تدوین استراتژی کلان مقابله با معضلات اجتماعی شهر تهران توسط سازمان بهزیستی

جلسه ای درباره مقابله با معضلات اجتماعی شهر تهران نظیر اعتیاد، کودکان کار و تکدی گری در دفتر شهردار برگزار و طی آن مقرر شد که سازمان بهزیستی استراتژی کلان مقابله با معضلات اجتماعی را تهیه و در جلسه بعدی ارائه کند.

به گزارش شهر، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی، امام جمعه موقت تهران در جلسه ای که برای حل موضوع اعتیاد و معتادان متجاهر در دفتر شهردار تهران برگزار شده بود گفت: قرار بود که جلسات منظمی داشته باشیم و برخی مسائل شهر تهران که آسیب های بسیار آزار دهنده برای شهروندان است مثل اعتیاد و کودکان خیابانی را پیگیری و راهکارهای حل آن را بیابیم. خوشبختانه در جلسه قبل معلوم شد اراده جدی در میان حاضران وجود دارد تا این موضوع که  دغدغه رهبر معظم انقلاب هم هست پیگیری و حل شود. به هر حال این وضع که در تهران شاهد هستیم زیبنده تهران نیست که نام پایتختی جمهوری اسلامی را دارد و من فکر می کنم اگر این جلسات به صورت منظم ادامه یابد  شاهد تحولی در شهر تهران باشیم.

او بر برنامه های جمع حاضر برای بازدید از چند کمپ و محل اسکان معتادان تاکید کرد و گفت: در یکی از جلسات خود من در یکی از کمپ ها حضور داشتم ، معتادی گفت نگذارید ما بمیریم و این جمله او تاثیرگذار بود. بسیاری از این معتادان در خیابان ها به طرز بدی می میرند و هم به خود آسیب می زنند و هم خانواده هایشان آسیب می بینند .

ابوترابی بر استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه برای کمک به معتادان و آسیب دیدگان اعتیاد تاکید کرد و گفت: امیدوارم شاهد برنامه ای برای حضور حوزه های علمیه و کمک برخی روحانیون به حل این مشکل باشیم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: اگر اراده جدی داشته باشیم تا زمستان منطقه فرحزاد از معتادان متجاهر پاکسازی می شود البته این کار باید به صورتی باشد که مثل حادثه آزاردهنده ای که در مشهد افتاد، هیچ اثر منفی نداشته باشد. امیدوارم در نتیجه این جلسات مشکل معتادان متجاهر، متکدیان و کودکان خیابانی به شکلی سامان یابد که مردم شهر احساس کنند که تغییر جدی اتفاق افتاده است.

در ادامه این مراسم محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به ارائه گزارشی از فعالیت های شهرداری در این زمینه پرداخت و گفت: در موضوع کودکان کار، شهرداری تهران پیمانکاران را ملزم کرده که از کودکان در بازیافت زباله استفاده نکنند و در عین حال در موضوع زباله گردی هم برنامه هایی برای تغییر مخازن زباله و جمع آوری این مخازن بزرگ که مشکلاتی به همراه دارد در دست اجراست.

او افزود: در مورد اسکان افراد بی خانمان هم گرمخانه ها در تهران این وظیفه را بر عهده دارند. تهران هم اکنون ۲۲ گرمخانه دارد که به صورت شبانه روزی فعال هستند و افراد بی خانمان که بیشترشان معتادان هستند به صورت داوطلبانه و اختیاری می توانند برای صرف شام و اسکان شبانه به  این مراکز مراجعه کنند.

جوادی یگانه گفت: هم اکنون گرمخانه های تهران می توانند پذیرای ۲۲۰۰ نفر در شبانه روز باشند البته مراجعه به گرمخانه ها در مقاطع مختلف سال متفاوت است مثلا در تابستان حدود ۱۵۰۰ نفر به گرمخانه ها مراجعه می کنند و برخی از آنها به صورت شبانه روزی آنجا می مانند برخی هم فقط شبها مراجعه می کنند.

او با بیان اینکه «ما در زمینه گرمخانه یکی از مدل های موفق جهانی هستیم تقریبا کسی شبها در خیابان های تهران نیست و دو سال است کسی در خیابان های تهران فوت نکرده است.» افزود: طبق برآوردهای ما در تهران تعداد همه افراد بی خانمان حدود ۱۴ هزار نفر است دو هزار نفر آنها به صورت منظم در گرمخانه ها استقرار دارند. گرمخانه های فعلی ما همگی منطقه ای هستند امادر برنامه آتی  قرار است که گرمخانه هایی فرا منطقه ای و بزرگ با امکانات بهتر هم برای بانوان و هم برای آقایان بسازیم به عنوان مثال گرمخانه در ضلع شمالی پایانه بعثت ساخته می شود و یک گرمخانه در جنوب غرب تهران هم می سازیم که در مجموع ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ نفر به ظرفیت گرمخانه ها اضافه می کند .

او در ادامه به مجموعه های «بهاران» اشاره کرد و گفت: مجموعه های بهاران طی یک تصمیم جمعی گرفته شده  و ما هم تابع تصمیم جمع آنها را اداره می کنیم. این مجموعه ها برای مهارت آموزی و کارآفرینی معتادان است و آنجا فنونی مثل آرایشگری، چاپ، کفاشی، لوله کشی و ... را می آموزند و دوره هایشان هم ۶ ماهه است. در مجموعه های بهاران به شکل های مختلف مثل خودمعرفی می توان وارد شد اما ساز و کار خروج آن متفاوت و بر اساس دستور قضایی است. برخی مراکز بهاران به دلایلی تعطیل شده اند که ما به دنبال احیای آن هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری گفت: بحث معتاد متجاهر متفاوت است آنها باید جمع آوری و نگهداری شود آنها نه داوطلبانه به گرمخانه می روند و نه به مراکز بهاران مراجعه می کنند، ما جاهایی با عنوان سامانسرا به این کار اختصاص داده ایم که چند مرکز در تهران به این کار مشغولند.

جوادی یگانه گفت: معتقدم اگر ظرفیت های فعلی را فعال کنیم می توانیم به تعهد خود که  معتادی در خیابان نماند، عمل کنیم. در مورد دره فرحزاد تجربه نشان داده که معتادان از دره فرحزاد نمی روند مگر این که این دره کاملا آباد شود چنانچه نیروی انتظامی چند بار آنها را جمع آوری کرده است ولی دوباره بر می گردند.

در بخش دیگری از جلسه ، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر اصلاح فرآیندهای بازپروری معتادان در تهران گفت: بی تعارف باید بپذیریم که فرآیند فعلی بازپروری معتادان باید اصلاح شود و ما مسئول هستیم و نباید تصمیماتی بگیریم که نتوانیم جواب دهیم. آمارها می گوید نیروی انتظامی ۱۰۹۹۲ معتاد را جمع کرده و ۸۶۰۰ نفر در مراکز ماده ۱۶ مثل سازمان زندان ها هستند و مابقی هم در مراکز ماده ۱۵ . جزئی هم که بخواهم بگویم در مرکز فشافویه ۵۶۰۰ نفر، در مرکز سروش ۶۰۰ نفر در و در مرکز  زیادیان ۲۰۰ نفر معتاد نگهداری می شود که از آن ها ۲۵۰ نفر زن هستند و در مرکز بازیان ۳۷۵ زخم باز نگهداری می شود.

در این مراسم وحید قبادی دانا - رییس سازمان بهزیستی - بر تعیین یک استراتژی درست برای مقابله با این معضل تاکید کرد و گفت: باید در ابتدا یک وفاق نظری ایجاد شود این زیبنده نیست که هر دستگاهی بدون توجه به سایر دستگاه ها بردار و محورش به یک سمت باشد ، اعتتیاد یک موضوع با علت واحد نیست اعتیاد یک بیماری چند عاملی است و عواملی مختلفی در تحقق آن تاثیر دارند و هر معتادی درمان متفاوتی را دارد به همین دلیل نباید یکی از بخش ها تعطیل و تنها روی یک بخش متمرکز شد.

در این مراسم سردار عبدالوهاب حسنوند، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر طی آماری اعلام کرد: طبق آمار  در تهران حدود ۳۹۰ هزار معتاد وجود دارد که ۵۵ درصد آنها معتاد به تریاک هستند سی درصد  حشیش، گل و مارجوانا مصرف می کنند و ۱۵ درصد هم شیشه و هروئین مصرف می کنند. در تهران حدود ۲۰ هزار معتاد متجاهر وجود دارد و پلیس به صورت متوسط روزانه ۱۶۰ نفر در رابطه با مواد مخدر دستگیر می کند.  

در پایان مراسم حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی مقرر کرد که استراتژی کلان مقابله با اعتیاد و معضلات شبیه آن را مجموعه سازمان بهزیستی با ریاست وحید قبادی تهیه کرده و آن را در جلسه بعد ارائه بدهد تا پس از بحث های لازم آن استراتژی به عنوان نقشه راه مورد استفاده قرار گیرد.

در این مراسم علاوه همچنین مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، سیدمالک حسینی ،  رییس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، سردار محمدرضا یزدی ، فرمانده سپاه تهران، مهدی مهرانگیز، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه ۲۰ تهران، طی سخنان کوتاهی به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

شهردار تهران در این جلسه حضور داشت اما به دلیل برخی مسائل مجبور به ترک جلسه شد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 5713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =