ضرورت تبلیغات گسترده طرح «من شهردارم۲»/ قابلیت‌های سامانه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه قابلیت سامانه «من شهردارم» در دوره دوم بسیار بیشتر از دوره اول است، گفت: در راستای قابلیت‌های ایجاد شده باید اطلاع‌رسانی کافی صورت بگیرد و جمعیت پرسنلی شهرداری و لایه‌های محدود شهروندی که با مدیریت شهری در ارتباط هستند باید به جمعیت گسترده شهروندی تبدیل شود.

میثم مظفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه سامانه «من شهردارم» بر اساس بودجه ریزی مشارکتی در سال قبل طراحی و اجرا شد، اظهار کرد: در سال گذشته محدودیت‌هایی در این سامانه وجود داشت و شهروندانی که در طرح مشارکت می کردند، نسبت به پروژه‌های بارگذاری شده نظرات موافق و مخالف خود را به ثبت می‌رساندند اما در دوره دوم، مردم می‌توانند پروژه‌های مورد نظر خود را در سامانه پیشنهاد دهند و این نشان‌دهنده رویکردی متفاوت نسبت به سال گذشته است.

وی با اعلام اینکه پس از پیگیری‌های شورا و کمیسیون برنامه و بودجه و تلاش شهرداری این زمینه فراهم شود که مردم در پیشنهاد پروژه‌ها مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: در سامانه «من شهردارم»، هر شهروند محله خود را به صورت بصری و شماتیک در نقشه انتخاب می‌کند و در هر محله می‌تواند فضای مورد نظر خود را مشخص کند. برای مثال هر شهروند می‌تواند زمین کوچک واقع در محله را به عنوان یک باغچه محلی پیشنهاد دهد.

مظفر افزود: به طور مثال شهروندان می‌توانند در مسیر یک خیابان، نقطه‌ای را برای ایجاد دوربرگردان پیشنهاد کنند و مواردی از این قبیل قابلیت‌های بسیار خوبی را ایجاد کرده و به معنای واقعی نشان‌دهنده بودجه‌ریزی مشارکتی است.

وی با تأکید بر اجتماعی‌سازی گسترده طرح «من شهردارم»، یادآور شد: بنده از مدیران شهرداری این پرسش را دارم که آیا فرزندان آنها به عنوان افراد مطلع‌تر از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری، از اجرای چنین طرحی اطلاع دارند و می‌دانند که در سامانه‌ای مشخص می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را برای اجرای پروژه‌ها ثبت کنند؟

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه انتظار ما این است که در طرح «من شهردارم۲» شهرداری تبلیغات وسیعی انجام دهد، اظهار کرد: بنده به مدیران شهرداری پیشنهاد دادم که به تمام شهروندان پیامکی حاوی لینک این سامانه و اطلاعات پیرامون آن ارسال شود و مردم در جریان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: این طرح نیاز به اجتماعی‌سازی دارد و اگر شهرداری تهران طی سه تا چهار سال در این زمینه، عملکرد خوبی داشته باشد، می‌تواند مفهوم بودجه‌ریزی مشارکتی را فراهم کند؛ علاوه بر این سامانه باید قابلیت‌های دیگری نیز داشته باشد و موضوعات حوزه مدیریت شهری را به شهروندان آموزش دهد که البته مقدمات آن فراهم شده است.

مظفر با بیان اینکه باید پاسخ به پیشنهادات شهروندان در سامانه ثبت شود، گفت: قابلیت‌های فنی پروژه‌ها باید برای مردم تشریح شود تا شهروندان بدانند که طرح پیشنهادی آنها قابل اجراست یا خیر؟؛ همین یادگیری منجر به این می‌شود که یک شهروند مسئول به یک شهروند آگاه مسئول تبدیل شود.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه در مجموع ریشه و اساس طرح «من شهردارم» به شورای ششم و کمیسیون برنامه و بودجه برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: ادبیات نظری بودجه‌ریزی مشارکتی به طور مشخص در دوره ششم مدیریت شهری مطرح شد.

وی با بیان اینکه قابلیت سامانه من شهردارم در دوره دوم بسیار بیشتر از دوره اول است، یادآور شد: در راستای قابلیت‌های ایجاد شده باید اطلاع‌رسانی کافی صورت بگیرد، جمعیت پرسنلی شهرداری و لایه‌های محدود شهروندی که با مدیریت شهری در ارتباط هستند و در این طرح سهیم خواهند شد، باید به جمعیت گسترده شهروندی تبدیل شود.

مظفر با تأکید بر اینکه رویکرد طرح «من شهردارم» عمومی است، گفت: عموم مردم می‌توانند در این طرح مشارکت کنند و ما از نخبگان و خبرگان شهری انتظار داریم که کنشگران فعال این عرصه باشند. اطلاع‌رسانی به خبرگان در خصوص طرح انجام شده اما واقعیت این است که دو نوع بودجه‌ریزی شامل خبرگانی و عمومی داریم؛ لذا نباید این طرح با دیدگاه خبرگانی تلفیق شود بلکه باید عمومی‌تر و با تبلیغات گسترده‌تر پیش برود.

انتهای پیام/

۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 46384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =