اثرات اقتصادی و اجتماعی آغاز عملیات عمرانی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران

بهار طاهری کارشناس حوزه مسکن طی یادداشتی به اثرات آغاز عملیات عمرانی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران پرداخته است.

به گزارش شهر، در پی افزایش آمار شهرنشینی از ۳۱درصد در سال ۱۳۳۵ به حدود ۸۵درصد در سال جاری، نیاز به مسکن در تهران به یکی از چالش‌های اساسی تبدیل شده است. با توجه به اینکه بیشترین مهاجرت‌ها به سمت شهرهای اقماری تهران نظیر اسلامشهر صورت می‌گیرد و نرخ مهاجرت در خود تهران حدود ۱.۴۴ است، نیاز مسکن در تهران بیشتر برای شهروندان این شهر است و نه مهاجرین. در این شرایط، شهرداری تهران با همکاری دولت تصمیم به آغاز به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی گرفته است تا به بهبود وضعیت مسکن کمک کند.

در این گزارش، به بررسی اثرات اقتصادی، تاثیر بر چرخه تولید و اشتغال‌زایی، و کاهش نرخ اجاره این طرح بزرگ پرداخته خواهد شد.

اثرات اقتصادی

ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به طور مستقیم موجب رونق اقتصادی می‌شود، این پروژه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه‌های مختلف مانند مصالح ساختمانی، خدمات مهندسی و تجهیزات ساختمانی هستند. این تقاضا منجر به افزایش تولید داخلی و در نتیجه رشد اقتصادی خواهد شد. همچنین، افزایش سرانه مسکن در دسترس مردم باعث بهبود سطح رفاه عمومی می‌شود. با توجه به اینکه ۴۲ درصد از خانوارهای تهران زیر خط فقر قرار دارند، این اقدام می‌تواند نقش بسزایی در کاهش فقر مسکن ایفا کند.

تاثیر بر چرخه تولید و اشتغال‌زایی

پروژه‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ، به ویژه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، نقش قابل توجهی در اشتغال‌زایی دارند. این پروژه‌ها هزاران فرصت شغلی مستقیم در بخش‌های ساخت و ساز، حمل و نقل، تولید مصالح و خدمات وابسته ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، افزایش فعالیت‌های ساختمانی موجب افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات مختلف می‌شود که به ایجاد فرصت‌های شغلی غیرمستقیم بیشتری منجر می‌شود. این امر در نهایت به کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد خانوارها منجر خواهد شد.

کاهش نرخ اجاره

یکی از مهم‌ترین اثرات این پروژه، کاهش نرخ اجاره مسکن است. با افزایش عرضه مسکن، فشار تقاضا بر بازار اجاره کاهش می‌یابد و این موضوع به کاهش نرخ اجاره و در نتیجه افزایش قدرت خرید مردم منجر می‌شود. در بلندمدت، افزایش تعداد واحدهای مسکونی می‌تواند به تثبیت بازار مسکن و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها کمک کند.

نوسازی بافت‌های فرسوده

این آغاز عملیات ساخت و ساز، ادامه مسیر رئیس‌جمهور شهید در توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده است. نوسازی این بافت‌ها نه تنها به بهبود ظاهر شهری و افزایش کیفیت زندگی ساکنان این مناطق منجر می‌شود، بلکه با افزایش ارزش افزوده این مناطق، به جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید کمک می‌کند. همچنین، کاهش خطرات ناشی از زلزله و دیگر بلایای طبیعی به دلیل استفاده از استانداردهای جدید ساختمانی، از دیگر مزایای نوسازی بافت‌های فرسوده است. کلنگ‌زنی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شهرداری با همکاری دولت، اقدامی مهم در جهت بهبود وضعیت مسکن، اشتغال‌زایی، و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری است. این اقدام علاوه بر افزایش عرضه مسکن و کاهش نرخ اجاره، به رونق اقتصادی و افزایش سطح رفاه عمومی منجر خواهد شد. ادامه این مسیر با توجه به تجربه و اهداف گذشته، می‌تواند به تحقق توسعه پایدار شهری کمک کند و بستر لازم برای یک جریان پایدار در ساخت مسکن را فراهم سازد.

منبع: برنا

انتهای پیام/

۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
کد خبر: 55280

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =