۱- بررسیهای میدانی فراوانی ثابت کرده که در اغلب کلانشهرها و سکونتگاههای بزرگ کشور، از جمله تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، همدان، کرمانشاه، شیراز، ساری، کرج، قم و ... عمده دلیل تشدید آلودگی به وسایل حمل و نقل متحرک با پایه سوخت فسیلی مرتبط است.
۲- بنابراین، باید بکوشیم تا میزان استفاده از چنین وسایلی را در ترددهای درونشهری به کمینه خود کاهش دهیم. گسترش کمی و کیفی حمل و نقل عمومی، افزایش خطوط مترو رو و زیرزمینی، اتوبوسها و ونهای برقی، ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخهسواری، اسکوتر و پیادهراههای جذاب از جمله راهکارهایی است که در دنیا جواب داده است.
۳- یادمان باشد در یک شهر بوممحور، قرار نیست همه شهروندان همه مسیرها را با دوچرخه یا پیاده طی کنند. پیمودن حدود پنج کیلومتر از مسیر با دوچرخه، یک کیلومتر پیاده، ایجاد پارکینگهای امن برای دوچرخه، وجود دوچرخههای اشتراکی دندهای و برقی با کیفیت و تنوع مدهای حمل و نقل پاک در سطح شهر میتواند هم ترافیک را، هم آلودگی را، هم صداهای ناهنجار را و هم کمتحرکی را درمان کرده و شهرهایی زیستپذیرتر با تابآوری و نشاط بیشتر بیافریند. افتتاح مسیر ۴۷ کیلومتری دوچرخه در تهران در ماه آینده در همین راستا بسیار مثبت ارزیابی میشود، به شرط آنکه مطابق برنامه پیش رفته و تا پایان سال آینده یک مسیر به همپیوسته بین همه بوستانهای شهر به طول یکصد و ده کیلومتر را تکمیل کند.
#نه_به_خودرومحوری
#محمد_درویش
انتهای پیام/
نظر شما