بررسی تاب‌آوری در بحران‌ها با طراحی چندمنظوره فضای شهری

نشست تاب‌آوری در بحران‌ها با طراحی چند منظوره فضای شهری با هدف بررسی میزان مقاومت‌پذیری در برابر بحران‌ها و تاثیر مبلمان شهری در کاهش آسیب‌پذیری برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری رئیس این سازمان در نشست نشست تاب‌آوری در بحران‌ها با طراحی چند منظوره فضای شهری به بررسی چندمنظوره‌سازی فضاهای درمانی برای شرایط بحران پرداخت و با اشاره این نکته که بازیگران عرصه درمان نقش‌آفرینان خط مقدم عرصه بحران هستند، یادآور شد : حوزه بهداشت و درمان در زمان بحران نیازمند توسعه ظرفیت است.

وی افزود: بیمارستان‌ها در زمان بحران باید نماد خدمات‌رسانی به مردم باشند، در نتیجه شرایط این مراکز باید به گونه‌ای باشد که چه به لحاظ عملکردی وچه به لحاظ سازه‌ای دچار مشکل نشوند. به همین منظور باید برای چند منظوره‌سازی بیمارستان‌ها اقدام شود.

رئیس سازمان بحران شهرداری تهران در ادامه با بیان این نکته که در شرایط فوریت باید بهترین کار برای هر فرد صورت گیرد، اصول اولویت‌بندی بیماران در تریاژ را توضیح داد.

نصیری در ادامه از هماهنگی با سیستم‌های پشتیبان، به کارگیری داوطلبان، برنامه اعزام و انتقال، تهیه تفاهم‌نامه، فرایند فراخوان، افزایش تخت بستری، لغو پذیرش الکتیو و ترخیص بیماران به عنوان اهداف فراظرفیتی بیمارستانی نام برد و به تشریح این موارد پرداخت.

وی سپس ابعاد طراحی فضاهای درمانی با رویکرد مبتنی بر بلایا را توضیح داد و از انتخاب مکان احداث با توجه به مخاطرات منطقه، ساخت مبتنی بر قوانین و استانداردهای ساختمان، ایجاد عناصر پیشگیرانه و کاهش اثر حوادث در طراحی، استفاده از مواد و مصالح متناسب با مخاطرات محتمل و تمهید امکانات زیرساختی برای خوداتکایی بیمارستان‌ها به عنوان اولویت‌های مهم در این طراحی نام برد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این نکته که تداوم و افزایش ظرفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط اضطراری مهم است،از تهویه، نور مناسب، بهداشت محیط، دسترسی به گازهای طبی، دسترسی آسان و کوتاه، شستشوی مطبوع، دمای مناسب به عنوان ویژگی‌های مهم این فضاهای درمانی یاد کرد.

به گفته نصیری بخش‌های تریاژ و آلودگی‌زدایی، تصویربرداری، نقاهتگاه، مراقبت از بیماران، بخش‌های پشتیبانی، اتاق مراقبت ویژه، اتاق‌های عمل، اورژانس و  بخش‌های خاص آلودگی‌زدایی،بستری بیماران شیمیایی و تنفسی و ... اهم فضاهای  مورد نیاز در شرایط اضطراری هستند.

وی از رستوران، راهروها، کلینیک‌ها، فضاهای باز پارکینگ، سالن‌های ورزشی، لابی فضاهای درمانی، پاویون استراحت پزشکان و سالن‌های کنفرانس به عنوان فضاهای غیردرمانی دومنظوره نام برد که در شرایط اضطرار می‌توان از این بخش‌ها استفاده کرد.

در ادامه این نشست علی زمانی دبیر شورای مدیران حوزه بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بررسی دو منظوره‌سازی فضاهای باز شهری برای استفاده بهینه در شرایط اضطراری با رویکرد تاب‌آوری پرداخت و نمونه موردی بوستان لاله شهر تهران را تشریح کرد.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص مولفه‌های فضای شهری از منظر معنا، عملکرد و فرم به تشریح جایگاه بوستان در قلمرو عمومی شهر، طبقه‌بندی بوستان‌های شهری، نقش بوستان‌ها در شرایط اضطراری، نقش فضاهای باز شهری در اسکان اضطراری، اولویت‌های نیازهای شرایط اضطراری برای جانمایی در بوستان‌ها پرداخت.

در ادامه این نشست فرشته اصلانی استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دپارتمان معماری منظر و بازسازی دانشگاه شهید بهشتی به بررسی مبلمان شهری چند منظوره به عنوان ظرفیتی برای شرایط اضطراری و بحران پرداخت.

همچنین در ادامه هاشم مُسَدّد استادیار و مدیر گروه طراحی صنعتی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران ضرورت باز طراحی تجهیزات شهری با هدف بهره برداری در زمان وقوع بحران را تشریح کرد.

در ادامه این نشست آزاده لک عضو هیئت علمی و مدیر گروه برنامه ریزی و طراحی شهری و منطقه ای دانشگاه شهید بهشتی به بررسی چندمنظوره‌سازی فضاهای باز شهری به منظور افزایش تاب‌آوری شهری در شرایط اضطراری و بحران پرداخت.

مجید عبدالهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز درباره چندمنظوره‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت مدارس در شرایط اضطراری سخن گفت.

انتهای پیام/

۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 46121

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =