استقرار نظام مدیریت دانش در شهرداری تهران؛ تحلیلی بر وضعیت موجود و پیشنهادهایی برای ادامه راه

از تجربیات متخصصان مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و مرکز نوسازی و تحول اداری در خصوص پروژه طراحی مدل مناسب کاربست مدیریت دانش در شهرداری تهران استفاده شد و در انجام فرآیند تحقیق ضمن مصاحبه با خبرگان شهرداری و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها به تحلیل مضمون‌ها پرداختیم.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، «نشست علمی تخصصی استقرار نظام مدیریت دانش در شهرداری تهران» با حضور امیر ذاکری، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، سید علی حسینی، مدیر گروه مطالعات برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به عنوان دبیر پنل و برخی از کارشناسان روابط عمومی و کارکنان سایر حوزه‌های شهرداری، توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و در شهرداری منطقه هفت برگزار شد.

امیر ذاکری، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در این جلسه ضمن تشریح چارچوب مدیریت دانش، گفت: ثبت دانش گام اول این مسیر بوده و در قدم دوم که ترکیب و ادغام است، باید برای تهیه شیوه‌نامه‌های متکی به دانش و تجربه اقدام کنید.

وی مراجعه را سومین گام چارچوب مدیریت دانش برشمرد و عنوان کرد: یادگیری و آموزش در این دسته قرار می‌گیرد و باید محتوا و ترکیبی که در قدم‌های پیشین تهیه شده است، برای سایر افراد قابل مراجعه و در دسترس باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: تهیه پادکست برای ثبت دانش امری مثمرثمر و نوین خواهد بود و می‌توان در این مسیر به دنبال یادگیری گام‌های جدیدی نیز بود.

ذاکری در ادامه به پروژه طراحی مدل مناسب کاربست مدیریت دانش در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: از تجربیات متخصصان مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و مرکز نوسازی و تحول اداری در این زمینه استفاده شد و در انجام فرآیند تحقیق ضمن مصاحبه با خبرگان شهرداری و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها به تحلیل مضمون‌ها پرداختیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت دانش به تمرکزگرایی توجه شده است، گفت: طی انجام پژوهش تحلیل رویکردهای پیاده‌سازی مدیریت دانش در شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت و رویکردهای موجود در شهرداری پایتخت بررسی شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت به تحلیل وضعیت گفت‌وگو و مباحث دانشی در شهرداری تهران، تحلیل وضعیت استخراج و وضعیت کاربست دانش پرداخت و خاطرنشان کرد: نهادینه سازی درون ذهن افراد و کارکنان شهرداری مهم‌ترین جریان دانشی است.

ذاکری همچنین به ملزومات و ضرورت‌های بهبود نقش حکمرانی در استقرار نظام مدیریت دانش اشاره کرد و گفت: ارائه یک طرح یا منشور داخلی برای ایجاد انجمن‌های جدید، لزوم شناسایی محافل تخصصی با هدف ارتقاء کارکرد انجمن‌های حرفه‌ای، لزوم بازتعریف مسئولیت مدیریت دانش برای مدیران منابع انسانی و ... در این امر مورد توجه است.

لزوم تبدیل شهرداری تهران به سازمانی پیشتاز در بحث مدیریت دانش

سید علی حسینی، مدیرگروه مطالعات برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تاکید بر اینکه توسعه مفهوم مدیریت دانش و پشتیبانی علمی در این خصوص جزو ماموریت‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران می باشد، گفت: مدیریت دانش در جهان نیز به فراخور توانمندی‌ها صورت می‌گیرد و شهرداری تهران نیز در این زمینه فعالیت قابل ملاحظه‌ای داشته است اما با توجه به نوپا بودن موضوع، ضرورت فرهنگ سازی و تبدیلآن به گفتمانی غالب دوچندان می باشد.

وی با بیان اینکه موضوعات در شهرداری تهران باید به فرهنگ سازمانی تبدیل شود، عنوان کرد: باید توجه داشت که روند تبدیل شدن به فرهنگ سازمانی امری زمان‌بر و مستلزم صبر است.

مدیرگروه مطالعات برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خاطرنشان کرد: اقناع کردن و همراه شدن همه نیروهای مدیریت شهری امری پیچیده است؛ مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بخشی از دانش را به مستند تبدیل می‌کند اما باید موضوعات را به یک گفتمانِ قالب تبدیل کنیم که این روند علاوه بر عزم سازمانی، عزم و همت فردی را می‌طلبد.

حسینی در ادامه، شهرداری تهران را یکی از سازمان‌های با تحصیلات بالا، داری بلوغ و تراز اول خواند و گفت: این میزان از تحصیلات و ممتازی باید در زمینه استقرار مدیریت دانش و با استفاده از تجربیات زیسته و گرانبهای سرمایه انسانی شهرداری تهران مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در صورت استفاده از پتانسیل های موجود، جزو سازمان‌های پیشتاز در مدیریت دانش قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برآنیم زمینه اندیشیدن  و اقدام و عمل را فراهم سازیم و آن را به یک فرآیند پایدار تبدیل نماییم.

مدیرگروه مطالعات برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، ارزیابی مستمر خود و سازمان را در زمینه مدیریت دانش و فرآیندهای مرتبط با آن را امری مهم تلقی کرد و گفت: با این روش باید به چشم‌انداز مورد نظر دست یابیم و ایرادات موجود در طول مسیر را رفع کنیم.

در ادامه این جلسه هر یک از حضار به بیان نقطه نظرات و تجربیات خود در حوزه مدیریت دانش پرداختند و پیشنهادهای خود را برای بهبود وضعیت موجود و ادامه راه ارائه کردند.

انتهای پیام/

۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 39826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =