سفیر ایران در چین: ملاقات شهرداران پکن و تهران زمینه‌ همکاری‌های بیشتر را فراهم کرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به ملاقات شهرداران پکن و تهران گفت: این دیدار زمینه همکاری‌های بیشتر ۲ شهر خواهرخوانده را فراهم کرده است.

امحسن بختیار سفیر ایران در چین در خصوص  حضور شهردار تهران در اجلاس ابریشم راه به خبرنگار ایرنا گفت:ین روزها به مناسبت دهمین سالگرد ابتکاری با نام کمربندراه، اجلاسی در پکن برگزار شد و تعدادی از مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف که عضو این ابتکار بودند در آن حاضر شدند.

وی افزود: ایران در سال ۲۰۱۶ به این برنامه پیوست و طبیعتا این برنامه از جمله برنامه‌هایی است که زمینه ارتباط کشورهای مختلف را تسهیل و ترانزیت کالا از کشورهای مختلف را در چارچوب حمل و نقل زمینی، ریلی و هوا ممکن می‌کند.

به گفته بختیار، برگزاری این اجلاس امکان توسعه انرژی‌های تجدید پذیر را برای کشورهای مختلف و امکان اجرای طرح‌های پاک در تولید انرژی و حمل‌ونقل را در قالب برنامه کمربندراه فراهم می کند و از سوی دیگر می‌توان گفت که ارتباطات مردم با مردم از دیگر اهداف این برنامه است.

سفیر ایران در پکن با بیان اینکه شهرداری تهران نیز از طرف دولت چین برای شرکت در اجلاس دعوت شد و زاکانی با هیات همراه در اجلاس حضور پیدا کردند، گفت: در این سفر امکان ملاقات با شهردار پکن ایجاد شد و این ملاقات زمینه‌ساز همکاری‌های شهرداری پکن و شهرداری تهران را فراهم کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که از ظرفیت شهرداری پکن برای توسعه فضای شهری تهران بیش از پیش استفاده کنیم.

بختیار خاطرنشان کرد: تهران و پکن از سال‌های گذشته، خواهر خوانده هستند و می‌توانند از طرفیت‌های یکدیگر برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی در شهر و ارائه خدمات بهتر شهری استفاده کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین یادآور شد: همه این موضوعات در ملاقات ۲ شهردار مطرح شد و امکان پیگری آنها در سالهای آینده وجود خواهد داشت.

وی این را هم اضافه کرد: به دنبال این اتفاق کارگروهی تشکیل و مکلف شد که تمام توافقات انجام شده توسط ۲شهردار را عملیاتی و نتیجه را به مردم تهران منعکس کند.

آیین افتتاحیه اجلاس «یک کمربند، یک جاده» روز چهارشنبه با حضور مسوولان بیش از ۱۳۰ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی در پکن برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه شی جین پینگ رییس‌جمهور چین، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، رییس‌جمهور آرژانتین، رییس‌جمهور اندونزی، رییس‌جمهور قزاقستان، رییس‌جمهور شیلی، رییس‌جمهور کنیا، رییس جمهور ازبکستان، رییس‌جمهور ویتنام، رییس‌جمهور لهستان، سران کشورهای آفریقایی و هیات‌های عالی‌رتبه دیگری از کشورهای دیگر حضور داشتند.

گفتنی است در این مراسم یک نفر به نمایندگی از هر قاره سخنرانی کرد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران و محسن بختیار سفیر ایران از جمهوری اسلامی ایران در چین نیز در این اجلاس حضور داشتند.

۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 44075

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =