کمال مرادی: دیپلماسی شهری با شهروندان ارتباط مستقیم دارد

شهر: زندگی در جهانی با بحران‌های جهانی شده نیازمند مسئولیت پذیری و همکاری‌های فرامرزی و تجدید نظر در الگوهای حکمرانی ملی و بازاندیشی در نسبت امر ملی با امر جهانی است.

کمال مرادی، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در گفتگو با شهر، در پاسخ به این پرسش که کدام شهرهای موفق در جهان ظرفیت پیشنهاددهی به شهر تهران را دارند، توضیح داد: اجازه دهید پاسخ این سوال با مروری بر یک تجربه عملی و کاربردی در شرایط کنونی بیان شود. بحران ناشی از ویروس کرونا و پاندمی یا همه گیری جهانی آن، تبادل تجربه‌های موفق میان کشورهای پیشرو در ارائه راهکارهای موثر و کارآمد برای جلوگیری از گسترش این ویروس را به امری ضروری تبدیل کرد که می‌تواند نمود عملی و کاربردی از مقابله با کرونا از راه دیپلماسی شهری باشد.

او در ادامه افزود: در همین راستا می‌توان از تجربه رایزنی و تبادل تجربیات شهرداری تهران با شهرهای بزرگ جهان مانند آنکارا، استانبول، مسقط، سئول، رم، لندن را نام برد که به نتایج خوبی هم رسیده‌اند. همچنین به پیام شهردار تهران به شهرداران کلانشهرهای جهان می‌توان اشاره کرد که زندگی در جهانی با بحران‌های جهانی شده نیازمند مسئولیت پذیری و همکاری جهانی و تجدید نظر در الگوهای حکمرانی ملی و بازاندیشی در نسبت امر ملی با امر جهانی است. به عنوان اقدام مکمل پیام شهرداران کلانشهرها و شهرهای دیگر نظیر اردبیل، کرمان، رشت و یاسوج بر لزوم برخورداری همه شهروندان جهان از امکانات بهداشتی در مقابله با این ویروس که  تحریم‌ها در بحران کنونی جان و زندگی مردم شهرشان را به خطر انداخته، بر این مهم تأکید می‌کند که در عرصه دیپلماسی شهری هدف ملت‌ها هستند نه دولت‌ها.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با بیان اینکه هر چند دولت‌ها با یک دیگر مشکل داشته باشند، اما ملت‌ها همواره می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند، افزود:  از طرفی مرور بر تجربه و روابط خواهرخواندگی شهر تهران با تعداد قابل توجهی از شهرهای مهم و موفق جهان و همچنین حضور در برخی از نهادهای بین المللی حوزه توسعه شهری مانند انجمن کلانشهرهای مهم جهان(متروپلیس)، سازمان شهرها و حکومت‌های محلی و مجمع شهرداران آسیایی می‌تواند در این زمینه که کدام شهرها ظرفیت پیشنهاد دهی به تهران را دارند مفید واقع شود.

مرادی در پاسخ به این پرسش که شهر تهران در کدام حوزه‌های فرهنگی، معماری، تاریخی و ... می‌تواند به شهرهای دیگر سراسر جهان صادرات داشته باشد، گفت: پاسخ به این سوال از یک جنبه مرتبط با موضع دیپلماسی شهری است و از جنبه دیگر مرتبط با موضوع برندینگ یا برندسازی شهری. در ارتباط با جنبه اول؛ به طور کلی دیپلماسی شهری از موضوعاتی است ‌که ارتباط‌ مستقیم با شهروندان را داشته ‌و با تأکید بر صنعت‌ گردشگری و تعامل با شهرهای خواهرخوانده و همچنین سازمان‌های غیردولتی مردم‌نهاد ‌و تعاملات ‌فرهنگی و گسترش ارزش‌ها و هنجارها می‌تواند نقش مکمل و مؤثری بر کارکرد دیپلماسی عمومی مبتنی‌ بر توسعه ‌و ‌بهسازی‌ روابط بین ملت‌ها و ‌شهروندان، ارتباط با افراد ‌کلیدی، برقراری روابط استراتژیک، در سیاست خارجی را ایفا کند.

او درباره جنبه دوم یا برندسازی شهری بیان کرد: به طور کلی تصویر ذهنی ما از شهر انعکاسی از خاطرات مختلف ما از بخش‌های مختلف آن است. مجموع کیفیت محیط‌های خارجی و منابع مختلفی مانند تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، صنعت، منظر و محیط زیست در خلق هویت محلی، غرور شهروندی، رضایت اجتماعی مورد نیاز هستند و بر رفتارهای نیز اقتصادی تاثیر می‌گذارند. همچنین این تصویر شامل ابعادی مانند: تصویر اجتماعی (مانند تصویری که از مردم، رفتارها، باید و نبایدها، نمادها و آیین‌های آن جامعه)، تصویر اقتصادی (مانند میزان توسعه یافتگی، فضای کسب و کار، ظرفیت‌های اقتصادی و …)، تصویر کالبدی (مثل معماری شهر، موقعیت جغرافیایی، معماری و گردشگری و …) و یا تصویری را که از گذشته تاریخی آن شهر داریم، است.

به گفته دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران؛ درحال حاضر مسایل و مشکلات عمده نه تنها در تهران بلکه در تمامی کلانشهرها تصویری منفی از آن‌ها رقم می‌زند. در نتیجه قدرت مانور آن را محدود می‌سازد و اجازه می‌دهد شهر از جنبه‌های مختلفی نظیر جذابیت، سرمایه گذاری، رقابت و ... افول کند. به منظور غلبه بر این مشکل نیاز است که بر دارایی‌های محیط به عنوان عامل مهمی در خلق یک احساس مشترک برای شهروندان همراه با غرور شهروندی، قدرت، عواطف سازنده در تعریف هر فضایی با هویت خاص خود افزوده شود. بر همین اساس و با توجه به ادبیات نظری و کاربردی موجود در این زمینه می‌توان از پتانسیل بالای برندسازی شهری استفاده کرد، لذا تأکید بر برندسازی طبیعی به عنوان بازخوانی و صادرات فرهنگ بومی رایج این شهر با ویژگی‌های منحصر به فردش از یک سو و تلاش در راستای برندسازی مصنوعی از سوی دیگر چشم اندازی از شهر را می‌تواند صادر کند که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. جاذبه‌هایی مانند مناظر دیدنی و تاریخی، غذایی خاص، ویژگی‌های زیست محیطی و مواردی از این دست که مجموع این اقدامات بتواند هویت جدیدی برای شهر به وجود بیاورد یا هویت باستانی شهر را قوی‌تر کند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =