انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی نافی همکاری با تولیدکنندگان داخلی نیست

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: باید توجه داشت قرارداد منعقده با طرف خارجی، به هیچ عنوان نافی به کارگیری شرکت‌های ایرانی نبوده و این فرآیند چون با انتقال فناوری پیچیده ساخت واگن و قطار مترو همراه است، در واقع ظرفیت‌های داخلی را نیز فعال و درگیر می‌سازد.

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین دستاورد مهمی برای این دوره به حساب می‌آید، گفت: قرارداد تامین واگن برای شبکه خطوط مترو تهران از سال ۱۳۹۵ تا همین اواخر بلاتکلیف باقی مانده بود که با حمایت و پشتیبانی دولت سیزدهم و همچنین پیگیری‌های مجدانه مدیریت شهری پایتخت در دوره کنونی اجرایی شد. این امر به معنای احیای یک قرارداد مهم و بین المللی پس از ۷ سال مسکوت ماندن آن بوده و ظرفیت ارزنده‌ای برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه البته در کنار مسئله تامین ناوگان حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی که موضوعی بسیار مهم و ضروری به حساب می‌آید، بحث انتقال فناوری ساخت قطارهای مترویی نیز در این سفر مورد توافق با طرف خارجی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این اقدامی ریشه‌ای و بنیادین جهت جبران عقب ماندگی‌های شبکه مترو تهران در مقوله تامین واگن به شمار می‌آید. در کنار این مسائل، مواردی از قبیل همکاری به منظور تامین تاکسی برقی و اتوبوس برقی نیز مطرح شد که آنها هم در نوع خود، اقدامی تاثیرگذار در حوزه ساماندهی حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود. همچنین مذاکراتی در خصوص نوع خاصی از سیستم قطار سبک شهری (ART) با شرکت‌های چینی صورت گرفت و قرار بر این شد تا ضمن بررسی پیشنهادات موجود، بهترین گزینه ممکن به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود. 

هرمزی در پاسخ به این سوال که نحوه پشتیبانی مالی این طرح می‌تواند چه دستاوردی برای پایتخت و کشور داشته باشد، اظهار کرد: آنچه در نگاه کلان به دستاوردهای سفر چین می‌توان ابراز داشت اینکه از ظرفیت‌های فاینانس خارجی و تسهیلاتی که دولت پشتیبان آن است، می‌توان در شرایط سخت اقتصادی نیز استفاده کرد و طرح‌های توسعه‌ای کلان شهرها را پیش برد. با توجه به اهتمام دولت فعلی مبنی بر کمک به حل مشکلات بر زمین مانده شهرهای بزرگ و همراهی ارزنده دولتمردان در زمینه تشریک مساعی با متولیان امور کلان شهرها، بایسته است از فرصت موجود بیشترین استفاده را برد و مسائل اساسی مراکز جمعیتی را سر و سامان داد. اینکه دولت پای کار آمده و دست یاری مدیریت شهری در کلان شهرها را خالصانه گرفته است، فرصت مغتنمی بوده و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در کنار قرارداد تامین واگن از محل اعتبارات فاینانس خارجی که البته بخش قابل توجهی از آن در داخل کشور و با مشارکت شرکت واگن سازی تهران ساخته می‌شود، قرارداد تولید ۱۱۳ دستگاه واگن متناظر با طرح ساخت قطار ملی مترو نیز تامین اعتبار شده و به صورت موازی، بحث بهره‌مندی از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های داخلی نیز مدنظر قرار گرفته است؛ ضمن اینکه باید توجه داشت قرارداد منعقده با طرف خارجی، به هیچ عنوان نافی به کارگیری شرکت‌های ایرانی نبوده و این فرآیند چون با انتقال فناوری پیچیده ساخت واگن و قطار مترو همراه است، در واقع ظرفیت‌های داخلی را نیز فعال و درگیر می‌سازد. به عبارت دیگر نه تولید داخلی و نه استناد به قراردادهای خارجی، هیچ یک نقض غرض محسوب نشده و به نوعی نقش فعالیت‌های مکمل یکدیگر را ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه بی تردید اگر همراهی دولت و پیگیری‌های مجموعه مدیریت شهری (شورا و شهرداری) نبود، قراردادی که سال‌ها از انعقاد آن گذشته بود، همچنان مسکوت باقی مانده و احتمالا به بوته فراموشی سپرده می‌شد، اظهار کرد: به تعبیر دیگر می‌توان گفت جدیت عوامل دست اندرکار در احیای یک ظرفیت استراتژیک، باعث شد قراردادها و تفاهم نامه‌هایی به ارزش حدودی ۳ میلیارد دلار در زمینه‌های مختلف کاری و صنعتی فعال شود. این مبلغ نشان دهنده بزرگی و اهمیت کاری است که با حمایت‌های دولت و پیگیری مدیران شهری پایتخت صورت گرفت و در برهه کنونی که کشور با تحریم‌های سخت اقتصادی دست به گریبان است، حرکتی تاریخی و تاثیرگذار در مقوله‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین رفع ترافیک معابر شهری به حساب می‌آید که ثمرات آن در سال‌ها و دهه‌های آینده بهتر هویدا می شود.

هرمزی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی این سفر عنوان کرد: دستاوردهای اقتصادی سفری که انجام شد، فارغ از کاهش برخی هزینه های مترتب بر قراردادهای اینچنینی، به تقلیل زمان ساخت و تحویل وسایل نقلیه عمومی که طرف خارجی ملزم به انجام آن است نیز مربوط می‌شود؛ در برخی موارد مانند تولید واگن، قرار بر این شده است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کار انجام شود. با توجه به تورم موجود و افزایش روزانه قیمت کالا و خدمات، تسریع در زمان به ثمر نشستن فعالیت‌های عمرانی و همچنین اقدامات تجهیزاتی، به نوعی باعث صرفه جویی در هزینه کردها و پیشگیری از مواجهه با قیمت‌های رو به تصاعد و روزافزون می شود.

معاون شهردار تهران در پایان با تاکید بر اینکه قاعدتاً اجرایی شدن قرارداد با شرکت‌های خارجی به معنای شکسته شدن سد تحریم‌های بین‌المللی و همچنین تبیین این تصور است که سرمایه‌گذاری بین‌المللی در پروژه‌های داخلی امکانپذیر است، بیان کرد: به طور مثال اخیراً عنوان شد که دو مسیر از قطارهای سریع‌السیر بین شهری نیز با حمایت دولت و از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی اجرا خواهد شد. به تعبیری به نظر می‌رسد تابوی سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های خارجی در طرح‌های عمرانی –خدماتی فرو ریخته و این اتفاق مبارک را باید به فال نیک گرفت. البته شهرداری تهران موضوعات مختلفی در زمینه بهره‌مندی از ظرفیت اعتبارات فاینانس خارجی را دنبال می‌کند و امیدواریم در سایه تحقق موارد متنوع دیگر، موضوع مهم و استراتژیک انتقال فناوری‌های روز دنیا به داخل کشور نیز جنبه عملی پیدا کند.

انتهای پیام/

۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 44835

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =