پایتخت‌نشینان در سال ۹۹ چقدر عوارض شهری پرداخت کردند؟

شهری: شهروندان تهرانی در سال ۱۳۹۹ مشارکت بالایی در پرداخت قبض‌های عوارض شهری داشتند به طوری فقط در یک کد درآمدی عوارض نوسازی، ۷۱۴ میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، آمار نشان می‌دهد مشارکت شهروندان باوجود تنگناهای اقتصادی و کرونا نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. بر اساس تازه‌ترین داده‌ها از معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، شهروندان تهرانی در سال ۱۳۹۹، به طور میانگین مشارکت بیش از ۹۵ درصدی در پرداخت عوارض داشتند به طوری که تا پایان سال گذشته، یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۴۲۲ مالک، چیزی در حدود ۷۱۴ میلیارد تومان عوارض نوسازی پرداخت کردند، یعنی بیش از ۹۵ درصد از درآمدهای این کد درآمدی محقق شده است.

شهرداری تهران در بخش بهای خدمات مدیریت پسماند مسکونی، درآمدی ۲۰۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی کرده بود؛ اما آنطور که در آمارها آمده است؛ در سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۹۷۳ قبض پسماند خانگی توزیع شده و ۲۲۸ میلیارد تومان پرداختی از سوی شهروندان انجام شده است. یعنی تحقق ۱۱۳ درصدی درآمدها در این بخش که حدود ۱۳ درصد بیش از پیش‌بینی‌های شهرداری بود. درباره بهای خدمات مدیریت پسماند غیرمسکونی هم شرایط به همین گونه است و بیش از ۱۰۷ درصد درآمدها با توزیع ۱۵۱ هزار و ۵۹۴ قبض محقق شده است. در بخش عوارض غیرمسکونی یا همان عوارض کسب و پیشه هم ۲۳۰ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده بود که ۲۰۰ میلیارد تومان آن محقق شد. این در شرایطی است که تا پایان سال ۱۳۹۸، در مجموع ۶ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۱۹۶ قبض از قبوض شهری پرداخت نشده؛  بررسی اعداد و ارقام درآمدهای حاصل از درآمدهای پایدار نشان از آن دارد که تهرانی‌ها در پرداخت عوارض پسماند مسکونی خوش حساب‌تر هستند.

جزییات عوارض شهری در سال ۱۳۹۹
نوع عوارض تعهد سال ۱۳۹۹ تعداد وصول شده مبلغ وصول شده (تقریبی) درصد تحقق
عوارض نوسازی ۷۵۰ میلیارد تومان ۱.۲۵۴.۴۲۲ ۷۱۴ میلیارد تومان ۹۵.۲۴
بهای خدمات مدیریت پسماند مسکونی ۲۰۰ میلیارد تومان ۱.۱۸۹.۹۷۳ ۲۲۸ میلیارد تومان ۱۱۳.۷۵
عوارض غیرمسکونی ۲۳۰ میلیارد تومان ۱۹۶.۳۴۶ ۲۰۰ میلیارد تومان ۹۰.۸۶

قبض‌های عوارض پایدار شهری، با توجه به مصوبه هئیت وزیران برای عوارض نوسازی  وبا فرمول تعیین شده، چاپ و توزیع می شوند. بهای خدمات مدیریت پسماند هم از طریق مصوبه شورای اسلامی شهر محاسبه و توزیع و بهای خدمات مدیریت پسماند در حوزه پسماند صرف مدیریت، جمع آوری و دفع پسماند می‌شود. آنطور که مدیران شهری گفته‌اند؛ درآمدهای حاصل از نوسازی هم صرف ۹۰ درصد از برنامه‌های عمران توسعه شهر مانند احداث بزرگراه و پارک و.....می‌شود.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 9970

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =