همایش نهضت تامین مالی شهر برگزار می‌شود/ متولیان: به دنبال جذب سرمایه‌های خرد شهروندان در اداره شهرها هستیم

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهر های ایران بر این باور است که با جذب سرمایه های خرد شهروندان و مردم می توان در نهضت تامین منابع مالی شهرهای کشور موفق بود.

به گزارش خبرنگار شهر؛ دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران در نشست خبری همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر که با حضور محسن رنجبر معاون امور شهرداری‌های بانک شهر و علی نمکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دبیر انجمن مالی ایران و دبیر علمی همایش گفت: با جذب سرمایه‌های خرد شهروندان و مردم می‌توان در نهضت تامین منابع مالی موفق بود.

وی با اشاره به مشکلات مالی شهرداری‌ها در دوره جدید افزود: بعد از استقرار دوره جدید مدیریت شهری کمبودهایی را در تامین منبع مالی کلانشهرها حس می‌کردیم کما اینکه بار بدهی قبلی هم بر روی دوش مدیران شهری نیز وجود داشت بر همین مبنا مقرر شد تا با کمک دولت راهی برای کاهش این بار مالی و تامین کمبودها پیدا کنیم.

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ادامه داد: با یک نگاه ساده می‌توان به این نتیجه رسید که بودجه مدیریتی کلانشهرهای کشور کفاف نگهداشت و اجرای طرح‌های شهری را نمی‌دهد بر همین اساس پس از مطالعات صورت گرفته مشخص شد،  یکی از بهترین راه‌ها برای تامین منابع مالی شهرها جلب مشارکت شهروندان و سرمایه گذاری آنهاست و با تکیه بر این نوع از مشارکت است که  شهرها را می‌توانیم اداره کنیم.

متولیان با تاکید بر این مهم که برای تغییر رویکرد پیشین از مشورت اساتید حوزه اقتصاد، سرمایه و بورس استفاده کرده‌ایم؛ بیان کرد: تصمیم گرفته‌شد برای تغییر ریل‌ تامین منابع مالی شهرداری‌ها اقدام به برگزاری همایش و نمایشگاه با هدف آشنایی مدیران کلانشهرها در رابطه با جذب سرمایه‌گذاران خرد و البته کلان بکنیم.

متولیان با بیان اینکه همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر از روز ۲۳ تا ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود؛ یادآور شد:  بر همین اساس در روز ۲۳ آذر ماه همایشی با حضور مدیران ارشد مدیریت شهری، مسئولان بورس و نهادهای مالی برگزار می‌شود در این همایش به دنبال دعوت از معاون اول رئیس جمهور نیز هستیم.

وی تاکید کرد: از روز ۲۳ تا ۲۴ آذرماه نیز نمایشگاهی با حضور دست‌اندرکاران مالی برگزار و در حاشیه آن نیز تفاهم نامه‌هایی بین شهرداری‌ها با شرکت‌های سرمایه گذاری و نهادهای مالی منعقد می‌شود. 

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در ادامه گفت: این اتفاق برای اولین بار در حوزه مدیریت شهری رقم می‌خورد و تا الان نیز تامین منابع مالی از سوی شهروندان نداشتیم اگر عنوان نهضت را برای این اقدام به کار بردیم به این دلیل است که در حوزه‌های مدیریت شهری از مردم می خواهیم تا در اداره شهر با مشارکت سرمایه های خرد خود کمک کنند.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد زمانی که سرمایه‌های خرد در اختیار مردم باشد؛ کاری از پیش نمی‌رود، اما وقتی این سرمایه‌ها تجمیع می‌شود؛ قابل استفاده  در اجرای پروژه‌های شهری است.

متولیان در پاسخ به سوال خبرنگار شهر مبنی بر چگونگی اجرای طرح مشارکت سرمایه‌های خرد از سوی شهروندان توضیح داد: در حال حاضر  شهرداری‌ها با پول مردم اداره می‌شوند. هم‌چنین از گذشته شهرداری‌ها در اجرای پروژه‌های کلان خود با انتشار اوراق مشارکت و تنظیف آن  در بازار سرمایه؛ از سوی بانک عامل مردم با خرید این اوراق در طرح به نوعی مشارکت می کردند. اما اکنون در نظر داریم این سود به جای اینکه به موسسات مالی برسد؛ به مردم برسد به عبارتی شهروندان هم از پروژه سود مالی و هم سود اجتماعی ببرند.

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران بیان کرد: برخی از پروژه‌های شهری عام المنفعه است و از منابع شهرداری‌ها برای پیشبرد آن‌ها استفاده می‌شود. اما در سایر پروژه‌هایی که سودآور است اگر استانداردهای لازم تهیه شود و سازمان بورس این سود آوری را تایید کند؛ می‌توان آن را به عنوان فرصت‌های سرمایه گذاری معرفی کرد.

وی با اشاره به مشکلاتی که پیش از این در حوزه سرمایه‌گذاری در کشور وجود داشت؛ گفت: متاسفانه در گذشته قانونی برای جذب سرمایه نداشتیم و شهرداری‌ها به سرمایه گذار به عنوان پیمانکار نگاه می‌کردند؛ اما از  سال گذشته با تصویب قانون درآمدهای پایدار در مجلس و تهیه و تدوین آیین‌نامه آن؛ وضعیت حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه بهتر شده‌اند.

احسان متولیان تاکید کرد: قبول داریم که شهرداری‌ها زبان مشترک همکاری با سرمایه گذاران را بلد نیستند و در نظر داریم در قالب نهضت تامین مالی شهر با برگزازی دوره‌های آموزشی به مدیران شهری آموزش دهیم.

شهرداری ها وابسته به مردم هستند

در ادامه معاون امور شهرهای بانک شهر گفت: شهرداری نهادی وابسته به مردم است و ارتباط مردم و شهرداری همانند ارتباط بین ماه و ماهی است. کلمه نهضت از اینجا انتخاب شده که بتوانیم هم‌افزایی کلان میان سرمایه‌گذاران و مدیریت‌های شهری برای اداره شهر ایجاد کنیم. 

محسن رنجبر افزود: تجمیع سرمایه‌های خرد  آنها را تبدیل به رودی خروشان در توسعه شهر می‌کند. موضوع مهم در این میان تامین مالی شهر است و ما از ظرفیت و فکرکسانی که توسعه دهنده شهر هستند؛ استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این مهم که اگر کیفیت زندگی در شهری افزایش پیدا کند؛ در حوزه‌های انسانی و اجتماعی نیز  پیشرفت می‌کند؛ ادامه داد: شهرداری‌ها منابع و مصارفی دارند. در تامین منابع می‌توانند از محل عوارض شهری، منابع عمومی و یا از محل فروش اموال و در نهایت دریافت تسهیلات مالی و انتشار اوراق مشارکت استفاده کنند که تمام این راه‌ها باز هم نمی‌تواند مشکلات مالی کلانشهرها را حل کند.

نهضت به معنای شروع دوباره است

در پایان جلسه علیرضا نمکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز گفت: واژه نهضت به معنای برخاستن و شروع مجدد است، ما به دنبال تغییر هستیم و سعی می‌کنیم درک مشترکی بین حوزه مالی و اداره شهرها ایجاد کنیم.

علیرضا نمکی با بیان اینکه نهادهای مالی باید درک بهتری از پویایی شهر داشته باشند؛ افزود: اعتقاد داریم در تامین منابع مالی ۵ رکن تاثیرگذار وجود؛ رکن اول شهرداریها، رکن دوم نهادهای مالی، رکن سوم حوزه توسعه دهندگان حرفه‌ای هستند و نهادهای سازنده فعالی که می توانند فعالیت کنند، رکن چهارم دولت و رکن پنجم نیز مردم است.

انتهای پیام/

۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 46083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =