به گزارش خبرنگار شهر؛ رویداد «هوای پاک، از ایده تا عمل» صبح امروز -دوشنبه اول بهمن ۱۴۰۳- با حضور داود گودرزی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، محمدصابر باغخانی پور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار، فاطمه کریمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، علی شمسیپور رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا و جمعی از مدیران ارشد شهرداری تهران و نخبگان شهری در محل برج میلاد برگزار شد.
۱۲ میلیارد دلار خسارات ناشی از آلودگی هوا در یک سال
شمسیپور در ابتدای این رویداد به نقش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت پرداخت و گفت: اهمیت جان انسانها به گونهای است که در روایت آمده است که اگر فردی بدون گناه کشته بشود مانند این است که همه انسانها کشته شده اند. این در حالی است که سومین عامل مرگ و میر در کشور آلودگی هواست. معلوم است که اگر تقصیری مسئولین این حوزه داشته باشند حرمت انسانی هم متاثر از آن خواهد بود. خسارات ناشی از آلودگی هوا طبق برآورد مرکز در یک سال در کشور ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
وی با بیان اینکه ۸۷ درصد از آلاینده های محیط زیستی ناشی از منابع متحرک گازی است، گفت: قانون هوای پاک سال ۹۶ مصوب شد که در آن ۱۷ دستگاه به صورت مستقیم و همکار یکدیگر در مدیریت آلودگی هوا مسئولیت دارند. از نظر بار مسئولیت شهرداری ها رتبه ۱۴ را دارند. برای شهرداری ها تردد وسایل نقلیه و حمل و نقل شهری در قانون دیده شده است. همچنین پسماندهای خاص و انباشت و سوزاندن آن در معابر عمومی تخلف محسوب میشود. همینطور سرانه فضای سبز باید در هر شهر ۱۵ مترمربع باشد که این عدد در تهران ۱۷ مترمربع است. اجرای حریم سبز بزرگراه ها نیز در قانون برعهده شهرداری هاست. همه اینها در چارچوب همکاری با سایر دستگاه هاست.
شمسیپور با اشاره به نقاط ضعف و قوت گفت: امیدواریم تا آخر سال آینده میزان عدد کمربند سبز تهران ۵۰ هزار هکتار برسد. طی ۳ سال گذشته سرعت رشد بیشتر بوده و وضعیت ما در این حوزه نامطلوب نیست. درباره سرانه فضای سبز که این عدد بالاتر از میانگین قانون است اما در بعضی مناطق وضعیت فضای سبز مطلوب نیست. در حمل و نقل عمومی وضعیت خوبی نداریم اما اتفاقات خوبی هم افتاده است. تعداد اتوبوس فعال در ابتدای این دوره ۸۸۰ دستگاه بود و تا پایان ۱۴۰۲، ۷۵۰ دستگاه به این عدد اضافه شد. به طوری که تا کنون ۱۲۰۰ دستگاه اضافه شده است.
رئیس مرکز مطالعات گفت: دیگران هم در این حوزه موثرند. وزارت کشور از جهت بودجه باید با ما همکاری کند. ۲۰ درصد بودجه شهرداری ها باید به کمربند سبز شهرها متعلق باشد. تولید خودرو و کنترل کیفیت آن دست شهرداری نیست. سوخت بسیار مهم است؛ هرچقدر ناوگان را نوسازی کنیم ولی سوخت مناسب نباشد کار اثرگذار نخواهد بود.
وی ادامه داد: در اسقاط خودروهای فرسوده ما نقشی نداریم و دستگاه های مسئول باید در این اتفاق همکاری کنند. فرهنگ سازی در این امر بسیار موثر است. صدا و سیما باید در این مورد ورود کند.
آلودگی هوا دومین عامل مرگ کودکان زیر ۵ سال در پایتخت
در ادامه فاطمه کریمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهرانبا تبریک ایام ماه رجب و هفته هوای پاک گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۹۰ درصد جمعیت در جهان در مناطقی زندگی میکنند که کیفیت هوا پایین تر از استانداردهای بین المللی است. آلودگی هوا دومین عامل مرگ کودکان زیر ۵ سال در شهر تهران عنوان شده است. پایتخت به دلیل ویژگی جغرافیایی که دارد در اغلب روزهای نیمه دوم سال شرایط ناپایداری را تجربه میکند.
وی با بیان اینکه امسال با وجود تعطیلی های زیادی هم که داشتیم ۴۰ درصد از روزهای سال شرایط نامطلوب داشت، اظهار کرد: آلودگی هوا نه تنها برای بیماران آثار مخرب دارد بلکه بار آسیب اجتماعی، اقتصادی و روانی زیادی دارد. هر روز تعطیلی صدها میلیارد تومان ضرر اقتصادی به کشور وارد میکند. امروز فرصتی استثنایی است تا با بهره گیری از علم نخبگانی که گرد هم آمدند گام های اساسی در این حوزه برداریم. هوای پاک یکی از کلیدی ترین ارکان سلامت و بالندگی هر کشوری است.
کریمی خاطرنشان کرد: تهران نیازمند نوآوری و تحول در این حوزه است. در این مسیر نقش متخصصان و اساتید دانشگاهی بسیار قابل اهمیت است. باید ایده ها را تبدیل به کالبدهای اجرایی کنیم. شهرداری در این دوره اقدامات مفیدی در راستای کاهش آلودگی هوا و ایجاد زیرساخت ها انجام داده است. با تلفیق علم و مشارکت شهروندان میشود تهران را به شهری زیست پذیر تبدیل کرد.
استانداردسازی سوخت؛ موضوعی که در دولت های مختلف بر زمین مانده است
در ادامه مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با گرامیداشت روز هوای پاک گفت: معمولا این روز پاک نیست و در این ایام هوا بیشتر ناپاک بوده است. خسارت های سنگینی به واسطه آلودگی متوجه شهروندان میشود. این آلودگی نه تنها در حوزه سلامت بلکه در حوزه اقتصاد نیز خسارات جبران ناپذیری وارد میکند. براساس گزارش دیوان محاسبات سالانه حدود ۶ هزار نفر در تهران دچار مرگ زودرس میشوند. خسارت ناشی از آلودگی در شهر تهران بیش از ۳ میلیارد دلار است.
وی با بیان اینکه مطالبه مردمی برای جلوگیری از مازوت سوزی خوب و موثر بود، اظهار کرد: ما نباید از مطالبه گری ناامید شویم. باید برای نسل آینده تلاش کنیم. هنوز عزمی در کشور برای رفع آلودگی هوا دیده نمی شود. قانون هوای پاک چند سال است که تصویب شده اما اهتمام چندانی به اجرای آن نیست.
پیرهادی با تاکید بر اینکه تا خود جامعه خواستار رفع آلودگی هوا نشود این اتفاق نمی افتد، خاطرنشان کرد: سایر دستگاهها به وظایف خود در قانون عمل نمیکنند. تقاضا میکنم که از مسئولان مطالبه گری کنید. نقش وزارت نفت، نیرو و صمت چیست؟ میزان مطالبات از آنان چقدر است؟ خیلی کم.
وی با بیان اینکه موضوع استاندارد سوخت مسئلهای جدی در کشور است که در دولتهای مختلف روی زمین مانده است، گفت: دیدند که محقق کردن استاندارد سخت است آن را رها کردند. سازمان محیط زیست باید با این امر مخالفت می کرد. یک جا نیاز است آدم استعفا کند. استعفا کن ولی پای این موضوع محکم بایست. انقلابی گری یعنی این، نه تساهل و تسامح.
پیرهادی ادامه داد: نگذاریم شهروندان با سهل انگاری ما بمیرند. عدم تامین منابع مالی اولین دلیل برای عدم انجام مسئولیت هاست.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید سازمان نظام مهندسی نیز به نحوه سوخت ساختمان ها ورود کند. شهرداری نیز باید از خود شروع کند. البته شاهد تلاش برای افزایش استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ساختمان های شهرداری هستیم. این رویداد نیز جزو اتفاقات خوب این دوره است که در حوزه محیط زیست انجام گرفته است. از زمان آغاز این دوره از مدیریت شهری برقی سازی اتفاق خوبی در حوزه کاهش آلودگی بود. البته تا قبل از شروع؛ اتفاق برقی سازی کار خوبی بود و بعد از رقم خوردن آن عده ای با غرض ورزی سیاسی کار را زیر سوال می برند.
وی با بیان اینکه تا پایان سال بعد حدود ۲ هزار اتوبوس برقی وارد شهر می شود، گفت: کار خوب را باید پذیرفت. اینکه مازوت سوزی نداشته باشیم ولی روزی دو ساعت برق نداشته باشیم ایرادی ندارد. اینها نیاز به فرهنگ سازی دارد و تا نخبگان پای کار نیایند هیچ مشکلی حل نمی شود. برای مثال کرونا با کمک مردم حل شد. تا همه دست به دست هم ندهیم حل نخواهد شد.
پیرهادی با بیان اینکه به اسقاط خودروهای فرسوده توجهی نمیشود، گفت: باید تسهیلاتی برای خودرو در نظر بگیریم. ما این حجم از خسارت جانی ناشی از الاینده ها و مالی ناشی از تعطیلات را در کشور متحمل می شویم در صورتی که می توانیم به جای آن تسهیلات اسقاط را افزایش بدهیم.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اقدامات خوبی در این دوره برای حفظ درختان ارزشمند انجام شد و در این چند سال ۴ میلیون اصله درخت کاشته شده است. حالا در فضای رسانه ای ممکن است قطع یا جا به جایی چند درخت در یک پروژه عمرانی خبر ساز بشود. اگر پروژه عمرانی عام المنفعه باشد این کار غیر قابل اجتناب است.
وی با بیان اینکه تولیدکننده های داخلی خودروهایی با مصرف سوخت بالا تولید میکنند، گفت: نباید خودروی صفر ۱۴ لیتر بسوزاند. یا بعد از دو سال ۲۲ درصد از خودروهای صفر در آزمون معاینه فنی رد شوند.
بهرهبرداری از ۸۰۰ خانه محیط زیست در ماه جاری
در بخش پایانی این رویداد محمد صابر باغخانیپور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: ۳ مجموعه شهرداری تهران در یک حرکت بی نظیر همآغاز شدند و این رویداد را طراحی کردند. البته این دستور شهردار تهران و دغدغه ایشان در حوزه آلودگی هوا بود. بیش از ۱۰۰ اثر برای این رویداد ارسال شده و امروز از تعدادی از طرح های برگزیده تقدیر می کنیم.
وی با بیان اینکه براساس آخرین سیاهه انتشار نسبت سهم منابع ثابت به متحرک ۲۰ به ۸۰ است، گفت: البته در حوزه ذرات وزن منابع ثابت بیشتر است. سهم خودروهای سواری در تهران ۵۶ درصد و موتور ۲۱ درصد و دیزلی ها حدودا ۶ درصد است. این اهمیت دارد که بدانیم در آلودگی تهران سهم فرسودگی چه میزان است. کل دیزلی ها و موتورها فرسوده هستند. درواقع قریب به نیمی از آلایندگی تهران فقط سهم فرسودگی وسایط نقلیه است.
باغخانیپور با تاکید بر اینکه برقی سازی مهمترین ایده برای جلوگیری از آلودگی هواست، خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و برقی سازی از سوی مدیریت کنونی شهر تهران در دست اقدام است. سهم الایندگی با این اقدام کاهش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: در کل کشور میانگین تولید انرژی خورشیدی نزدیک به ۶ دهم درصد است؛ شهرداری تهران تا پایان سال ۱۴۰۳ حدودا یک درصد از برق مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی تامین میکند.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه ریزی شده که این عدد در سال آینده به ۱۰ درصد برسد، گفت: شهرداری تهران این مسیر را برای کاهش آلودگی هوا انتخاب کرده و آن را دنبال میکند. البته شهرداری تهران ۶۰۰ آبگرمکن خورشیدی دارد و قریب به ۹۰۰ ایستگاه اتوبوس با پنل خورشیدی. حدودا ۳ هزار پایه روشنایی سولار و چراغ راهنمایی سولار هم دارد.
وی ادامه داد: در پایتخت بیش از ۴۰۰ ساختمان معاینه فنی موتورخانه هایش را گرفته است. این تکلیف قانون هوای پاک برای کل کشور است که شهرداری تهران آن را اجرا کرده است.
باغخانیپور با بیان اینکه در شهر تهران قرار بود ۱۰۰۰ خانه محیط زیست را افتتاح کنیم، گفت: طی روزهای آتی ۸۰۰ خانه محیط زیست افتتاح خواهد شد و در هفته منابع طبیعی ۱۰۰۰ خانه را تکمیل میکنیم. شهرداری تهران ۵ تصفیه خانه فعال فاضلاب و ۱۵ تصفیه خانه در حال احداث دارد که در مجموع ۱۵ میلیون متر مکعب از آبهای سطحی را تصفیه میکنند. عملکرد شهرداری تهران در ۴ ماهه اول امسال منجر به کاهش ۱۷ درصدی آب و ۲ درصدی انرژی شده است.
انتهای پیام/
نظر شما