۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 11129

گزارش به مردم

مساحت املاک تملک شده شهرداری، ۱۴ برابر املاک واگذار شده

فروش ملک لزوما به معنای کم شدن دارایی‌ها نیست
مساحت املاک تملک شده شهرداری، ۱۴ برابر املاک واگذار شده

شهر: بر اساس گزارش تحویل و تحول؛ یک هزار و ۲۸۳ ملک شهرداری تهران با مساحت هفت هکتار و به ارزش به روز شده، پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان واگذار شده است. در مقابل اما؛ املاک تملک شده از سوی شهردار تهران از لحاظ مساحت و ارزش ریالی به ترتیب ۱۴ و ۲ برابر املاک واگذار شده است.

به گزارش شهر، به تازگی هم شهردار تهران گزارشی با عنوان «تحویل و تحول» به شورای شهر اراه کرده که گزارشی است از آنچه در طول چهار سال بر شهر و شهرداری رفته و حالا با چه شرایطی قرار است به مدیران بعدی تحویل شود. بخشی از این گزارش مربوط به صیانت املاک شهرداری تهران است، اینکه تا پیش از سال ۱۳۹۶ در اختیار چه اشخاص حقیقی و حقوقی قرار داشت و امروز در چه شرایطی است. 

تا پیش از این اما؛ در باره عملکرد شهرداری تهران در حوزه املاک ابهام‌های زیادی وجود داشت، کسی نمی‌دانست چه املاکی و در ازای چه فروخته می‌شود و در تمام دوره‌ها نسبت به فروش املاک و تراکم انتقادهای زیادی وجود داشت؛ اما کارشناسان شهری معتقدند هر فروش ملکی به معنای شهرفروشی نیست.

در دوره مدیریت جدید شهری و بر اساس آنچه که در گزارش تحویل و تحول آمده است؛ یک هزار و ۲۸۳ ملک شهرداری تهران با مساحت هفت هکتار و به ارزش به روز شده، پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان واگذار شده است. در مقابل اما؛ املاک تملک شده از سوی شهردار تهران از لحاظ مساحت و ارزش ریالی به ترتیب ۲ و ۱۴ برابر املاک واگذار شده است. درواقع در این دوره، ۵۰۶ ملک به مساحت ۱۰۰ هکتار و به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان تملک شده است.  

پیشتر محمدنادر محمدزاده، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه شهرداری مجموعه‌ای است که مدام در حال به دست آوردن ملک و واگذاری ملک است، در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر شهرفروشی در دوره مدیریت جدید شهری گفته بود: «فروش ملک لزوما به معنای کم شدن دارایی‌ها نیست و حداقل در سال ۱۳۹۹ دارایی‌هایی شهرداری چه از نظر مساحت و چه ارزش ریالی به مراتب بیشتر از آن چیزی است که فروخته شده است. در واقع شهرداری بخشی از دارایی‌هایش را صرف احداث بوستان، خیابان و ... می‌کند و بخش دیگری از املاک هم که شهرداری نمیتواند از آنها بهره برداری کند، باید فروخته شود و یا ممکن است در قبال بدهی، توافقات مالی و یا دیگر موارد واگذار شود. بنابراین نمی توان گفت که شهرداری اگر ملک فروخت یعنی دارایی هایش را از دست می دهد در حالی که باید دید در مقابل آن، چه چیزی به دست می‌آورد. 

موضوع املاک شهرداری تهران آنهایی که در اختیار افراد و یا برخی مدیران شهری و یا موسسه‌ها و نهادها قرار داشت، به یکی از بزرگترین چالش‌های مدیریت جدید شهری در سال ۱۳۹۶ تبدیل شده بود. از یک طرف شهرداری تهران به دلیل عملکرد گذشتگان اصلا نمی‌دانست چه املاکی دارد چرا که خیلی‌هاشان ثبت نشده بودند و از طرف دیگر مساله پاسخگویی به افکار عمومی بود.

آنطور که در گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران آمده است؛ ۲ هزار و ۶۶۲ ملک شهرداری در اختیار غیر بود، اما شهرداری تهران برای نخستین بار لایحه‌ای به شورای شهر تهران ارسال کرد و بر اساس این لایحه یک هزار و ۷۶۲ ملک تعیین تکلیف شد. از این میان ۶۰۰ ملک دیگر تخلیه شده و ۳۰۰ ملک در مرحله اقدام برای تخلیه در محاکم قضایی است.

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 11129

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =