انعقاد قراردادهای حمل و نقلی با پکن منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: نتایج عملیاتی سفر شهردار تهران به پکن می‌تواند باعث کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا در پایتخت شود.

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در گفتگو با خبرنگار شهر، درباره تاثیر سفر شهردار تهران به پکن در حوزه برقی سازی پایتخت اظهار کرد: سفر شهردار تهران که با رویکردحمل ‌و نقلی صورت گرفته در یکی از اهداف  خود  برقی سازی پایتخت را مد نظر قرار داده است و نتایج عملیاتی آن می‌تواند باعث کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا در پایتخت شود.


وی با بیان اینکه با برقی سازی ناوگان حمل و نقلی تهران، سوخت فسیلی و آلاینده ای که از اگزوز ماشین‌ها خارج می‌شود دیگر وجود نخواهد داشت، گفت: باید برقی سازی پایتخت را در سه بعد بررسی کنیم؛ یکی اتوبوس‌های شهرداری است که ۵/۷ دهم درصد باعث انتشار ذرات معلق و نیم تا یک درصد باعث انتشار آلاینده گازی می‌شود. 


میرزایی قمی ادامه داد: در حوزه تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز که تاثیر بیشتری در انتشار آلاینده‌ها دارند، شرایط به همین صورت است. بنابراین برقی سازی این سه بعد مانع از آلودگی ۱۸ درصدی ناشی از ذرات معلق و حدود ۳۰ درصدی آلاینده‌های گازی خواهد شد. 


مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت هوای پایتخت‌ موضوعی بوده که باید از سال‌های قبل پیگیری می‌شد، خاطرنشان کرد: احکام مختلفی برای این مورد صادر شد ه که آخرین آن قانون هوای پاک در سال ۹۶ است، ولی از آن تاریخ به این سمت اقدام خاصی صورت نگرفته بود و به طور مشخص در حوزه ی برقی سازی نیز هیچ گونه برنامه عملیاتی شکل نگرفت.


وی عنوان کرد: برقی سازی ناوگان اقدامی نیست که در دو سال به پایان برسد، ولی چون سال‌های سال این موضوع هم به جهت سخت افزاری و هم نرم افزاری روی زمین مانده بود، همه مسائل به این دوره رسیده است.

وی تاکید کرد، پیش نیاز برقی سازی وسایل نقلیه، ایجاد زیر ساخت های شارژ در سطح شهر می باشد که خوشبختانه اخیرا و به همت مدیریت شهری جدید این اتفاق رخ داد. وی ادامه داد که  بودجه متناسبی برای ناوگان حمل و نقل عمومی در سال جاری لحاظ شده و مدیریت شهری فعلی علاوه بر تفکرتنها برای برقی سازی و هوشمند سازی پایتخت، توجه ویژه ای به این مسئله دارد. 
میرزایی قمی در پایان بیان کرد: در راستای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی قراردادهایی منعقد شده و تعدادی دستگاه نیز تحویل شهر شده است. اگر این برنامه‌ها اجرا بشود اثرگذاری خوبی در حوزه ی هوای پایتخت خواهد داشت. امیدوارم با پایه و ریل گذاری برقی سازی که در این دوره شکل گرفته و همچنین دریافت حمایت ها ی دولتی،  شاهد گسترش برقی سازی وسایل نقلیه در پایتخت و کشور باشیم. 
انتهای پیام/

۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 44069

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =