۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 9872

بدحسابی شهروندان تهرانی در پرداخت عوارض نوسازی

۶ میلیون قبض؛ بدهی تهرانی ها به شهر

عوارض پسماند بیشترین آمار پرداختی از سوی شهروندان را دارد
۶ میلیون قبض؛ بدهی تهرانی ها به شهر

شهر: تا پایان سال ۱۳۹۸، در مجموع ۶ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۱۹۶ قبض از قبوض شهری پرداخت نشده؛ اما بررسی اعداد و ارقام درآمدهای حاصل از درآمدهای پایدار نشان از آن دارد که تهرانی‌ها در پرداخت عوارض پسماند مسکونی خوش حساب‌تر هستند.

به گزارش شهر، مالیات‌های محلی که در ایران از آن به عنوان عوارض یا شارژ شهری یاد می‌شود، مهم‌ترین منبع درآمد شهرداری‌ها هستند، به خصوص در زمانی که شهرداری کلانشهری مانند تهران با انجماد درآمدی مواجه است و تمایلی به استفاده از درآمدهای سمی و ناپایدار ندارد. گرچه درآمدهای حاصل از عوارض شهری از چهار کد درآمدی، شاهرگ حیاتی برای مدیریت شهر است و مانع آنان از رفتن به سمت شهر فروشی می‌شود؛ اما همزمان با شیوع ویروس کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها، کسب و کارها با تنگنای مالی مواجه شدند به همین دلیل هم شهرداری تهران با هدف کمک مالی به شهروندان، مهلت پرداخت عوارض را تمدید کرد. آنطور که وحید عرب، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران به خبرنگار «شهر» گفته است: «در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا بنا بر مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مهلت پرداخت قبوض عوارض کسب و پیشه و بهای خدمات مدیریت پسماند سال ۱۳۹۸ تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شد و در سال ۱۴۰۰ تا کنون مصوبه ای به این منظور به شهرداری تهران ابلاغ نشده است.»

تصمیم مدیران شهری گویا موفقیت آمیز بود و مصداق با یک تیر دو نشان زدن. یعنی هم کمک مالی به صاحبان کسب و کار و شهروندان شد و هم جوایز تشویقی سبب شد تا مشارکت بیشتری در پرداخت عوارض شود. به گفته مدیرکل درآمد شهرداری تهران؛ «در بخش خودرو بیشترین استقبال انجام شد به طوری که ۱۶۷ هزار و ۴۸۶ صاحب خودرو عوارض خود را پرداخت کردند که از این تعداد،۲۱ هزار خودرو تاکسی بود، این شرایط در صورتی است که در مدت مشابه پارسال عوارض  ۲۹ هزار خودرو پرداخت شده بود.»

۶ میلیون قبوض پرداخت نشده 

یکی از جنبه‌های مهم مشارکت شهروندان در اداره شهر، پرداخت عوارض شهری است که البته در بیشتر مواقع به موقع پرداخت نمی‌شود. تازه‌ترین آمار از معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نشان می‌دهد؛ تا پایان سال ۱۳۹۸، در مجموع ۶ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۱۹۶ قبض از قبوض شهری پرداخت نشده است.  بررسی اعداد و ارقام درآمدهای حاصل از درآمدهای پایدار نشان از آن دارد که تهرانی‌ها در پرداخت عوارض پسماند مسکونی خوش حساب‌تر هستند و مشارکت در پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند مسکونی بیشتر از سایر کدهای درآمدی بوده است، به طوری که تا سال ۱۳۹۸، فقط چیزی در حدود ۴۱۴ قبض پسماند خانگی پرداخت نشده است.

به گواه آمارها از میزان بدهی عوارض پایدار تا پایان سال ۱۳۹۸ املاک و واحدهای غیر مسکونی، تاکنون شهروندان تهرانی ۲ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۴ قبض بهای خدمات مدیریت پسماند مسکونی را پرداخت نکردند، این یعنی این دسته شهروندان در مجموع حدود ۹۲۳ میلیارد و ۴۱۱ میلیون تومان بدهکارند. در بخش عوارض غیرمسکونی، ۵۵۷ هزار و ۷۸۹ قبض پرداخت نشده به ارزش ریالی حدود ۹۷۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون تومان وجود دارد. همچنین  ۲ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۵۵۴ قبض عوارض نوسازی از سوی شهروندان پرداخت نشده است.

نوع عوارض تعداد مبلغ (یال)
عوارض نوسازی ۲.۷۳۵.۵۵۴   ۳۰.۲۸۹.۳۲۱.۱۲۱.۰۰۰
بهای خدمات مدیریت پسماند مسکونی ۲.۷۱۳.۶۴۴ ۹.۲۳۴.۱۱۹.۶۶۴.۲۷۱
عوارض غیرمسکونی ۵۵۷.۷۸۹ ۹.۷۲۵.۵۶۷.۴۳۶.۰۰۰
بهای خدمات مدیریت پسماند غیر مسکونی   ۴۱۴.۲۰۹ ۹.۵۶۱.۹۸۴.۸۵۵.۴۲۵

خبرنگار: فریبا رحمانی 

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 9872

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =