شهرنگار| پادزهر مدیریت شهری برای آلودگی هوا چیست؟

چندین سال است که برای بیماری همچون آلودگی هوا، نسخه‌هایی تجویز شده اما بی نتیجه مانده، با این حال مدیریت شهری چه وظیفه ای دارد؟

آلودگی هوا چندین دهه است که تحت عنوان معضل شناخته می شود، خصوصا در کلانشهری مانند تهران که روزانه افراد زیادی با وسیله شخصی خود برای تردد استفاده می کنند، در هر دوره از مدیریت شهری افراد جدید می آیند و نسخه ای برای این بیمار پر حاشیه تجویز می کنند اما یا بی اثر است و یا دارای نتیجه موقت است! در صحن شورای شهر تهران هم بارها تذکر داده شده که مسئولان مربوطه باید پای کار باشند!

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در این باره معتقداست که وزارتخانه‌ها هر کدام وظایفی را دارند اما وقتی با آنها صحبت می‌کنیم، اعلام می‌کنند که بودجه موضوع آلودگی هوا باید از سوی مجلس پیش‌بینی شود و مجلس نیز این بودجه را پیش‌بینی نکرده است و در همین ارتباط ما انتظارمان از نمایندگان مجلس بویژه نمایندگان تهران این است که توجه ویژه‌ای را به موضوع تهران و آلودگی هوا داشته باشند چرا که آنها مجددا می‌خواهند از همین شهر تهران به عنوان نماینده انتخاب شوند و قاعدتا باید هوای تهران را داشته باشند.

در این راستا عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره وظایف مدیریت شهری در قبال آلودگی هوا طبق قانون هوای پاک، اظهار کرد که مطابق مصوبه سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی، ۲۳ نهاد و دستگاه مختلف در قبال این موضوع مسئولیت دارند.  شهرداری هم یکی از این ۲۳ دستگاه است که بر اساس مفاد این قانون وظیفه دارد نسبت به ارتقای سرانه فضای سبز شهری اقدام کند؛ از سوزاندن زباله‌ها در فضای باز خودداری کند؛ زیرساخت‌های کنترل معاینه فنی خودروها را فراهم و نسبت به نوسازی ناوگان عمومی با همکاری وزارت کشور اقدام نماید. سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ هکتار کمربند سبز در حاشیه شهر احداث شد. هدف‌گذاری امسال رسیدن به ۲۰۰۰ هکتار آن‌هم عمدتاً با درختان مُثمر و میوه است.

سخنگوی شهرداری تهران هم‌چنین به زیرساخت‌های طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در سطح شهر پرداخت و گفت: علاوه بر افزایش مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه در سطح شهر، امسال برای نخستین بار مراکز سیّار معاینه فنی هم راه‌اندازی شد که می‌تواند در خدمت شهروندان باشد. سال‌ها است موضوع زباله‌سوزی غیراصولی در تهران وجود ندارد،  با این همه دفن زباله‌ها در مجمتع آراکوه موجبات آلودگی گسترده محیط‌زیست را در جنوب پایتخت فراهم کرده است. هم بوی تعفنی که از پسماند پخش شده، هم شیرابه‌های سمی و خطرناکی که سفره‌های آب زیرزمینی را تهدید می‌کند.

محمدخانی به نهایی شدن تفاهم احداث زباله‌سوزهای مُدرن در تهران اشاره و تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر اخیر هیأت مدیریت شهری به چین، خریداری این دستگاه‌ها بود. به نظر می‌رسد با راه‌اندازی مجتمع ۶۰۰۰ تُنی زباله‌سوز در تهران، معضلات آرادکوه به‌طور قابل توجهی حل و فصل شده و مشکلات زیست‌محیطی کاهش می‌یابد.  در حوزه نوسازی ناوگان عمومی نیز شهرداری تهران برای تهیه ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس صفر با تولیدکنندگان داخلی قراردادی به ارزش ۲۸ هزارمیلیارد تومان امضا کرده است. با ورود این اتوبوس‌ها عملاً ظرفیت ناوگان اتوبوس‌رانی شهرمان دو برابر خواهد شد.  

وی با یادآوری تلاش‌های مدیریت شهری ششم پایتخت برای گسترش زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، بیان داشت: هرچه این زیرساخت‌ها اعم از اتوبوس و مترو توسعه پیدا کند، استفاده شهروندان از خودروهای تک‌سرنشین و در نتیجه ترافیک و آلودگی هوا کمتر خواهد شد.یکی دیگر از اهداف مهم مدیریت شهری، گسترش زیرساخت‌های حمل‌ونقل برقی است. در همین راستا از تابستان امسال با همکاری وزارت صمت موضوع نصب شارژرهای ویژه خودروهای برقی (با آلایندگی صفر) در نقاط مختلف شهر آغاز شد. هم‌چنین شهرداری در تلاش است تا ناوگان عمومی را به خودروهای برقی ارتقا دهد.

سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در همین راستا در سفر اخیر به چین موضوع واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در کنار واردات هزاران دستگاه وَن، تاکسی و موتورسیکلت برقی مورد توجه قرار گرفت. با مساعدت بانک مرکزی هم‌چنین موضوع تأمین «ارز» مورد نیاز برای واردات این خودروها نیز در حال حل و فصل است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن مذاکرات با طرف چینی، اولین سری از اتوبوس‌های تمام‌برقی تا پیش از پایان سال وارد تهران شود، امیدواریم تا سال آینده با واردات تعداد قابل توجهی از این اتوبوس‌ها، چهره حمل‌ونقل عمومی کلانشهر تهران متحول شود. البته که کنترل آلودگی هوا موضوع فرابخشی است و طبق قانون ۲۳ دستگاه در این حوزه مسؤلیت دارند. برای تماشای هوای پاک تنها این اقدامات کافی نیست؛ باقی دستگاه‌های متولی باید به وظایف خود از قبیل افزایش کیفیت سوخت یا جلوگیری از تردد خودروهای غیراستاندارد، اقدام نمایند.

مطالبه گری در رابطه با ایجاد یک برنامه مدون و فراهم کردن زیرساخت های لازم جهت کاهش آلودگی هوا در پایتخت توسط رسانه ها بوده و ادامه خواهد داشت اما نکته مهم این است که مدیران شهری، وزارتخانه ها، مجلس و... نباید دست روی دست بگذارند، تا دیر نشده اقدامی درست و درخور انجام دهند؛ تنها با اعلام کردن برنامه ها و وعده ها کار به جایی ختم نمی شود و نیاز به همت جمعی دارد! همتی که تا حدودی از این حجم از آلودگی هوا کم کند و مردم به ویزه کودکان و افراد سالمند ترسی بابت قدم ردن ساده در خیابان های تهران نداشته باشند! امیدواریم به زودی شاهد رسیدگی به این معضل شهری و دغدغه مندی آقایان مسئول باشیم...!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

انتهای پیام/

۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
کد خبر: 46027

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =