مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، با اشاره به اقدامات انجام شده درباره مناسب سازی ساختمانها و معابر برای معلولان بیان کرد: یک دسته از اقدامات شهرداری ناظر بر ساختمان ها و پروژه های عمرانی است که قرار است ساخته شوند یا در دست ساخت هستند که در این حوزه قوانین سفت و سخت اجرا می شود.
او با بیان اینکه شهردار تهران بر مناسب سازی ساختمانها و معابر برای معلولان اصرار دارد، گفت: خوشبختانه آقای حناچی در این عرصه حمایت جدی دارد به طوری که در تازهترین بخشنامه ابلاغ کرد که پروژهای در حوزه مناسب سازی ضعف داشته باشد را افتتاح نخواهند کرد، البته ممکن است از پروژه بهره برداری شود اما به رسمیت شناخته نمیشود و پروژه ناقص تلقی میشود.
به گفته صالحی؛ باوجود برخی انتقادها، در بخش ساختمانهای در حال ساخت نگرانی زیادی وجود ندارد، اما در بخش ساختمان ها و یا معابری که از قبل ساخته شدند که حجمشان بسیار بالاست در زمینه ماسب سازی معلولان مشکلاتی وجود دارد. البته امسال برنامه جامع اقدام در حوزه مناسب سازی تدارک دیده شده است که از این بعد اقدامات در این حوزه تحت پوشش این برنامه خواهد بود. به طوری که همه معابر، فضاهای عمومی، فضاهای دولتی و پارکها و... روی یک نقشه پیاده و سعی شده حوزه مناسب سازی در همه این مکانها به نوعی همافزا اجرا شود.
مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره میزان مثبت بودن اقداماتی که تاکنون در زمینه مناسب سازی معلولان انجام شده هم توضیح داد: به طور قطع وضع موجود تا اصلاح شدن فاصله زیادی دارد، طول معابر شهر زیاد است و اصلاح آنها در زمان کم ممکن نیست حتی با همه فشارهای و افزایش اعتبار مناسبسازی که از ۷۰ میلیارد به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده، اما باز هم کار زیادی نمی توان انجام داد.
صالحی ادامه داد: با اینکه بودجه ۶ برابر افزایش پیدا کرده اما تورم و گرانی مانع از تحقق کامل برنامهها در حوزه پروژههای مناسبسازی معلولان شده است. بنابراین اگر انتقادی از سوی جامعه معلولان در این حوزه است، انتقاد به جایی است اما از آن طرف باید محدودیتها شهرداری هم در نظر گرفته شود.
او درباره قوانین در حوزه مناسب سازی معلولان گفت: درباره ساختمانهای ساخته شده نمیتوان کاری انجام داد، قانونگذار هم مشخصا برای ساختمان های موجود این الزام را نگذاشته است مگر آنکه بخواهند تسهیلات جدیدی از شهرداری درخواست کنند که در این فرایند شهرداری ارایه مجوز مثلا برای دریافت تراکم را منوط به مناسبسازی میکند.
این مقام مسئول بیشترین مشکلات مناسبسازی معلولان را در معابر عنوان کرد و افزود: اصلاح معابر شهری مانند تهران که نزدیک به ۱۸ هزار کیلومتر است در زمان کوتاه امکانپذیر نیست. حتی در قانون جامع حمایت از معلولان هم آمده که نمی توان در یک بازه زمانی کوتاه معابر و ساختمانها را اصلاح کرد و این کار باید به تدریج انجام شود. این نقصها یک شبه به وجود نیامدهاند که یک شبه هم از بین بروند.
صالحی با بیان اینکه دو مشاور در تمام معاونتهای شهرداری از جامعه معلولان و توان یابان هستند، گفت: سرعت مناسب سازی ساختمانها مناسب است، به طوری که حداقل ۵۰ درصد از ساحاتمانهای شهرداری که نیاز به اصلاح داشتند، مناسبسازی شدند. میادین میوه و تره بار و ایستگاههای «بی آر تی» به مناسبسازی ۱۰۰ درصدی نزدیک شدند. ایستگاه مترو برج میلاد هم که به تازگی افتتاح شده الگویی مناسب از یک ایستگاه برای معلولان و نابینایان است که البته در حوزه ناشنوایان هنوز باید کارهایی انجام شود و نیاز به برنامه ریزی و اقدامات نرم افزاری دارد.
خبرنگار: فریبا رحمانی
نظر شما