تلاش برای دریافت حق‌آبه بوستان جنگلی چیتگر

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۲ اظهار کرد: در بوستان جنگلی چیتگر، دو منبع ارزشمند و حیاتی رو به چالش است، درختان ارزشمند و بی نظیر بوستان جنگلی چیتگر، که پایتخت کشورمان بیش از هر زمان دیگری به نگین سبز آن نیازمند است و از آن بعنوان ریه های شهر تهران یاد می شود و دیگری منابع محدود و ارزشمند آب، لذا بهره برداری از این دو سرمایه ملی، یک وظیفه ملی است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲، علی‌بخشی در همین رابطه گفت: حفظ و حراست از جنگل چیتگر به عنوان یک بوستان فرامنطقه ای در شهر تهران یکی از مهمترین مطالبات افکار عمومی است اما در حال حاضر باید به این نکته اذعان نماییم که بواسطه افزایش دما و بحران کم آبی و خزان درختان، این بوستان قابلیت اشتعال بالایی دارد و کار اطفا حریق آن نیز مبحث پیچیده ای خواهد بود و پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت.

معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ اظهار کرد: در حال حاضر در بحث بوستان جنگلی چیتگر نیازمند مدیریت بحران قبل از وقوع هستیم و حل این مساله باید با تشریک مساعی از سوی سازمانها و نهادهای ذیربط صورت گرفته، راهکارها ارائه شود و تنها مطالبه‌گری از مجموعه شهرداری نباشد.

وی افزود: افزایش رشد جمعیت شهری شهر تهران، کاهش بارش سالیانه، افت زیاد سطح سفره های زیرزمینی و نشست خاک، قرار گرفتن در محدوده بحرانی و  برداشت از سفره آبهای زیرزمینی و ده‌ها و صدها دلیل دیگر، استفاده بهینه از منابع موجود را بیشتر از پیش ضروری می کند.

علی‌بخشی گفت: باتوجه به کاهش بارندگی و افزایش دما از سال ۱۳۸۵ به بعد باعث شده میزان حقابه آب خام بوستان جنگلی چیتگر توسط سازمان آب به دلیل بحران آب مصرفی شهر تهران کاهش یابد (از ۳۸۰ لیتر بر ثانیه به ۲۵۰ لیتر در سال ۸۵  و این روند کاهش تاسال ۱۴۰۲ به میزان حداکثر ۴۰ لیتر و بعضا قطع کامل گردیده است.) که باتوجه به مکاتبات صورت گرفته در جهت افزایش میزان آب متاسفانه توفیقی حاصل نشده و از حد معمول نیز کمتر در اختیار این بوستان قرار گرفته است.

معاون شهردار منطقه ۲۲ تصریح کرد: نحوه محاسبه آب بهای بوستان جنگلی چیتگر بر اساس آب کشاورزی نیست و همین موضوع باعث شده است میزان آب بها افزایش چشمگیری داشته باشد و با بدهی چند میلیاردی مواجه شویم. با توجه به وجود درختان خشک که هم اکنون کانون آلودگی و حریق هستند، مذاکرات انجام شده با منابع طبیعی در خصوص حذف این درختان (طرح چکش) مقرر کنند نسبت به جمع آوری این مورد اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم تخصیص حق آبه به این بوستان امکان نگهداشت این عرصه وجود نداشته و روند زوال درختان تسریع می‌شود. جهت کاهش موارد حریق در سال جاری نسبت به احداث خطوط آتش بر، استقرار دیده بان در برجک‌های دیده بانی، آموزش گشت‌های موتوری، اورهال شیرهای هیدرانت، نصب علمک‌های آبگیری و ... اقدام شده است.

انتهای پیام//

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 40730

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =