دستور رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌های شهرداری تهران

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: شهردار تهران نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کرده و میزان بدهی‌های دولت اعلام شده و رئیس جمهور نیز به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌ها دستورات لازم را صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نود و نهمین جلسه شورا در جریان بررسی گزارش عملکرد تبصره‌های بودجه ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ با اشاره به شایعات مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر گم شدن ۱۷ هزار میلیارد تومان در شهرداری، اظهار کرد: مباحث در شورا مطرح و ثبت می‌شود و رسانه‌ها وظیفه دارند در انتشار اخبار و اطلاعات امانت را رعایت کنند.

دستور رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌های شهرداری تهران

 آخوندی: دادستانی علیه کسانی که به دروغ خبر گم شدن «۱۷ همت» را مطرح کردند، اعلام جرم کند 

وی افزود: بنده هفته گذشته از دادستان تهران درخواست کردم نسبت به این موضوع اعلام جرم کند؛ وقتی کسی برای یک علامت سوال و علامت تعجب به دادگاه احضار می‌شود، برای اینگونه اقدامات رسانه‌ای که بازی گرفتن روان مردم است، باید اعلام جرم شود. اینکه بدون توجه به شرایط کشور مطرح کنیم که این میزان پول گم شده، اقدام درستی نیست و باید به وضعیت رسانه‌ای که این موضوع را مطرح کرده، رسیدگی شود.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه ضمن قرائت بندهای تبصره‌ سوم بودجه با اشاره به تنظیم روابط مالی مدیریت شهری با دولت و مؤسسات مالی، خاطرنشان کرد: در مجموع طی ماه‌های گذشته،  ۹ توافق به مبلغ پنج هزار و ۱۵۷ میلیارد و ۴۷۴ میلیون تومان منعقد شده که جزئیات آن بدین شرح است؛ ۵۸۳ میلیارد تومان با کمیته امداد برای احداث میدان تره بار بهار شمالی، سه میلیارد و ۴۷۴ میلیون تومان با ارتش برای بیمارستان خانواده، ۷۱۰ میلیارد تومان با بنیاد مستضعفان شامل ساختمان پلاسکو به مبلغ ۴۵۸ میلیارد تومان و ملک المپیا به مبلغ ۲۵۲ میلیارد تومان، سه هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان با وزارت ورزش برای ورزشگاه تختی، ۲۱ میلیارد تومان با مخابرات برای تهاتر ملک محسنیان، ۴۴۸ میلیارد تومان با آموزش و پرورش برای سوله‌های مهرآباد، ۲۶۰ میلیارد تومان با ارتش برای قطعات ۵ و ۶ پادگان جی و ۲۴ میلیارد تومان با ناجا برای تعاونی مسکن ۱۲ فروردین.

دستور رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌های شهرداری تهران

وی با اشاره به واریز ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان کمک فنی و اعتباریِ بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بر پایه انسان محوری، تصریح کرد: در ۶ ماه ابتدایی امسال از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مبلغ مصوب ۴۳۴ میلیارد تومان تسهیلات اخذ شده است.

مظفر همچنین خاطرنشان کرد: مقرر شده بود که هشت میلیون متر مکعب پساب از تصفیه خانه‌های محلاتی، شهرک غرب، تصفیه خانه شماره ۳ و ۴ حکیمیه، شماره ۲ شهر زیبا و شماره ۵ سوهانک دریافت شود که قیمت پساب تحویلی پس از تعیین قیمت در شورای شهر ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیته بودجه شورا گفت: با توجه به افتتاح ایستگاه مترو پرند توسط شهرداری تهران، دولت نسبت به تعهد خود مبنی بر واگذاری اراضی واقع در اطراف ایستگاه اقدام نکرده است؛ لذا درآمدی از این محل ثبت نشده است.

حذف قبوض کاغذی عوارض تا سال ۱۴۰۳ 

لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در جریان بررسی این دستور جلسه گفت: سال گذشته برنامه‌ریزی ما بر این بود که قبوض کاغذی عوارض جمع‌آوری شود، هم‌چنین بر اساس درآمدهای پایدار باید برنامه‌ریزی‌های جدید انجام می‌شد؛ لذا قبوض تا اسفندماه منتشر و پیامک‌ها نیز ارسال شده و با شرکت‌های مختلف همکاری کرده‌ایم تا سامانه صدور قبوض کامل شود.

دستور رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌های شهرداری تهران

وی ادامه داد: تا جایی که اطلاع مردم را دریافت کردیم صدور قبوض را با پیامک انجام می‌دهیم اما کاملاً نمی‌توانیم قبوض کاغذی را حذف کنیم و باید به این اطمینان برسیم که سامانه پیامکی ما تکمیل شده است.

فروزنده با اعلام اینکه پس از پیش‌بینی نرخ‌های جدید، ۲ ماه زمان برد تا سازمان فاوا سامانه را آماده کند، یادآور شد: پس از اینکه قیمت‌ها مشخص شد، اگر بتوانیم مسئله سامانه پیامکی را تکمیل کنیم کاغذ را حذف خواهیم کرد. امسال قبوض در حال چاپ است و امیدواریم برای سال ۱۴۰۳ قبوض را حذف کنیم.

وی با اشاره به تصویب نامه هیئت وزیران در ۱۸ مهرماه سال ۱۴۰۲،اظهار کرد: هیچ اقدامی بر اساس این تصویب نامه بابت بدهی‌ها و مطالبات دولت در ۶ ماهه امکان پذیر نبوده است. البته ما اقداماتی را برای مطالباتی که سازمان مدیریت پذیرفته بود، دنبال کردیم و دولت نیز قبول کرده است تعهدات خود را در رابطه با بلیت مترو و بافت فرسوده پرداخت کند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه در راستای تعیین جرائم کمیسیون ماده ۷۷ فیش دستگاه‌های دولتی در حال صدور است، یادآور شد: شهردار تهران با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور میزان بدهی‌ها را اعلام نموده و رئیس جمهور نیز به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌ها نامه ارسال کرده است.

وی ادامه داد: تهاتر بدهی‌ها عمدتا با املاک است که در این رابطه لازم است کارشناسی و ارزیابی قیمت صورت بگیرد؛ همین موضوع، فرآیند تسویه را زمان‌بر می‌کند. در مورد بانک‌ها به ویژه بانک شهر و تجارت اقدامات خوبی صورت گرفته و وقتی فرآیند کامل شد، گزارش آن قرائت خواهد شد.

دستور رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌های شهرداری تهران

تبادل هزار و ۷۱۶ تفاهم‌نامه در شهرداری تهران 

مجید باقری معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران نیز در این جلسه از تبادل هزار و ۷۱۶ تفاهم‌نامه در شهرداری خبر داد و افزود: امسال در این زمینه اقدام جهادی اتفاق افتاد؛ تبادل تفاهم‌نامه‌ها در سالهای قبل تا آبان ماه زمان می‌برد اما بر اساس تأکیدات انجام شده، تلاش بر این بود که کار ویژه‌ای در رابطه با تفاهم‌نامه‌ها انجام شود لذا بخش قابل توجهی از آن در اردیبهشت ماه تبادل و در سامانه نیز ثبت شد.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با بیان اینکه برای راه‌اندازی مجتمع‌های ایستگاهی هیچگونه درآمدی محقق نشده و به ثبت نرسیده است، یادآور شد: شهرداری تهران بر اساس تبصره چهارم موظف است با هدف تحقق توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی ترتیبی اتخاذ کند تا درآمد حاصل از فروش یا واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی مترو، صرفاً به توسعه و تکمیل خطوط و ایستگاه‌های مترو توسط شرکت راه آهن شهری تهران و حومه اختصاص پیدا کند اما هیچگونه درآمدی در این بخش محقق نشده است.

وی افزود: با این وجود که درآمدی حاصل نشده، در اصلاحیه بودجه برای این بخش درخواست درآمد نیز صورت گرفته است. یک نفر در شهرداری بگوید که چرا درآمدی از این محل حاصل نشده است؟

دستور رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌های شهرداری تهران

صادقی با اشاره به رعایت سقف در کمک به مؤسسات عام‌المنفعه در شهرداری تهران، گفت: در مرکز حقوقی شهرداری تهران ۳۲ مورد پرونده قضایی تشکیل و منجر به پرداخت دیه یا خسارت جمعاً به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان شده است.

پیش‌بینی تصویب ۴۶۶ میلیارد تومان اعتبار در شورا برای پرداخت حقوق بازنشستگان

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه شهر گران اداره می‌شود، گفت: قیمت‌های تمام شده در شهر مقرون به صرفه نیست و شهر از محل عوارضی که مردم پرداخت می‌کنند، اداره می‌شود؛ لذا باید بهای خدمات و قیمت تمام شده مشخص باشد تا شفافیت در ارائه خدمات را شاهد باشیم.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان شهر را با جیب مردم اداره کرد و در برخی شرکت‌ها بیش از مبلغ مصوب حقوق پرداخت شود، اظهار کرد: شهرداری تهران باید اعلام کند کدامیک از شرکت‌ها بالاتر از مبلغ مصوب، حقوق پرداخت می‌کند.

دستور رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌های شهرداری تهران

رئیس شورای شهر تهران در واکنش به سخنان مهدی اقراریان گفت: اینکه شهر را گران اداره می‌کنیم، شاید جمله مناسبی نباشد و نباید چنین موضوعی مطرح شود و باید با دقت نظر صحبت کنیم؛ چراکه ممکن است برداشت‌های مختلفی از آن صورت بگیرد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با تأکید بر اینکه ارزان اداره کردن شهر باید به صورت مستند اعلام شود، اظهار کرد: بودجه‌ریزی ما نقدی و سیستم حسابداری تعهدی است و این دو بخش هیچگاه با یکدیگر هماهنگ نیستند. ما ایجاد تعهد می کنیم و بدهی‌ها به سال بعد موکول می شود و اگر این دو بخش هماهنگ شوند، قیمت تمام شده مشخص خواهد شد.

دستور رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌های شهرداری تهران

وی با بیان اینکه ۴۶۶ میلیارد تومان کسری اعتبار برای حقوق و مزایای بازنشستگان مصوب خواهیم کرد تا این مبلغ پرداخت شود، گفت: خوشبختانه روند خوبی را در این زمینه شاهد هستیم و امیدواریم روند بهتری را با جبران کسری شاهد باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: قرار بوده اجاره اماکنی که از سازمان بازنشستگی در اختیار شهرداری تهران است، مشخص شود که شامل زمین بهرود شرکت شهروند، زمین کریستال سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، زمین وردآورد در طرح بزرگراه تهران-کرج، ۲ زمین در محله هرندی متعلق به شهرداری منطقه ۱۲، ملک خدامی مجمع کلانشهرها و ملک ۱۷ شهریور و مازندران است.

وی با بیان اینکه با توجه به بررسی کمیسیون برنامه و بودجه، بالاسری برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها بالاتر از سه درصد عمل شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس بند پنج تبصره هشتم شهرداری تهران موظف است با هدف استقلال مالی سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات تابعه و وابسته، به گونه‌ای برنامه ریزی کند تا وابستگی آن‌ها به بودجه عمومی شهرداری تهران به صورت سالیانه حداقل ۱۰ درصد کاهش یابد که بر اساس گزارش شهرداری، تلاش در این بخش در حال انجام است.

امانی با بیان اینکه تقاضا کردیم برای کارکنان عادی که در دو سال پایانی خدمت هستند، جانبازان و ایثارگران سقف حقوق شکسته شود، گفت: این موضوع مشکلی از نظر ما ندارد اما مابقی موارد باید گزارش شود.

پرداخت ۶ هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و مینی بوس در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ۶ هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و مینی بوس پرداخت شده است، گفت: بر اساس تبصره دهم تحت عنوان کاهش آلودگی هوا با رویکرد بهبود و نوسازی حمل‌ونقل عمومی، شرکت بهره‌برداری مترو در مجموع بابت اورهال مترو ۴۵۴ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

لطف اله فروزنده در ادامه جلسه با بیان اینکه تمام قراردادهای خرید اتوبوس منعقد شده است، گفت: ما پیش پرداخت انجام دادیم و اگر تعهد انجام نشود، شهرداری می تواند موارد را ضبط کند. تنها یک شرکت به تعهد خود عمل نکرد قرارداد را لغو و مبلغ را ضبط کردیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران افزود: قرارداد تأمین ۱۰۰ هزار موتورسیکلت منعقد و فرایندها طی شده و به مرحله ثبت سفارش رسیده است.

حبیب کاشانی خزانه‌دار شورا در ادامه این جلسه با بیان اینکه در تبصره سیزدهم به شهرداری تهران اجازه داده شده با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح و رعایت آیین نامه مالی شهرداری‌ها مصوب سال ۱۳۴۶ و آیین نامه معاملات شهرداری تهران مصوب سال ۱۳۵۵ نسبت به معامله با وزارت خانه‌ها و دستگاه‌ها و همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام کند، یادآور شد: در این بخش فروش پروژه مژده با عقد قرارداد منطقه یک با بانک شهر به مبلغ ۸۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و فروش یک فقره ملک در منطقه ۲ متعلق به شرکت پالاش نفت جنت انجام شده است.

دستور رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت برای تسویه بدهی‌های شهرداری تهران

لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در ادامه گفت: قیمت قیر در بورس با مشکل روبه رو شد؛ در شهر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن آسفالت توزیع شد ما در مواجهه با این چالش تهاتر ملک انجام دادیم و قیر مورد نیاز را تأمین کردیم.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه شهرداری تأکید داشت که املاک خود را در بورس عرضه کند، گفت: املاک شهرداری به هیچ عنوان قابلیت فروش در بورس را ندارند و همانطور که دیدیم تنها یک ملک در بورس به فروش رفت؛ لذا باید این تبصره را در بودجه سال آینده حذف کرد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه شهرداری موظف بوده اجاره بهای املاک در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها  و موسسات علمی و کاربردی را ثبت کند، یادآور شد: در مناطق ۲۲گانه مبلغ ۱۲۶ میلیارد تومان، بانک شهر ۱۶ رقم به مبلغ ۸۴۰ میلیون تومان و شهر سالم ۲۱ رقم به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان درآمد به ثبت رسیده است.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه در ۶ ماه ابتدایی سال درآمدی از محل اجاره‌بهای املاک ارائه شده، ثبت نشده است، اظهار کرد: باید این مبالغ مشخص و در سامانه شفافیت نیز به ثبت برسد.

مظفر رئیس کمیته بودجه با بیان اینکه در تبصره پانزدهم مابه‌التفاوت بهای اتوبوس دو هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان بوده و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، یادآور شد: مبلغ یارانه بلیت اتوبوس در مصوبه سال ۱۴۰۲، ۱۲۵ میلیارد تومان بوده که در ۶ ماه ابتدایی سال هیچ‌گونه پرداختی صورت نگرفته است. 

وی افزود: مابه‌التفاوت بهای بلیت مترو سه هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده و میزان پرداختی ۶ ماهه هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان بوده اما یارانه بلیت مترو مصوب امسال ۱۷۵ میلیارد تومان بوده که در ۶ ماه ابتدایی سال هیچگونه پرداختی انجام نشده است.

فروزنده در این خصوص با بیان اینکه دولت باید مابه‌التفاوت بلیت را پرداخت کند و هنوز خبری از انجام تعهدات دولت نیست، گفت: ۵۸ میلیارد تومان ما به‌التفاوت بلیت اتوبوس و ۸۱ میلیارد تومان مابه التفاوت بهای بلیت مترو از سوی شهرداری پرداخت شده است.

انتهای پیام/

۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 46457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =