ضرورت حذف برنامه‌های توسعه «خودرومحور» در بافت مرکزی تهران؛ رشد اقتصاد کشور در گرو رونق صنعت ساختمان است

معاون شهردار تهران بر ضرورت تهیه طرح‌های توسعه شهری ویژه بافت مرکزی «بدون خودرو» تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران امروز -۵ مهرماه ۱۴۰۳- در جریان رویداد «قرار خدمت» در جمع کارکنان حوزه معماری و شهرسازی شهرداری این منطقه حاضر شد.

حمید رضا صارمی، در جمع پرسنل این منطقه گفت: کلانشهر تهران نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد، اقتصاد کشور بر پایه اقتصاد خدماتی شکل گرفته و پایه آن نیز تهران است. وقتی ۵۵ درصد کل مالیات کشور از تهران اخذ می شود، یعنی تهران در تمام مناسبات اقتصادی کشور نقش تعیین کننده‌ای دارد.

صارمی ادامه داد: ۶ تا ۸ درصد تولید ناخالص کشور مربوط به ساخت مسکن است. اشتغال ناشی از ساخت و ساز نیز بین ۱۴ تا ۱۶ درصد و ۴۰ تا ۷۰ درصد منابع بانکی نیز به مسکن اختصاص پیدا می‌کند. از آنجایی که عمده ساخت و ساز مسکن در تهران انجام می‌شود، تهران نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی دارد.

وی با تأکید بر نقش مثبت صنعت ساختمان بر ارتقای رشد اقتصادی کشور، اظهار داشت: علت این رشد هم صدور حدود ۱۸ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی است. طبق برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی باید به ۸ درصد برسد که ۴ درصد آن باید در حوزه مسکن و راه محقق شود و اگر حوزه مسکن رونق نگیرد، اقتصاد کشور متوقف می‌شود. بنابراین باید مسیر برای ورود سرمایه‌گذاران به بخش مسکن تسهیل شود نه اینکه مدام بر سر راه آنان سنگ اندازی کرد. 

معاون شهردار تهران در ادامه بر ضرورت بکارگیری نیروهای خلاق و توانمند در مدیریت شهری تهران تأکید کرد و گفت: ما برای رسیدن به توسعه باید بذر تغییر را در سیستم بکاریم و این مهم با شناسایی نیروهای ایده‌پرداز و خلاق، ممکن خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به طرح تفصیلی منطقه ۱۲، گفت: این منطقه دارای موقعیت و ویژگی‌های خاص از جمله وجود بافت تاریخی است و حفاظت از این بافت با حضور پررنگ خودرو تقریبا امکان‌پذیر نیست. لذا می بایست طرح های توسعه ای وابسته به خودرو در منطقه ۱۲ را حذف کرد و به سراغ طرح‌های کل نگر با محوریت انسان رفت. بازار بزرگ تهران نمونه ای از محدوده ای فعال بدون حضور خودرو است که گردش مالی بسیاری هم دارد و مردم نیز آنجا را اینگونه پذیرفته اند.

صارمی با بیان اینکه اقتصاد دانش جهانی بر شهر متمرکز شده است، اظهار داشت: اقتصاد آینده در شهرها رقم می‌خورد و مشاغلی که اکنون بصورت فزاینده ای زیربنای اقتصاد شهری را شکل می دهند، به اقتصاد دانش‌بنیانی که نیاز به محدثات فیزیکی ندارد، وابسته اند، چنین شهرهایی به گسترش بافت شهر خودرویی که درآن مدل ترافیکی ارائه می شود، وابسته نیستند و وابستگی به خودرو ندارند. ما نیز علی الخصوص در منطقه ۱۲ باید به سمتی حرکت کنیم که به جای اینکه مبانی طرح ها را براساس شبکه حمل و نقل بگذاریم، به کارکردهایی که برای فضا تعریف می‌شود، تمرکز داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: برای حفاظت از بافت باید حضور خودرو را از آن حذف کرد و سراغ الگوی اقتصاد دانش بنیان و تعریف کارکرد فضایی بدون خودرو رفت. بناهای قدیمی را نیز می‌توان با احیاء کارکرد فضایی و هویت آن حفظ کرد. 

وی افزود: با نگاه نوین شهرسازی و برنامه ریزی کاربری زمین و برنامه ریزی کاربری حمل و نقل در منطقه ۱۲، باید مدل های جدیدی طراحی کرد تا تمام این موضوعات را در کنار هم ببیند. به طور کلی طرح‌های شهری با فرض اینکه کاربری زمین توسط برنامه ریزی کاربری اراضی ارائه شود و برنامه ریزی حمل و نقل نیز صرفاً سیستم حمل و نقل و مسافر را برای برآورده کردن نیازها شکل می دهند، اشکالی است که باید برای آن فکر کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، در پایان این نشست که باحضور دیگر مدیران کل حوزه شهرسازی و معماری و معاون شهردار منطقه برگزار می‌شد، مهم‌ترین نکات، چالش‌ها و موضوعات شهرسازی منطقه ۱۲ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

انتهای پیام/

۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷
کد خبر: 60213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =