اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار شهر، با اشاره به پیشبینی وظایف ۲۷ دستگاه در اجرای قانون هوای پاک، اظهار کرد: جدا از انجام وظایف از سوی این دستگاهها، شورای شهر، شهرداری تهران و کارشناسان معتقد و واقف هستند که برخی موضوعات در اولویت قرار دارد و شاید یکی از مهمترین مسائل در کاهش آلودگی هوا، تأمین وسایل حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوس و واگن باشد.
وی با اعلام اینکه در مجلس شورای اسلامی ردیفهایی در بودجه برای تأمین وسایل ناوگان حمل و نقل عمومی کل کشور در نظر گرفته شده است، یادآور شد: علاوه بر این اعتباری از محل تهاتر نفت نیز پیشبینی شده و اگر مجلس، دولت و دیگر بخشها دست به دست هم بدهند برای همیشه این کمبود ناوگان را رفع و وسایل حمل و نقل عمومی را به مقدار نیاز تأمین کنند، کاهش آلودگی هوا محقق خواهد شد.
شاکری با تأکید بر اینکه تأمین ناوگان در مترو اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه این ظرفیت را دارد که سه برابر مسافر کنونی را جابجا کند اما به دلیل کمبود ناوگان نمیتواند، خاطرنشان کرد: با توسعه ناوگان مترو و اتوبوسرانی، استفاده از وسایل نقلیه شخصی کاهش خواهد یافت. ۷۰ درصد از منابع آلودگی هوا، منبع متحرک یعنی خودروها هستند و اگر اتوبوسها نیز برقی باشند همچون مترو وسایل نقلیه پاک تلقی خواهند شد و به این ترتیب کار اساسی صورت خواهد گرفت.
دولت باتری موتورسیکلتهای برقی را تأمین کند
وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر شاهد فرسودگی جدی تاکسیها هستیم؛ لذا باید تاکسیهای فرسوده جمعآوری و تاکسیهای برقی و هیبریدی جایگزین آنها شوند. در بخش تأمین موتورسیکلت برقی نیز اقداماتی انجام شده اما قیمتها گران است و باید مالکیت باتری موتورسیکلتها را دولت تأمین کند و اگر این اقدام محقق شود، مشکل حل خواهد شد؛ چراکه امروز قیمت باتری بالاست و مردم چندان از موتورسیکلت برقی استقبال نمیکنند.
توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با بودجه قطرهچکانی مشکل حل نمیشود
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ابتدا دولت برنامه خود را آماده کند تا یکبار برای همیشه مشکل ناوگان تهران و دیگر کلانشهرها حل شود، گفت: با این بودجه قطرهچکانی مشکل حل نمیشود و باید از محل تهاتر نفت، اعتباری را به این حوزه اختصاص دهیم و به نظر میرسد رقم ۷۰ درصد آلودگی ناشی از تردد وسایل نقلیه با تأمین وسایل حمل و نقل عمومی، با کاهش جدی مواجه خواهد شد.
وضعیت سوخت نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی بهتر است
وی با اعلام اینکه آلودگی هوا تنها در فصل زمستان نیست اما در فصلهای سرد به دلیل وارونگی هوا غلظت افزایش مییابد، اظهار کرد: علاوه بر تأمین وسایل حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت تولیدی نیز باید در دستور کار باشد؛ هرچند امروز وضعیت سوخت نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی بهتر است اما پلیس راهور باید از شمارهگذاری خودروهایی که استانداردها را رعایت نکردهاند خودداری کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: نباید این میزان پراکندهکاری انجام شود و به نظر میرسد اگر با هم همکاری کنیم مشکل ظرف دو تا سه سال برطرف خواهد شد.
انتهای پیام/
نظر شما