۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 9043
بزرگراه ها،خیابان ها و میادین در اولویت سندزنی هستند

شهر: سند میدان آزادی به دلیل آنکه به نام دولت و یا شهرداری نبود، خسارت‌های زیادی متحمل می‌شد، درواقع برای زمینی که متعلق به دولت و شهرداری بوده از سوی اشخاص سندهایی گرفته و خسارت از دستگاه‌های مختلف گرفته شده بود.

محمدنادر محمدزاده، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، به سند خوردن بخشی از میدان آزادی و اتوبان همت در پلاک ثبتی ۲۳۹۵ معروف به طرشت اشاره کرد و توضیح داد: یکی از برنامه‌های این سازمان، مستندسازی همه دارایی‌های شهرداری در کل شهر تهران است. درواقع قرار است آن بخش از دارایی‌های عمومی شهرداری که بدون سند هستند، مانند خیابان‌ها، معابر و بوستان‌ها به روش‎های مختلف سنددار شوند. 


به گفته او؛ بر اساس تفاهم نامه ای که میان شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد امضا شد، اموال و املاک عمومی و اختصاصی شهرداری مستندسازی می‌شود. قوانین و مقررات بالادستی اجازه خرید و فروش اموال عمومی را نداده و شهرداری فقط وظیفه صیانت، ساماندهی و نگهداری این اموال را دارد. بنابراین سنددار شدن بخشی از بزرگراه همت و یا میدان آزادی که بخشی از پلاک طرشت هستند،  در جهت حفاظت و جلوگیری از خسارت های آتی است که اهمیت پیدا می کند. 


محمدزاده به سند پلاک طرشت اشاره کرد و گفت: این پلاک بزرگترین پلاک شهر تهران با حدود چهار هزار هکتار مساحت است که سال‌های گذشته این اراضی تشخیص نوعیت شده و بیش از نیمی از آن، اراضی موات تشخیص داده شده است. بر اساس قوانین، زمینی موات است که  سابقه هیچ اقدام عمرانی و کشت و زرع در آن وجود نداشته باشد درواقع این زمین مرده است. اراضی موات هم انفال است و به عنوان یک حق عامه به دولت و یا شهرداری متعلق است.


مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران ادامه داد: متاسفانه از گذشته‌های دور در جهت مستندسازی این اراضی به اندازه کافی اقدام نشده و مورد توجه سودجویان قرار گرفت. به طوری که در این اراضی خسارت‌های زیادی به بیت‌المال، دولت و شهرداری وارد شده و اتفاقا برخی افراد با ادعای مالکیت خسارت‌هایی هم از دولت و شهرداری دریافت کرده‌اند. مثلا سند فرودگاه مهرآباد که چیزی در حدود ۶۰۰ هکتار مساحت دارد به نام دولت صادر نشده بود در حالی این زمین‌ها از ابتدا موات بودند، اما تا پیش از سند دار شدن، مجموعه‌های فرودگاهی مجبور به پرداخت خسارت می‌شدند. 


او با بیان اینکه میدان آزادی هم به دلیل آنکه سندش به نام دولت و یا شهرداری نبود، خسارتهای زیادی متحمل می‌شد، توضیح داد: برای همان زمینی که متعلق به دولت و شهرداری بوده از سوی اشخاص سندهایی گرفته و خسارت از دستگاه‌های مختلف گرفته شده بود. اما با تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال یکی از پیچیده‌ترین پلاک‌های شهر تهران به نام شهرداری تهران سند خورد. 


محمدزاده گفت: در کل تهران قرار است این کار انجام شود و بزرگراه ها و خیابان و میادین در اولویت هستند؛ اما پلاک طرشت به دلیل ویژگی‌ها و آسیب‌ها اولویت پیدا کرده و اسناد این بخش‌ها جاهایی که مربوط به دولت است از سوی وزارت راه و شهرسازی و آن جاهایی که در بخش خیابان و معابر توسط شهرداری است مستندسازی می‌شود. 
او این را هم گفت که: همه معابر و پارکها به نام شهرداری سند زده نمی‌شود، مثلا پارک پردیسان بخشی از پلاک طرشت است که به نام دولت است؛ اما فضاهای سبز بر اساس قوانین و با حفظ مالکیت دولت  به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار میگیرند.

به گزارش شهر، در بهمن امسال بود که سند مالکیت بخشی از بزرگراه شهید همت به عنوان نخستین سند صادر شده برای معابر به مساحت حدود ۷۰ هزار متر مربع به نام شهرداری تهران صادر شد و پس از آن هم  بخشی از میدان آزادی به نام شهرداری تهران سند خورد. 

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 9043

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =