اتوبوس‌هایی که در انبار خاک می‌خورد؛ «مترو باس» چه زمانی رونمایی می‌شود؟

حدود پنج سال از خریداری اتوبوس‌های سه کابین می‌گذرد اما این وسایل کلیدی حوزه حمل و نقل پایتخت چندین سال است در انبار خاک می‌خورد و انگیزه‌ای برای بکارگیری آنها وجود نداشت.

   به گزارش شهر، «متروباس» یا همان اتوبوس‌های سه کابین که ظرفیت جابه‌جایی ۳۰۰ مسافر را دارد و در حال حاضر به‌روزترین مدل اتوبوس در دنیا محسوب می‌شود.

ورود «متروباس» به ناوگان حمل‌ونقل عمومی موضوعی است که این روزها در راستای اقدامات ویژه شهرداری به‌منظور توسعه سیستم حمل‌ونقل و کاهش بار ترافیک از سوی شهردار تهران مطرح‌شده و البته اعضای شورای شهر هم واکنش‌های متعددی نسبت به آن داشته اند.

زمزمه ورود «متروباس» در ابتدای مهرماه در جلسه ستاد استقبال از مهر که در مرکز کنترل ترافیک تهران برگزار شد، مطرح شده بود و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این نشست از ورود نخستین «متروباس» به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت خبر داد.

اتوبوس‌هایی که در انبار خاک می‌خورد؛ «مترو باس» چه زمانی رونمایی می‌شود؟

مهدی علیزاده با بیان این‌که بعد از پنج سال از ورود چهار دستگاه اتوبوس ۲۵ متری متروباس، "تست گرم" یک دستگاه در مسیر خط خاوران ـ آزادی با موفقیت انجام شده، عنوان کرد: سه دستگاه اتوبوس متروباس تا پایان مهرماه برای خدمت‌رسانی به مردم وارد خطوط می‌شود.

همچنین سخنگوی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در تشریح جزئیات این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: این اتوبوس‌ها از سال ۹۶ به دلیل نواقص فنی متعدد متوقف‌شده بودند و به هر دلیل در میان مدیران گذشته مدیریت شهری هم انگیزه‌ای برای راه‌اندازی آن‌ها وجود نداشت.

به گفته احسان تقدسی اما در دوره فعلی، باهدف استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان موجود برای خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان با تأکید مدیرعامل شرکت، بازسازی و به‌روزرسانی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون ۲ دستگاه از این اتوبوس‌ها به‌صورت آزمایشی در خط ۲ اتوبوس‌های تندرو حدفاصل پایانه خاوران به پایانه آزادی فعال شده تا نقاط ضعف آن‌ها برطرف شود، افزود: تا پایان مهرماه متروباس به ظرفیت حمل‌ ونقلی شهر تهران افزوده خواهد شد.

تقدسی افزود: این روزها که فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها است شرکت واحد اتوبوسرانی علاوه بر بکارگیری از اتوبوس های سه کابینه تلاش دارد اتوبوس های بیشتری به ناوگان تزریق کند تا تردد شهروندان در سطح شهر تسهیل شود.
 

مسیر تهرانپارس - آزادی در اولویت

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از رونمایی از اتوبوس های سه کابین خبر داد و افزود: مقدمات این کار انجام شده و طبق قولی که مدیران شرکت واحد اتوبوسرانی دادند این اتوبوس ها تا پایان مهرماه بکارگیری می شود.

مهدی چمران در خصوص مسیرهای بکارگیری این اتوبوس ها نیز گفت: باید در نقاطی این اتوبوس ها بکارگیری شود که خیلی پیچ و خم نداشته باشد و مسیر نیز مستقیم باشد که مسیر تهرانپارس- آزادی در اولویت است.

در روزهای اخیر علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در حاشیه بهره‌برداری از طرح نوسازی و بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در هفتاد و چهارمین پویش امید و افتخار در جمع خبرنگاران به ورود اتوبوس‌های سه کابین (متروباس) اشاره کرد و گفت: چهار دستگاه از این اتوبوس‌ها درگذشته فعال بودند، اما به دلایلی در دوره پنجم مورد استفاده قرار نگرفتند و ما در این دوره از مدیریت شهری ۲دستگاه از این اتوبوس‌ها را بازسازی و وارد چرخه حمل‌ونقل کردیم و به‌زودی با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز وارد چرخه حمل‌ونقل خواهد شد.

از آنجایی‌ که موضوع متروباس بحث داغ روز شده، برخی اعضای شورای شهر هم پس از صحبت‌های شهردار تهران نسبت این اتوبوس‌ها واکنش نشان دادند.

اتوبوس‌هایی که در انبار خاک می‌خورد؛ «مترو باس» چه زمانی رونمایی می‌شود؟

بهانه‌ای که اتوبوس های سه کابین را راهی پارکینگ کرد

در همین راستا رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر ترهان در مورد تزریق متروباس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران می‌گوید: این اتوبوس‌ها به دلیل تکنولوژی بالایی که دارند، جزو بهترین‌های دنیا هستند و به دلیل اینکه با انرژی الکتریکی کار می‌کند، آلودگی بسیار کمی دارد و این در حالی است که ظرفیت متروباس ها حدود ۳۰۰ مسافر است و این اتوبوس‌ها می‌تواند در یک روز کاری بیش از سه هزار مسافر را جابجا کند و مدل حمل‌ونقلی بین مترو و اتوبوس‌های معمولی است.

به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی، «متروباس» علاوه بر ظاهر زیبا و ظرفیت، امکاناتی همچون تهویه مناسب، آلودگی کم و ایمنی بالا دارد و همچنین دارای کف‌پایین هستند که معلولان و جانبازان می‌توانند از آن به‌راحتی استفاده کنند و درعین‌حال به دلیل قدرت و نوع طراحی و همچنین نصب حس‌گرهای مختلف و دوربین، در حرکت تفاوتی با اتوبوس تک کابین ندارد و این اتوبوس‌های ۲۵ متری بدون مشکل می‌تواند در شهر تردد کند.

متروباس در سال ۹۲ وارد شد و در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ بدون مشکل در معابر تهران فعالیت کرد؛ بیان بهانه‌هایی همچون عدم انطباق سیستم این اتوبوس‌ها با آب‌وهوای تهران موجب شد که بعد از سال ۹۶ این اتوبوس‌ها به پارکینگ منتقل شود و حالا بعد از حدود ۶ سال، مجدد به‌کارگیری شدند و این نشان می‌دهد که متروباس ها مشکلی نداشت بلکه کج‌سلیقگی بود و سال‌ها شهروندان از این امکان محروم شده بودند

بر اساس گزارش‌های تخصصی در خصوص متروباس این اتوبوس‌های هیبریدی تقریباً سه برابر سایر اتوبوس‌ها عمر مفید دارند و مصرف انرژی‌شان نیز ۴۰ درصد کمتر از سایر انواع اتوبوس‌هاست، همچنین هزینه تعمیر و نگهداری این نوع اتوبوس‌ها بسیار ناچیز است. این اتوبوس‌ها بدنه صددرصد آلومینیومی دارند و مطابق آخرین استانداردهای روز جهانی هستند؛ همچنین از دستگاه‌های مناسب تهویه و صندلی‌ها و امکانات رفاهی کامل برخوردارند. ازآنجایی‌که در تمام دنیا به سمت استفاده از وسایل نقلیه پاک و خودروهای هیبریدی پیش می‌روند، متروباس می‌تواند نقش بسزایی در حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی داشته باشد.

بر اساس آنچه مطرح شد و با توجه به تحلیل رفتن ناوگان اتوبوسرانی تهران به ویژه طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، تزریق ناوگان جدید به این حوزه از هر طریق و مسیری گره‌گشا و ضروری است؛ حال آنکه متروباس‌ها بدون نیاز به تولید یا واردات روانه خیابان‌ها شده‌ و امید است، فشار بر ناوگان کنونی حمل‌ونقل با دیدگاه‌های توسعه‌ای کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 43601

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =