پرواز کاکایی‌ها بر فراز دریاچه شهدای خلیج فارس/لزوم گسترش فرهنگ میزبانی صحیح از حیات وحش

مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران چیتگر از پرواز مرغان مهاجر (کاکایی‌) بر فراز دریاچه شهدای خلیج فارس خبر داد و در عین حال به شهروندان توصیه کرد که با دادن غذاهای مضر، سلامت و جان این پرندگان را تهدید نکنند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شرکت نوسازی و عمران چیتگر، محسن صالحی مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران چیتگر با بیان اینکه از زمان ورود اولین گله مرغان مهاجر به دریاچه چیتگر زمان زیادی نگذشت که خبر رؤیت آنها در اراضی عباس آباد منتشر شد، اظهار کرد: از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب تهران، در لکه‌های آبی، پرندگان مهاجر، در مسیر کوچ از سیبری به عرض‌های جغرافیایی گرمسیر، مدتی میاسایند و بعضا فصل سرما را در تهران سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه خطه کهن تهران، زمانی مأمن حیوانات بومی متعددی بوده و حال متأثر از شهرسازی نوین، میزبان پرندگان مهاجر نیز هم هست، عنوان کرد: دریاچه شهدای خلیج فارس به عنوان بزرگترین زیست‌گاه آبی شهر تهران، میزبان گروه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر است و همواره از آبان تا اسفند، پرواز کاکایی‌ها، قره غازها و اگرت‌ها، صحنه‌های بی‌بدیلی از حیات وحش را در منظرگاه دریاچه خلق می‌کنند.

مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران چیتگر ادامه داد: اما آنچه نگران‌کننده است، علی رغم هشدارهای کارشناسان محیط زیست، عدم آگاهی شهروندان با رژیم غذایی این میهمانان زیبای شهر تهران است و همین ناآگاهی، منجر به بیماری و مرگ پرندگان مهاجر می‌شود.

 وی با بیان اینکه اغلب پرندگان مهاجری که در پهنه‌ها و لکه‌های آبی فرود می‌آیند، از چرخه‌ی غذایی اکوسیستم آبی منتفع می‌شوند و نیازی به غذاهای دیگر ندارند، گفت: چه بسا سیستم گوارش آنها، در هضم سایر مواد خوراکی ناتوان باشد. قطعا خوشمزگی و خوشرنگی تنقلاتی از قبیل چیپس و پفک، برای پرنده، جذابیت ایجاد می‌کند اما درک این موضوع که این مواد غذایی برای پرنده مضر است، در حیطه‌ ادراک انسان می‌گنجد. 

صالحی تاکید کرد: با توجه به زیبایی خلق‌شده در چهره‌ شهر با حضور پرندگان مهاجر، ما به عنوان میزبانان این موجودات زیبا، باید در گسترش فرهنگ میزبانی صحیح از حیات وحش پیشقدم بوده و به یکدیگر بیاموزیم که علاوه بر اینکه حفظ پاکیزگی محیط زیست از مهمترین وظایف شهروندیست، حفاظت از جان آنها هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/

۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 46813

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =