شهرداری بدون کمک دولت، توسعه حمل و نقل عمومی را دنبال کرد

شهر: شهردار تهران گفت: در شرایط کرونایی دولت یک ریال از تعهدات خود به شهرداری تهران را عملی نکرد با این حال شهرداری تلاش کرد باری روی دوش مردم نباشد و بدون کمک دولت و با وجود تنگاهای مالی توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش شهر پیروز حناچی شهردار تهران در آیین بهره برداری از صد دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید ناوگان حمل و نقل شهری در ابتدا با تبریک میلاد حضرت رسول گفت: پیامبر اسلام پیامبر مهربانی ها بود و با خلق حسنه خود در مدت کوتاهی تاثیر زیادی بر دل انسان ها گذاشته است و همچنین گرامیداشت همچنین یاد شهدای ۱۳ آبان را هم گرامی می داریم.

او افزود: در شرایط حاد کورونایی هستیم از ابتدای اسفند که کشور درگیر کرونا شد در تهران وضعیت خاص اعلام کردیم در نیمه فروردین تعداد تلفات کرونا به ۱۱۸ نفر رسیده بود و تا نیمه اردیبهشت کاهش معناداری داشت به طوری که میزان تلفات کرونایی ها در تهران به ۹ نفر هم رسید که سه نفر آنها هم از شهرهای مجاور آمده بودند اما هم اکنون کمتر از ۵۰ درصد آمار کشته شده های کرونا مربوط به تهران است این در حالیست که در سطح جهان با وجود اینکه آمار مبتلایان رو به افزایش است آمار تلفات کاهش داشته اما در ایران، آمار تلفات رو به افزایش است که دلایل مختلفی دارد و نمی توان همه آن را به گردن مردم انداخت.

حناچی در ادامه افزود:  در شرایطی که نمی توان کشور را به صورت کامل تعطیل کرد، رعایت فاصله های اجتماعی یکی از محورهای کنترل بحران است و می‌تواند از حاد شدن شرایط بکاهد و رعایت فاصله اجتماعی هم زمانی است که در ناوگان حمل و نقل عمومی مردم فاصله ها را رعایت کنند و بتوانیم تعداد اتوبوس ها و مترو را سه برابر موجودی فعلی کنیم که در کوتاه مدت امکان ندارد و در بلند مدت تلاش کردیم که قرارداد خرید ۶۳۰ واگن از چین را نهایی کنیم و همچنین دو قرارداد ساخت ۱۰۰ واگن در داخل و خرید اتوبوس را هم دنبال کردیم.

او در ادامه با اشاره به ساخت یکصد دستگاه اتوبوس توسط ایران خودرو افزود: از ایران خودرو به خاطر این که اتوبوس های ساخته شده را در موعد مقرر به شهرداری تحویل داد تشکر میکنم وقتی این قرارداد را می نوشتیم به ما گفتند ایران خودرو بدقول است اما من از دوستان ایران خودرو تشکر می کنم که به قول خود وفادار بودند. تمام تلاش ما این است که از میزان سختی ها و مشکلات مردم در شرایط فعلی بکاهیم و در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است خوشحالم ایران‌خودرودیزل فعال شده و امیدوارم این فعالیت برای مردم تهران برکت داشته باشد.

شهردار تهران درباره مصوبه دولت روحانی برای خرید ۱۹ هزار اتوبوس که محسن هاشمی در سخنان خود به آن اشاره کرده بود، گفت: ما در مواردی که قانون شده است هم مشکل داریم به عنوان مثال برای گرفتن اوراق مشارکت بانکها از ما ضمانت های صد درصدی می خواهند در حالیکه طبق قانون ۵۰ درصد بازپرداخت اوراق مشارکت با دولت است در مصوبه هایی که مربوط به حمل و نقل عمومی هم هست هم همه اعم از دولت شهرداری و سایر بخش ها مسئولیت دارند و باید به وظایف خود عمل کنند توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یک خواسته اجتماعی است و بعد از حوزه سلامت باید در اولویت اول تخصیص اعتبارات باشد و من همین جا اعلام می کنم که در شرایط کرونایی یک ریال از دولت دریافت نکرده ایم و با این حال تلاش کردیم که باری بر روی دوش مردم نباشیم .

حناچی به تحریم های ظالمانه آمریکا اشاره کرد و گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا مردم را هدف گرفته این در حالی که است که جهان در بحران کروناست اما آمریکا اجازه نمی دهد ایران از وام‌هایی که به حوزه سلامت و خرید دارو مربوطه است استفاده کند و این نشان می دهد که مردم هدف تحریم ها هستند شهردار تهران ادامه داد: هیچکس از تحریم خوشش نمی آید و به آن افتخار نمی کند. تحریم  زیبنده نیست اما  باید بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و تلاش برای کاهش وابستگی ارزی در ساخت اتوبوس و مترو و افزایش تولید داخلی آن حرکتی در این جهت است که باید از آن استقبال کرد

حناچی ادامه داد: در ساخت واگن مترو تلاش کردیم که داخلی سازی آن را از ۳۵ درصد به ۸۰ درصد برسانیم و امیدوارم تا بهمن امسال از اولین واگن ملی بهره برداری کنیم که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی در حال ساخت است.

حناچی افزود: شهرداری تهران علاوه بر تلاش برای تامین واگن‌های مترو اضافه کردن یک محور بی آر تی و ساخت اتوبوس های برقی را در دستور کار دارد آلودگی هوای تهران موضوع بسیار مهمی است. طبق آخرین گزارش های WHO ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا با تلفات کرونا وجود دارد و بیماران کرونایی در واقع همان گروه‌های پرخطر در هوای آلوده هستند بیماری کرونا ممکن است در شرایط آلوده هوا منجر به ایست قلبی شود شاید افزایش آمار تلفات کرونا در شهر های بزرگ به دلیل آلودگی هوا باشد در کشورهای مختلف انگلستان محدوده طرح ترافیک در شرایط کرونایی  بیشتر شده است و محورهای پیاده و دوچرخه سوار افزایش یافته است ما هم در شهر تهران تلاش ما را در این زمینه می کنیم که البته هنوز در آغاز راه هستیم

او  به قراردادهای شهرداری برای ساخت اتوبوس و مینی بوس شرکت و گفت: یک قرارداد ساخت ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس داریم که ۵۰۰ دستگاه آن اتوبوس و ۳۰۰ دستگاه مینی بوس است و دو قرارداد ساخت و یک قرارداد ساخت ۱۲۰ اتوبوس ۱۳۰ مینی بوس  امضا شده است همینطور ساخت اتوبوسهای با سوخت گاز هم در دستور کار قرار است. مناقصه ساخت ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین هم آماده شده است که در دستور کار قرار دارد.

حناچی گفت:برای دریافت کمک دولت تلاشمان را می‌کنیم ولی در این شرایط امید چندانی نداریم البته از محل قراردادی که با وزارت نفت داریم سال قبل اعتباراتی به ما داده شد ولی این اعتبارات کم است ما معتقدیم حمل و نقل عمومی تهران موضوع حاکمیتی است با شهرداری به تنهایی نمی تواند باران را به دوش بکشد.

شهردار تهران پیش از این گفته بود  حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران یک مساله حاکمیتی است و  موضوعی نیست که شهرداری تهران به تنهایی بتواند حل کند شاید در دوره‌های قبل مترو، بهانه‌ای برای مساله عبور از انضباط عمومی در سطح شهر بوده است یعنی دولت زمانی که در وضعیت خیلی خوب مالی بوده و می‌توانست به مترو تهران کمک کند هم به هر دلیل این کار را نکرد، شهرداری  هم هر کاری برای اینکه این شبکه را به اجرا در بیاورد انجام داده است.

طبق قانون دولت باید ۸۲/۵ درصد از هزینه های توسعه حمل و نقل عمومی را به شهرداری تهران بپردازد که به گفته محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکنون دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان در این باره به شهرداری تهران بدهکار است.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 5879

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =