به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) "جمال رستمی" که برای ایراد سخنرانی در نشست تخصصی – بین المللی "فرصت ها و چالش های به کارگیری دستگاههای حفار مکانیزه قطر بزرگ در ایران" به کشورمان آمده بود، در خصوص شرایط و ملاحظات فنی استفاده از این نوع دستگاههای حفار برای احداث تونلهای ترافیکی (سواره رو و ریلی) گفت: امروزه استفاده بهینه از فضاهای زیرسطحی به منظور بهره مندی از زندگی بهتر در سطح کلانشهرهای دنیا، یک الزام و اولویت به حساب آمده و تفکر احداث تونلهای بزرگ مقطع نیز در همین راستا مدنظر قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه دستگاه های حفار مکانیزه قطر بزرگ نسبت به دستگاههای حفار رایج و موجود در پروژه های داخلی، بسیار بزرگتر بوده و شرایط کار با آنها الزامات خاص خود را طلب می کند، افزود: امروزه در مقوله ساخت تونلهای شبکه مترو کلانشهرها، ایده حفر تونلهای بزرگ مقطع جهت جانمایی ایستگاهها در زیر سطح زمین و یا گذر از تقاطع ها در مقاطع زیرزمینی مورد توجه قرار گرفته است. من معتقدم این امر در پروژه های تونلی کشور ما نیز باید مدنظر قرار گیرد و نمی توان آن را نادیده گرفت. بنابراین می توان گفت صنعت ساخت تونلهای ترافیکی در ایران هم ناگزیر مستلزم تحول است و قاعدتاً انتظار می رود طی سالهای آینده، شاهد تغییراتی در این زمینه باشیم.
گفتنی است طی سالهای اخیر، احداث تونلهای بزرگ مقطع در برخی کشورهای اروپایی و خصوصاً در کشور چین رواج بیشتری یافته و به همین دلیل میزان تولید دستگاه های حفار مکانیزه قطر بزرگ نیز بیشتر شده است.
در کشور ما هم بیش از ۴۰ دستگاه حفار مکانیزه وجود دارد که عموماً برای احداث تونلهای انتقال آب و با قطرهای ۵ الی ۶ متر استفاده می شود. از این تعداد دستگاه تی بی ام، ۱۴ دستگاه برای حفر تونلهای ترافیکی (سواره رو و ریلی) فعال بوده و هستند.
پروژه های شبکه مترو تهران طی ادوار گذشته (۲۰ سال اخیر) عموماً از ۲ الی ۳ دستگاه حفار مکانیزه فعال بهره مند بوده اند و انتظار می رود در راه پیش رو که توسعه شبکه حمل و نقل عمومی را طلب می کند، بر تعداد این دستگاهها افزوده شود.
انتهای پیام/
نظر شما