شهرداری درخصوص ساماندهی کودکان خیابان نقش پررنگی داشته است/ اخذ تعهد از خانواده کودکان کار

سرپرست دادسرای ناحیه ۲۵ و معاون دادستان تهران گفت: ما نافی زحمات سایر ارگان‌ها نیستیم، اما شهرداری درخصوص ساماندهی کودکان در موقعیت خیابان از نقش پررنگ‌تری برخوردار است.

سعید احمدبیگی، سرپرست دادسرای ناحیه ۲۵ و معاون دادستان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در رابطه با طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی که توسط شهرداری تهران اجرا شد، اظهار کرد: اجرای این طرح در کاهش مخاطراتی از این دست بسیار موثر بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایشان سرپرست دادسرای ناحیه ۲۵ که مرتبط با کودکان بی سرپرست و بدسرپرست می‌شود؛ هستند، گفت: یکی از شرایط قانونی که برای حمایت از کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید؛ این است که اگر کودک در مخاطره بود، دادستان باید مداخله کند. این بخش از وظایف دادستان به بنده محول شده است و حمایت‌هایی که از دسته‌های متعدد کودکان در موقعیت خیابان که در حال ساماندهی هستند؛ صورت می‌گیرد، تماما با دستور قضایی بوده که صادر شده است.  

احمدبیگی افزود: هدف ما مصلحت کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست است چرا که این کودکان مورد سواستفاده قرار می‌گیرند و خانواده‌ها و یا باندهایی آنها را به کار می‌گیرند. تا زمانی که این کودکان درآمد اقتصادی داشته باشند؛ کسانی که آنها را به کار گماشته‌اند، آزادشان نمی‌گذارند. چه بسا که بهتر است درآمد اقتصادی این کودکان قطع شود و ساماندهی شوند.

سرپرست دادسرای ناحیه ۲۵ و معاون دادستان تهران با تاکید بر اینکه درخصوص ساماندهی کودکان در موقعیت خیابان با مهربانی و حفظ کرامت کودک برخورد می شود، بیان کرد: درنهایت کودکان در موقعیت خیابان را به خانواده‌هایشان تحویل می دهیم. از خانواده‌های کودکان کار تعهد گرفته می شود که اگر کودکان را مجدد به خیابان بازگردانند، با آنها برخور قانونی ازجمله صلب حضانت می شود و پیگیر این امر نیز هستیم که تا به الان نیز این مهم مشهود بوده است. امیدواریم که استمرار داشته باشد و موفق باشیم.

وی افزود: در خصوص توانمندسازی خانواده‌ها از کمیته امداد کمک می‌گیریم و سعی خواهیم کرد بیشتر در پی رفع مشکلات خانواده‌ها باشیم و برخورد قانونی گام آخر است.

احمد بیگی در ادامه با اشاره به اینکه همکاری شهرداری تهران نیز درخصوص ساماندهی کودکان خیابان بسیار موثر بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تمام مسئولین گرد هم می‌آیند، در خصوص ساماندهی کودکان کار هماهنگی صورت گرفته است. البته بهزیستی تا حدودی با کمبود امکانات مواجه است که در این راستا شهرداری کمک‌های بسیاری به این سازمان کرده است.

سرپرست دادسرای ناحیه ۲۵ و معاون دادستان تهران افزود: ما نافی زحمات سایر ارگان‌ها از جمله سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و... نیستیم و این ارگان‌ها نیز زحمت بسیاری کشیدند اما شهرداری در خصوص ساماندهی کودکان در موقعیت خیابان از نقش پررنگ‌تری برخوردار است.

وی در خصوص اتباع هم گفت: بسیاری از ارگان‌های حمایتی اعم از بهزیستی، کمیته امداد و... امکان کمک به اتباع را ندارند. با این حال براساس قانونی که در این خصوص تعریف شده است؛ فرای از تابعیت ما را به این امر مکلف کرده است که اگر اتباع در مخاطره باشند، آن‌ها را نیز تحت پوشش قرار دهیم و زمانی که در این خصوص دستور داده شود حرفی از تابعیت در میان نیست.

احمدبیگی در پایان تصریح کرد: در رابطه با اتباع مشکلاتی اعم از عدم فرزندخواندگی و... وجود دارد. با این حال به ‌آنها کمک بسیاری شده و موضوع طرح ما هستند.

انتهای پیام/

۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 55433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =