نبود انضباط مالی منجر به عدم پرداخت بدهی، کاهش نقدینگی، افت سرمایه درگردش و بازده می‌شود

تحلیلگر برجسته مالی با پرداختن به اهمیت انضباط مالی در شهرداری تهران گفت: عدم انضباط مالی که این روزها بسیاری از بنگاه‌ها درگیر آن هستند موجب افت سرمایه درگردش و بازده خواهد شد. 

هلن عصمت‌پناه، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر پیرامون موضوع انضباط مالی اظهار کرد: انضباط مالی در مفهوم اشاره دارد به اداره کنترل درآمدها و هزینه ها که اگر به درستی انجام شود در جهت بهینه کردن بودجه مالی بنگاه ها حرکت می کند.

وی با اشاره به اینکه انضباط مالی می تواند برای یک شخص، خانواده، شرکت یا دولت هم صدق کند، افزود: در سیستم مالی اگر این کنترل به نحوی باشد که سودآوری حفظ یا روند روبه رشدی داشته باشد باعث افرایش ثروت مالکان خواهد شد و از آنجا که نسبت بدهی به دارایی هر چه بیشتر کنترل شود ثروت مالکین هم کنترل می شود و افزایش می‌یابد، باید گفت که این مفهوم انضباط مالی به نفع حقوق مالکان است. همچنین موثر مثبت بر مالیات، بدهی های معوق، ریسک های مالی و مشکلات مالیاتی نیز است و روند مالی را بهبود می بخشد.

وی با بیان اینکه انضباط مالی به خودی خود به کنترل و مدیریت بهینه منابع مالی سازمان می انجامد و در راستای آن اصل تداوم فعالیت شرکت ها موثر و پابرجاست، تصریح کرد: عدم انضباط مالی که این روزها بسیاری از بنگاه ها درگیر آن هستند مخصوصا در شرایط اقتصادی سخت کشور و ریسک های سیستماتیک موثر بر سازمان ها، منجر به عدم پرداخت بدهی، کاهش نقدینگی، افت سرمایه درگردش و بازده شرکت خواهد شد و حاکمیت شرکتی را زیر سوال میبرد.

این تحلیگر برجسته مالی ادامه داد: در کشوری که تامین مخارج سرمایه ای به دلیل تحریم و تورم به بنگاه ها فشار می آورد و استهلاک در تجهیزات به وضوح مشاهده می شود با داشتن انضباط مالی حداقل می توان این مشکلات را تا حدودی هموار کرد. ضمن اینکه طرح های توسعه ای هم جان می گیرد و فرایند سرمایه گذاری در بنگاه ها بهبود خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در شهرداری تهران انضباط مالی توانسته تا به افزایش سرمایه و بهبود خدمات دهی کمک موثری کند. به طوری که در گذشته به دلیل عدم انضباط مالی مشکلات بسیاری گریبان گیر این مجموعه بود که اخیرا با انضباط مالی و بهره مندی از خزانه واحد مدیریت شهری توانسته در مسیر خدمات دهی بهتر به شهر گام های موثری بردارد.

انتهای پیام/

۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 56502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =