زمان انتظار مترو سواران پایتخت نصف می‌شود

قرارداد ساخت ۷۹۱ واگن نهایی شد؛ با ورود این واگن‌های جدید و امضای تفاهم اولیه‌ای تامین ۲۵۹دستگاه دیگر و ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن تولید داخل، زمان انتظار برای رسیدن قطارها در ایستگاه‌ها نصف می‌شود.

به گزارش شهر، در برخی خطوط متروی تهران سرفاصله حرکت قطارها به ۱۰-۱۵ دقیقه می‌رسد. متروی تهران برای کاهش این فاصله دست‌کم به ۳۰۰۰ واگن نیاز دارد اما هم اکنون تنها حدود یک سوم این تعداد در خطوط تونلی پایتخت مشغول سرویس‌دهی هستند. 

برای حل این مشکل قدیمی، سال ۱۳۹۵ پیش نویس قرارداد ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو توسط چین امضا شده بود، اما قرارداد نهایی نشد، پیروز حناچی شهردار سابق تهران گفته بود قیمت هر واگن مترو تقریبا یک میلیون یورو است اما توان ۱۵ درصد پیش پرداخت آن را نداشتیم، هرچند در دوره خودمان« ۷۸ واگن» به شبکه حمل‌ونقل تهران اضافه شد.

هفته گذشته این قرارداد بعد از ۷ سال نهایی شد، البته ۲۵ درصد دیگر به تعداد ساخت واگن ها اضافه شد و این تعداد به ۷۹۱ دستگاه رسید.

زمان انتظار مترو سواران پایتخت نصف می‌شود

همچنین تفاهم اولیه‌ای تامین ۲۵۹دستگاه دیگر با سفر هیات ایرانی به پکن نهایی شد و قدرالسهم تهران براساس آنچه که در برنامه ششم مقرر شده بود یعنی ۱۰۵۰ دستگاه واگن قطار تکمیل خواهد شد. 

سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران که همراه شهردار تهران برای شرکت در نشست «یک‌کمربند، یک جاده» که با حضور روسای جمهور کشورهایی مانند چین، ترکیه، آرژانتین، لهستان و ... به چین سفر کرده هزینه تامین این واگن‌ها را «حدود یک میلیارد دلار» اعلام کرد. البته در جریان این سفر، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان تخفیف از طرف چینی گرفته شد.

همچنین با رایزنی‌های صورت گرفته زمان تحویل این واگن‌ها هم که قرار بود از ۲۳ ماهه باشد به ۱۴ ماه کاهش پیدا کرد و از بهمن سال آینده باید منتظر این واگن‌ها بود. موضوعی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر دوره قبل نیز آن را اتفاق مهمی دانست که «در بهبود شرایط تردد در پایتخت موثر خواهد بود». 

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز، ساخت و انتقال تکنولوژی ۸۴۰ دستگاه بوژی (سیستم متحرک قطار) که در اختیار یک شرکت چینی بوده و حالا در اختیار شرکت واگن‌سازی تهران قرار خواهد گرفت را یک «گام بلندی درخودکفایی ساخت واگن‌های مترو» عنوان کرد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم چند ماه پیش عنوان کرده بود «هر وقت این قرارداد نهایی شود، شیرینی می‌دهم!»

منبع: خبرگزاری فارس 

انتهای پیام/

۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 44373

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =