برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی  در کاهش آلودگی هوا تأثیر مستقیم دارد

پس از انتشار گزارش «جوان» با تیتر «برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا را کم نمی‌کند»، شرکت کنترل کیفیت هوا توضیحاتی را ارائه داد.

 به گزارش شهر، به نقل از روزنامه جوان، پس از انتشار گزارش روزنامه «جوان» با تیتر «برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا را کم نمی‌کند»، شرکت کنترل کیفیت هوا توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده‌است.  

متن پاسخ شرکت کنترل کیفیت هوا به گزارش روزنامه «جوان» به این شرح است:

باتوجه به انتشار خبری در روزنامه جوان مورخ ۲۴ مهر ۱۴۰۲ تحت عنوان «برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا را کم نمی‌کند»، ضمن اینکه اصولاً و تحقیقاً، عبارتی که برای تیتر انتخاب شده‌است، کاملاً اشتباه بوده با آموزه‌های نظری و تجربیات عملی منافات داشته و در تضاد کامل است، هیچ‌گونه تناسبی نیز با متن و محتوای خبر ندارد، بنابراین برای آگاهی مخاطبان فرهیخته آن رسانه وزین، توضیح شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را در قالب نکات زیر ایفاد می‌دارد.  

۱- توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با هر نوع سوخت و قوای محرکه، چه برقی و چه فسیلی، با حذف خودروهای شخصی و کاهش مجموع پیمایش وسایل نقلیه، منجر به کاهش انتشار آلاینده‌ها و در نتیجه، کاهش آلودگی هوا می‌شود.  

۲- در خودروهای بنزینی و دیزلی، عمل احتراق سوخت برای تولید توان در درون خودرو انجام می‌شود، در حالی که این احتراق برای خودروهای برقی در نیروگاه صورت گرفته و توان تولید از طریق شبکه به خودرو می‌رسد. برای تولید انرژی قوای محرکه در پیمایش مسیر مشخصی توسط یک خودرو، اگر عمل احتراق سوخت در درون خودرو انجام شود، میزان سوخت بیشتری نیاز دارد تا این احتراق در نیروگاه صورت پذیرد، چراکه بازدهی نیروگاه‌ها در بدترین حالت، بیش از راندمان موتور خودروهاست، بنابراین با مصرف سوخت کمتر، انتظار انتشار آلاینده‌های کمتری نیز وجود دارد.  

۳- تمام انرژی مورد نیاز خودروهای برقی توسط نیروگاه‌های سوخت فسیلی تأمین نمی‌شود و نیروگاه‌های آبی، هسته‌ای و تجدیدپذیر نیز در تأمین سبد انرژی مصرفی خودروهای برقی اثر دارند. پس هر چه سهم نیروگاه‌های آبی و تجدیدپذیر در تأمین برق این خودروها افزایش یابد، تأثیرگذاری برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در کاهش آلودگی هوا بیشتر می‌شود که این موضوع در حیطه وظایف وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های دست‌اندرکار است.  

۴- با فرض برابر بودن میزان انتشار آلاینده توسط خودروهای بنزینی و دیزلی با میزان انتشار آلاینده نیروگاهی که برق مورد نیاز خودروی برقی جایگزین آن‌ها را تأمین می‌کند، این نکته بسیار حائز اهمیت است که این آلاینده در چه مکانی منتشر می‌شود. یقیناً ترجیح بر این خواهد بود که انتشار این آلاینده‌ها در نیروگاهی که فاصله زیادی با شهر دارد، انجام شود تا اینکه توسط خودروها و در تماس با شهروندان صورت پذیرد. در کنار میزان انتشار آلاینده‌ها، میزان در معرض قرار گرفتن مردم با آلاینده‌های منتشر شده نیز مهم است.  

۵- بدیهی است، نظارت و کنترل آلایندگی یک نیروگاه ساکن با فضای بزرگ و در فاصله زیاد از شهر، آسان‌تر از کنترل و نظارت بر آلایندگی تعداد زیادی از خودروهاست که مرتباً در حال تردد بوده و محدودیت‌های زیادی برای نصب تجهیزات کاهنده آلایندگی روی آن‌ها وجود دارد.  

۶- توسعه حمل و نقل برقی از منظر عدم نیاز به توزیع سوخت در سطح شهر نیز می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. همان‌طور که می‌دانیم، انتشار بخارات بنزین در جایگاه‌های سوخت و تانکرهای حمل سوخت، یکی از عوامل اصلی ایجاد آلاینده ازن در شهرهاست و با توسعه حمل و نقل برقی و عدم نیاز به توزیع و جابه‌جایی سوخت در سطح شهر، عملاً می‌توان به کنترل آلاینده ازن کمک کرد.  

۷- توسعه حمل و نقل برقی، کمک بسیاری به کاهش آلودگی صوتی در حریم شهرها می‌کند. با توجه به اندازه‌گیری‌های صورت گرفته، بیشترین آلودگی صوتی در محدوده بزرگراه‌ها و محل تردد وسایل نقلیه ایجاد می‌شود که عامل اصلی آن، وسایل نقلیه فسیلی است. یک خودروی برقی در مقایسه با یک خودروی فسیلی، آلایندگی صوتی بسیار کمتری دارد و در نتیجه، با برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل می‌توانیم شاهد کاهش چشمگیر آلودگی صوتی در شهرها باشیم.  

در خاتمه، از عموم رسانه‌ها از جمله روزنامه وزین و مردمی جوان، انتظار می‌رود نسبت به تبیین وضعیت موجود آلودگی هوای تهران و دلایل و عواملی که منجر به این وضعیت شده‌اند از جمله استفاده از وسایل نقلیه فرسوده و سوخت‌های فسیلی، اقدام فرموده و با ارائه راهکارهای اجرایی و عملیاتی همچون برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل و جایگزینی خودروهای موجود با خودروهای برقی در جهت کاهش و کنترل آلاینده‌های هوا و حرکت در جهت حفظ و احیای محیط‌زیست، بیش از پیش شهر، شهروندان و مدیریت شهری را یاری نمایند.

۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 44011

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =