سرعت جمعیت پذیری ۵ برابر میانگین رشد جمعیت تهران است

شهر: جبران کمبود سرانه ها با توجه به میزان و سرعت جمعیت پذیری و منابع محدود در منطقه ۲۲ دشوار است. از آنجا که سرعت جمعیت پذیری این منطقه بیش از پنج برابر میانگین رشد جمعیت تهران است و استقرار جمعیت نیز در این منطقه تابع نظم و قاعده مشخصی نیست، تامین تدریجی سرانه ها نیازمند برنامه های ویژه ای است.

علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ در گفتگو با شهر با اشاره به مشکلاتی که در تامین سرانه های این منطقه وجود دارد، گفت: سرانه های منطقه ۲۲ عمدتا نسبت به استانداردها دچار عقب ماندگی است؛ شهرداری متولی بخشی از سرانه ها است و تامین بخش دیگر سرانه ها بر عهده دولت است. تامین سرانه های مربوط به شهرداری در حال انجام است. در ۵۵ پروژه ای که اواخر سال گذشته اجرا شده ۶.۹ متر مربع به سرانه ها افزوده شده و امسال نیز در بخش شبکه معابر و پیاده رو ها برنامه ریزی هایی شده است.

او با بیان اینکه منطقه ۲۲ در حوزه فضای سبز مشکلی ندارد و سرانه فضای سبز بیش از استانداردهاست، افزود: با این حال ایجاد بوستان های محله ای مانند بوستان دو هکتاری ارغوان و توسعه و ترمیم فضای سبز منطقه ای در بوستان های بزرگ در دستور کار قرار دارد.

نوذرپور با اشاره به کمبود سرانه های آموزشی منطقه ۲۲، ادامه داد: متولی سرانه های آموزشی دولت است و باید در تامین آن ورود جدی پیدا کند. دولت باید به همراه سازمان ملی زمین و مسکن، زمین مورد نیاز آموزش و پرورش را تامین کند تا وزارت آموزش و پرورش بر اساس تعهداتش این زمین را تبدیل به مدرسه کند.

شهردار منطقه ۲۲ با بیان اینکه این منطقه در بحث بیمارستان ها و واحدهای درمانی، سرانه های فرهنگی و هنری و مذهبی با کمبود روبرو است، گفت: با وجود اینکه این سرانه ها به تدریج در حال شکل گیری است، اما سرعت جمعیت پذیری این منطقه بسیار بالا و بیش از پنج برابر میانگین رشد جمعیت تهران است و استقرار جمعیت نیز در این منطقه تابع نظم و قاعده مشخصی نیست؛ هر جا که برجی ساخته شده جمعیت مستقر می شود و اولین درخواست جمعیت، خدمات و دسترسی ها است و شهرداری مجبور است با هزینه های چندبرابری این سرانه ها را تامین کند در حالی که اگر این استقرار جمعیت با قاعده مشخصی انجام می شد این هزینه ها بسیار کاهش پیدا می کرد.

او با اشاره به محله مروارید شهر که عمدتا وابسته به تعاونی های شهرداری تهران است به عنوان یکی از مجموعه هایی که به قاعده شکل نگرفته، توضیح داد: شبکه معابر این محله کوچک به تنهایی برای شهرداری حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با توجه به میزان بودجه، شهرداری منطقه تنها می تواند کمتر از پنج درصد آن را پاسخگو باشد.

نوذرپور شکل نگرفتن شبکه فاضلاب در منطقه ۲۲ را باعث رها شدن فاضلاب در جوی ها و ایجاد آلودگی دانست و یادآور شد: در این زمینه  شهرداری این منطقه با سازمان آب و فاضلاب برای ساخت تصفیه خانه ای در خرگوش دره  برای ۱۵۰ هزار جمعیت و انتقال ۴۴ کیلومتر شبکه فاضلاب به این تصفیه خانه به جمع بندی رسید. با این کار فاضلاب از منطقه خارج نمی شود  و پس از تصفیه به مدت ۲۵ سال آب به صورت رایگان برای مصرف فضای سبز و مصارف عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

او فضای سبز منطقه ۲۲ را ۲۴۰۰ هکتار و معادل نیمی از مساحت منطقه عنوان کرد و افزود: چارچوب کلی ساخت تصفیه خانه خرگوش دره در کمیسیون محیط زیست  شورای شهر به تصویب رسیده و در صورت تصویب در صحن شورا قرارداد آن امضا می شود. در برنامه دراز مدت سه تصفیه خانه دیگر نیز مد نظر است که باید زمین آن فراهم شود تا برای آبیاری فضای سبز از تصفیه فاضلاب منطقه استفاده شود.

او در خاتمه با بیان اینکه جبران عقب ماندگی منطقه ۲۲ در تامین سرانه ها نیازمند یک برنامه ویژه است که باید به تدریج و با توجه به منابع شهرداری انجام شود، افزود: مجموعه ارتش در چیتگر با ۲۰هزار واحد و مجموعه خرازی مربوط به تعاونی مسکن سپاه است در حال نهایی شدن است که به زودی جمعیت در آن مستقر می شوند و به محض مستقر شدن سرانه ها را از شهرداری طلب می کنند و جمعیت پذیری به این شکل، دشواری کار شهرداری در تامین سرانه ها را دوچندان می کند.   

خبرنگار: علی سی پی

۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =