افزایش ۲۸۰۰ میلیارد تومانی درآمدهای شهرداری با تصویب دو لایحه

شهر: در صورت تصویب دو لایحه مالیات بر افرزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی، چیزی در حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای شهرداری تهران افزوده می‌شود.

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، درباره تاثیر دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری بر درآمدهای کلانشهرها به خصوص تهران، توضیح داد: به طور قطع تصویب این دولایحه بر کیفی سازی درآمدهای شهرداری تهران موثر است؛ تجربه هم نشان داده که زمانی که درآمدها کاهش پیدا می‌کند، عموما به سمت و سوی ساخت و ساز و شهرفروشی روی آورده می‌شود.

امامی گفت: درصورت تصویب لایحه مالیات برارزش افزوده و افزایش سهم شهرداری‌ها به چهار درصد و همینطور نیز اصلاح نظام توزیع پیش بینی می شود حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به درآمد شهرداری تهران از این محل افزوده شود.

به گفته معاون شهردار تهران، همچنین درصورت تصویب لایحه درآمدهای پایدار و تغییر نکردن مفاد آن در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی پیش بینی می‌شود بین ۹۰۰ تا یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به درآمد شهرداری تهران اضافه شود.

او این را هم گفت که: بی تردید این لایحه تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد خواهد داشت و تصویب آن می‌تواند آهنگ فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در شهرهای بزرگ و به ویژه تهران را متناسب با شکل تصویب آن تغییر دهد.

به گزارش شهر، در اردیبهشت امسال شاید همگان تصور می کردند پس از ۳۷ سال شهرداری‌ها صاحب دستورالعمل قانونی برای کسب درآمدهای پایدار شدند، چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۹، نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب کردند. اما شورای نگهبان به این لایحه و همینطور لایحه مالیات بر ارزش افزوده ایرداهایی وارد کرد و برای رفع ایرادات، این دو لایحه را به مجلس شورای اسلامی برگشت داد.

لایحه درآمدهای پایدار با هدف اصلاح نظام مالی شهرداری‌ها به خصوص ناپایداری و اتکای بیش از حد درآمد شهرداری‌ها به عوارض ساختمانی تدوین شده است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 6405

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =