جزییات عملکرد قرارگاه مشارکت‌های محله‌ای به عنوان ابرپروژه ساماندهی مشارکت مردم در اداره شهر

رئیس دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران با تاکید بر اینکه تحول نرم افزاری و روحی شهر در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد، گفت: قرارگاه مشارکت‌های محله‌ای ابرپروژه ساماندهی مشارکت مردم به ویژه نخبگان در اداره شهر است.

محمدعلی حیدری، رئیس دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر گفت: نظام نامه مشارکت‌های محله‌ای توسط شورای شهر تایید و به شهرداری ابلاغ شده است. این نظام نامه از طرف شهردار  به دبیرخانه مشارکت‌های محله‌ای ابلاغ شده است و براساس نظام نامه محلات، این دبیرخانه موظف به تشکیل هیات امنا محلات شد.

وی افزود: در نظام نامه‌ محلات ستادی با عنوان ستاد مشارکت محله‌ای شورای شهر مشخص شده است که در ذیل شورای اسلامی شهر تعریف می‌شود.

رئیس دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران با اشاره به کارکردهای قرارگاه مشارکت‌های محله‌ای به عنوان یکی از ارکان ستادی مدیریت محله مطرح کرد: این قرارگاه به ریاست شهردار تهران اداره می‌شود و تعدادی از اعضای شورای شهر به عنوان ناظرین این قرارگاه مشخص شده‌اند.

وی ادامه داد: در این قرارگاه بخش‌هایی از مجموعه شهرداری تهران، تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی که در هر مرحله ظهور و بروز دارند، عضو هستند.

حیدری اظهار کرد: معرفی و صدور حکم برای هیات امنای محلات براساس ترکیبی که در نظام‌نامه مشخص شده است و همچنین تنظیم دستورالعمل‌های مرتبط با آن از جمله تکالیف دبیرخانه بوده است که به آن‌ عمل کردیم.

رئیس دبیرخانه مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران در ادامه گفت: در هیات امنا نماینده‌های گروه جهادی شهر که در سال‌های اخیر تعدادشان افزایش‌ پیدا کرده‌ است، حضور دارند. نماینده نخبگان نیز در این قرارگاه حضور خواهند دارد، به این معنی که افرادی که در سطوح عالی در یکی از موضوعات مدیریت شهری فعالیت می‌کنند، توسط شهرداری شناسایی شده‌اند و یک نماینده در هیات امنا دارند.

وی افزود: همچنین افرادی که در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، ورزشی، بانوان و... فعالیت می‌کنند و افرادی که نسبت به قوانین یا مقررات و ساختار شهرداری اطلاعات بیشتری دارند نیز به عنوان نماینده شهرداری منطقه در هیات امنا حضور دارند. نهادهای حاکمیتی هم اعم از امور مساجد و... همگی پای کار آمده‌اند و نماینده خود را معرفی کرده‌اند.

حیدری ادامه داد: در ۳۵۲ محله هیات امنا براساس ترکیبی که در نظام‌نامه مشخص شده است، معین شده‌اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه این فرآیند با عنوان ابرپروژه ساماندهی مشارکت مردم به ویژه نخبگان در اداره شهر تعریف شده است، گفت: این ابرپروژه ذیل تحول «نرم‌افزاری و روحی شهر» که شهردار تهران مشخص کرده است، تعریف می‌شود. بر همین اساس دبیرخانه مصمم است تا بتواند این بخش از چشم‌انداز شهرداری تهران را به جد دنبال کرده و محقق کند که این امر تنها با مشارکت شهروندان و حضور موثر آنها رخ خواهد داد. تبلور جذب مشارکت و حضور مردم، مجموعه مدیریت محله و حضور هیات امنای محلات است که ترکیب بسیار خوب، متنوع و جامعی دارد.

انتهای پیام/

۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 51295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =