نصراله آبادیان/ شهردار منطقه ۱۱

احیای پهنه رودکی و تعریف کارکردهای گوناگون نمایشی، موسیقایی، فرهنگی و هنری در آن به عنوان یکی از قدیمی ترین پهنه های شهر تهران در حوزه فرهنگ و هنر در دوره جدید مدیریت شهری مطرح شده است.

 در شهر نشینی نوین مبتنی بر مطالعات و پژوهش های علمی  با محوریت توجه به انسان، لزوم تغییر رویکرد در اداره شهر از نگاه سخت افزاری به نرم افزاری مورد توجه قرار گرفت و برنامه های اجرایی فاخر در بازنگری برنامه های شهرداری تهران به اجرا در آمد.

اکنون که دو سال از دوره جدید مدیریت شهری تهران می گذرد و برنامه های تدوین شده  به اجرا در آمده و مردم می توانند آثار آن را در جای جای شهر ببینند؛ می توان نتایج مثبت حاصل از این تغییر را در چهره شهر و تعاملات اجتماعی شهروندان و نیز ارتقای کارکردهای شهری مشاهده کرد.

با همین رویکرد اجرای پروژه فاخر پهنه رودکی که می توان از آن به عنوان مهم ترین پروژه فرهنگی – هنری شهر تهران بلکه کشور ایران نام برد؛ با وجود عرصه های هنری همچون تالار وحدت و تئاتر شهر و نیز ابنیه ارزشمند تاریخی و واجدارزش معماری  در منطقه ۱۱ آغاز شد.

این پروژه علاوه بر کارکردهای فرهنگی و هنری که قرار است در آینده نزدیک به عنوان پلازای هنری پایتخت مطرح شود؛ با طراحی پیاده محوری، سیاست ها و راهبردهای جدید شهرداری تهران را با موضوع " پایان دادن به غلبه سواره ها بر پیاده ها باایجاد پهنه های پیاده روی " دنبال می کند و در همین راستا خیابان استاد شهریار در پهنه رودکی که تئاتر شهر را به تالار وحدت و تالار رودکی متصل می کند و مکان رویداد بسیاری از اتفاقات هنری شهر خواهد بود؛ تبدیل به پیاده راه شده است.

پهنه رودکی که پیاده راه سازی خیابان شهریار هم یکی از اولویت های این پروژه است؛ به عنوان یکی از قدیمی ترین پهنه های شهر تهران در حوزه فرهنگ و هنر مطرح است که همین موضوع سبب تلاش برای احیای پهنه و تعریف کارکردهای گوناگون نمایشی، موسیقایی، فرهنگی و هنری در آن شده است و پیاده راه خیابان شهریار نقطه عطف تمامی این رویدادهای هنری خواهد بود.

عملیات اجرایی طرح" سنگ فرش ضلع جنوبی خیابان شهریار"  با هدف پیاده راه سازی و تسهیل آمد و شد به صورت پیاده از مرداد ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد  و اکنون پیاده راه سازی ضلع شمالی آن نیز به پایان رسیده است.

 پروژه پهنه رودکی که به دلیل ماهیت بخشی به هویت تاریخی و اصالت این محدوده حائز اهمیت است؛ به لحاظ توجه به انسان محور بودن، آرامش بخشی به فضاهای سکونتی و زندگی، تردد گروه های هدف با محوریت فرهنگ و هنر، دسترسی و دستیابی آسان به تمام قسمت های پهنه به صورت پیاده، ایجاد و بهسازی فضاهای سبز و نصب نیمکت ها و ... برنامه ریزی و اجرایی شده است.

 پهنه فرهنگ و هنر رودکی در محدوده فرهنگی محله های مرکزی پایتخت واقع شده است که از شمال به خیابان انقلاب، جنوب به خیابان نوفل لوشاتو، شرق به خیابان حافظ و غرب به خیابان ولی عصر(عج) می‌رسد و توسط سازمان زیباسازی شهر تهران، شهرداری منطقه ۱۱، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهرتهران به عنوان یک گذر فرهنگی- هنری در تهران راه‌اندازی خواهد شد و بخش‌هایی از پهنه رودکی به پیاده راه تبدیل ‌و کارهای فرهنگی و هنری نیز در آن تقویت می شود تا عملا این پهنه به پلازای فرهنگی – هنری شهر تهران تبدیل شود.

۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =