهر در حال توسعه‌ای نظیر تهران. وضعیتی که هر چند نویدبخش تمرکز و توجه ویژه به توسعه ناوگان حمل‌ونقل است، اما همچنان در برابر نیاز شهر تهران و شدت فرسودگی‌ها نیاز به اقدامات بیشتری احساس می‌شود.

بر این اساس، افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به میزان خرابی و عقب ماندگی‌ها، تلاش بی‌وقفه مدیران پایتخت برای جبران کاستی‌ها و نیز تعامل دولت و شهرداری برای پیشبرد پروژه‌های حمل‌ونقلی کلانشهری همچون تهران که بیش از ۱۳ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده، بسیار مهم است.

انتهای پیام/ 

۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
کد خبر: 43624

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =