صرفه‌جویی ۹همتی در هزینه مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها با برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل تهران

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل تهران علاوه بر ۹همت صرفه جویی در هزینه مصرف سوخت، کاهش ۶۵ هزار تنی آلاینده‌های تهران در سال را نیز در پی خواهد داشت.

به گزارش شهر، سفر اخیر شهردار تهران به چین این روزها نقل محافل خبری و کارشناسی است و هر از چند گاهی دستاوردهای این سفر، رسانه‌ای می‌شود. اما سفر علیرضا زاکانی در بخش محیط زیست و مدیریت آلودگی هوا چه دستاورهایی برای تهران خواهد داشت؟ که سید محمد مهدی میرزایی قمی در گفت‌وگو با ایسنا، اثرات مهم این سفر در حوزه بهبود کیفیت هوای پایتخت را تشریح کرد.

وی در این باره گفت: اجرای تفاهم نامه‌ای که شهردار تهران با سفر به چین انجام داد، اگرچه در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تحول چشمگیر را برای تهران به ارمغان می‌آورد اما اثرات کم‌نظیری نیز بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

به گفته میرزایی قمی، بیشترین سهم آلاینده‌های منتشره در تهران حاصل تردد وسایل نقلیه است که بخش زیادی از آن را وسایل نقلیه شخصی رقم می‌زنند و بخشی نیز حاصل تردد وسایل نقلیه عمومی است. اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها به لحاظ تردد بالای روزانه در سطح شهر و نزدیک بودن به زمان فرسودگی، نیاز به نوسازی دارند. هم‌اکنون اتوبوس‌های تهران ۵.۷ درصد ذرات معلق و ۰.۵درصد گازهای آلاینده شهر را منتشر می‌کنند که با نوسازی آنها (با فرض محاسبات در خصوص اتوبوس‌ها این است که اتوبوس‌های برقی همگی جایگزین اتوبوس های دیزلی و اتوبوس‌های گازسوز جایگزین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز شوند)، انتشار ذرات معلق ۱۰۰ درصد و آلاینده‌های گازی آنها تا ۹۵ درصد کاهش خواهد یافت. از سویی تاکسی‌های تهران ۲.۱ درصد روی انتشار ذرات معلق و ۹.۴ درصد آلاینده‌های گازی شهر سهم دارند که با نوسازی آنها (ارقام مربوط به ناوگان تاکسیرانی با فرض جایگزینی تاکسی‌های بنزینی محاسبه شده است)، ۱۰درصد ذرات معلق و ۴۸ درصد آلاینده‌های گازی که این ناوگان تاکنون در شهر پراکنده می‌کرده‌اند، کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: بند دیگری نیز مربوط به برقی‌سازی ناوگان موتورسیکلت پایتخت است. این وسایل نقلیه هم‌اکنون ۱۰.۱درصد ذرات معلق شهر و ۲۱.۳ درصد آلاینده‌های گازی را در هوا منتشر می‌کنند که در صورت برقی‌سازی، ۱۷.۵درصد ذرات معلق و ۱۷.۵درصد آلاینده‌های گازی از آسمان شهر حذف خواهد شد. به این ترتیب با جایگزینی هزار دستگاه اتوبوس گازسوز، هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی ، ۱۰هزار دستگاه ون برقی و ۱۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی ۶۵ هزار تن از آلاینده‌های‌تهران در طول سال کاسته خواهد شد.

آنگونه که میزایی قمی گفته، بخش دیگر دستاورهای سفر شهردار تهران به چین، در حوزه ارقامی است که در حوزه صرفه‌جویی سوخت، به نفع تهران خواهد شد. در این بخش، محاسبات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد در صورت نوسازی ناوگان، ۳۲۵میلیون لیتر سالیانه در مصرف بنزین و گازوئیل صرفه جویی می‌شود که این رقم معادل ۹همت صرفه جویی هزینه مصرف سوخت درطول سال خواهد بود.

وی تاکید کرد:‌ همچنین کل ارزش اقتصادی ناشی از کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های هوا تقریبا ۳۱ همت می‌شود که عایدی آن در بخش کاهش آلایندگی ۲۲.۵همت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره اینکه چه نهادها و ارگان‌هایی در حوزه برقی‌سازی حمل و نقل نقش دارند، گفت: عمده‌ترین وظایف در حوزه برقی‌سازی مربوط به وزارتخانه‌های صمت و نیرو است. وزارت صمت وظیفه تشویق تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت به تولید محصولات برقی را دارد. همچنین در حوزه واردات نیز تسهیلات لازم از جمله حداقل یا صفر کردن سود بازرگانی لازم است از طریق وزارت صمت انجام شود. در کنار این موضوع وزارت نیرو متولی اصلی ایجاد زیرساخت شارژ وسایل نقلیه برقی است. همچنین تأمین برق این ایستگاه ها و بار اضافی ناشی از فعالیت وسایل نقلیه برقی برعهده وزارت نیرو است. اما در کنار این موارد برای تسهیل در توسعه وسایل نقلیه برقی و جبران اختلاف قیمت آن با نوع بنزینی و گازوئیلی جهت ترغیب مصرف کنندگان، ارائه تسهیلات و کمک های بلاعوض از جانب دولت ضروری است و این موضوع می بایست از طریق وزارتخانه های نفت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه پیگیری شود.

به گفته وی، در کنار متولیان اصلی حوزه برقی سازی، وزارت کشور و شهرداری‌ها نیز که مسئولیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را دارند در صورت مهیا بودن شرایط و زیرساخت‌ها می‌توانند از ناوگان برقی در حمل و نقل عمومی درون شهری استفاده کنند. البته مسیر برقی سازی حمل و نقل و داخل کشور چالش‌هایی پیش رو دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی برقی سازی ناوگان، تأمین برق مورد نیاز جهت شارژ کلیه وسایل نقلیه برقی و همچنین ایجاد بستر شارژ این وسایل نقلیه است. بخصوص در ناوگان حمل و نقل عمومی که میزان پیمایش وسیله نقلیه بالا بوده و زمان شارژ آن باید به حداقل برسد، ایجاد و توسعه زیرساخت شارژ عمومی اهمیت بالایی دارد.

همچنین آنگونه که میرزایی قمی گفته، چالش مهم دیگر در توسعه وسایل نقلیه برقی، قیمت تمام شده آن است که بسیار بیشتر از همنوع بنزینی یا گازوئیلی خود بوده و حتماً باید تسهیلات بلاعوض و تسهیلات کم بهره برای تشویق جامعه به استفاده از این نوع ناوگان از طرف دولت‌ها تأمین شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 44686

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =