تیتر یک پرونده

  • میهمانی تاریخ در کوچه پس‌کوچه‌های صفوی و قجری

    تصاویر «خانه مهربان» در دل محله ۴۰۰ ساله تهران

    میهمانی تاریخ در کوچه پس‌کوچه‌های صفوی و قجری

    خانه مهربان از بناهای با ارزش و تاریخی در محله عودلاجان است که می‌توان یادگارهایی از معماری دوره تحول میانه (پهلوی اول) و به طور شگفت انگیزی گردشی در سبک معماری قاجار -قبل و بعد ازعصر مشروطیت - را در آن باز جست.

  • تصاویر قدیمی‌ترین ساعت خورشیدی تهران

    دیدنی‌های تهران/۴

    تصاویر قدیمی‌ترین ساعت خورشیدی تهران

    حوالی آرامگاه ابن بابویه در شهرری برجی آجری سر به فلک کشیده‌ای با قدمت ۹۰۰ ساله، گوشه‌ای از تاریخ ایران زمین را درگوشه دل خود جای داده است. این برج در عهد سلجوقی و احتمالا در زمان انتقال پایتخت از نیشابور به ری به دستور طغرل بیک؛ مؤسس سلسله سلجوقیان ساخته شده است و برای همین به این نام شناخته می‌شود.

  • مکاری‌ها چه کسانی بودند؟

    مکاری‌ها چه کسانی بودند؟

    مکاری کسی بود که تعدادی چهارپا پیش خود نگه می‌داشت و آن‌ها را به مردم اجاره می‌داد؛ در واقع در زبان عامیانه به مکاری «خرکرایه بده» می‌گفتند.

  • اولین بار که ریختن زباله در طهرون ممنوع شد

    اولین بار که ریختن زباله در طهرون ممنوع شد

    حدود یک قرن و نیم پیش دردولت ناصری، برای نخستین بار ریختن زباله در تهران ممنوع اعلام شد و طبق اعلاناتی که از سوی حکومت داده شد، دولت کسانی را که برای خارج کردن خاکروبه از شهر تهران منصوب کرد که در واقع مقدمه‌ای برای به وجود آمدن رفتگران در دارالخلافه شد.

  • داستان باغ‌وحش در شکارگاهی به نام تهران

    داستان باغ‌وحش در شکارگاهی به نام تهران

    شکار در تهران تاریخی دیرینه دارد تاریخی بیش از دوقرن.گستره تهران به دلیل قرار گرفتنش در میان رشته  کوههای البرز ,همه گونه جانوری را در دل خود جای می داد و جالب آنکه نخستین بار تهران، این قریه گمنام به دلیل خاستگاه شکار، مورد توجه سلاطین صفوی بخصوص شاه تهماسب صفوی قرار گرفت.

  • امجدیه، ورزشگاه مدرن طهران

    امجدیه، ورزشگاه مدرن طهران

    اولین استادیوم ورزشی تهران در سال ۱۳۱۸ در بخش شمال شرق تهران روی زمینی ساخته شد که صاحبش شرط کرد نامش باید روی آن ورزشگاه بماند و تا سال ۶۰ هم این نام روی آن ورزشگاه ماند: «امجدیه»

  • مسجد جامع بازار، اولین مسجد تهران

    مسجد جامع بازار، اولین مسجد تهران

    هیچ‌وقت به این فکر کردید که قدیمی‌ترین یا اولین مسجد تهران کدام یکی از مسجدهای تهران بوده است؟

  • صدای لاله‌زار خاموش است، چراغ‌هایش اما روشن

    صدای لاله‌زار خاموش است، چراغ‌هایش اما روشن

    لاله‌زار در نوستالژی‌های نسل من نیست اما بزرگ‌ترین نوستالژی شهر ما تهران است. شاید به دلیل آن همه خاطره شعر و موسیقی و سینما و تئاتر و روزنامه، که در گذر از لاله زار مقابل چشمم زنده می‌شوند. اگرچه کوچه‌های زنده‌ترین و بیدارترین و پرسروصداترین خیابان‌ سال‌های نه چندان دور شهرمان امروز خالی و شکسته و متروک است اما روشنایی چیزی است که گویا پیمانش با لاله‌زار ماندنی است.

  • آداب چهارشنبه سوری در تهران قدیم + داستان ورود ترقه بازی به ایران

    آداب چهارشنبه سوری در تهران قدیم + داستان ورود ترقه بازی به ایران

    آخرین سه‌شنبه سال موسوم به چهارشنبه سوری با صداهای عجیب و غریب ترقه‌ها و دینامیت‌ها بسان جنگ جهانی آغاز می‌شود و تا پاسی از شب و حتی تا شروع سال نو هم ادامه دارد؛ این روز اما در گذشته‌هایی نه چندان دور رسم و رسوم خاصی داشت که بین تهرانی‌های قدیم و نزد دارالخلافه نشینان از حرمت بالایی برخوردار بود.