آیین گرامیداشت عملیات «کمان ۹۹»  در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد

آیین گرامیداشت «عملیات کمان ۹۹» صبح امروز با حضور جمعی از مقامات عالی‌رتبه نظامی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آیین گرامیداشت «عملیات کمان 99» با حضور امیر سرتیپ «امیرحاتمی» مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش، «امیر واحدی» فرمانده نیروی هوایی ارتش و «سردار ناظر» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس صبح امروز در سالن همایش‌های بین المللی خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
سردار ناظر در ابتدای این مراسم گفت: هفته دفاع مقدس را گرامی داشته و به روح همه شهدا و خاصه شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سلام و درود می‌فرستم.
وی افزود: عملیات کمان ۹۹ عملیاتی بسیار مهم و اثرگذار در روزهای اول جنگ بود. که دشمن را زمین‌گیر کرد.
سردار ناظر گفت: ما در یکی از تالارهای موزه دفاع مقدس اشاره‌ای به این عملیات داریم و برای مخاطبین این عملیات را شرح می‌دهیم و این آمادگی را داریم که تلاش‌ها و اقدامات بسیار موثر و مفید ارتش جمهوری اسلامی در موزه ملی دفاع مقدس بیش از پیش به نمایش بگذاریم. ضمن اینکه با آماده‌سازی موزه‌های دفاع مقدس در ۳۲ استان کشور این آمادگی را داریم تا در موزه‌های این استان‌ها فعالیت‌ها و اقدامات موثر ارتش را که به آن کم‌توجهی شده است برای ارائه تدارک ببینیم و این همکاری و مشارکت ارتش را می‌طلبد.
امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در ادامه این مراسم گفت: جنگ تحمیلی زمانی آغاز شد که قدرت‌های جهانی فکر نمی‌کردند ایرانی‌ها در برابر حملات تاب‌آوری داشته باشند. نیروهای هوایی با گنج بزرگی که داشت در همان ابتدا صدمات قابل توجهی به عراق وارد کرد. اگر رسانه به تعهد خود عمل کند ناگفته‌های بسیاری از نیروی هوایی روایت خواهد شد. نیروی هوایی از ابتدای سال ۵۹ درگیر جنگ بوده است تقدیم ۱۷ خلبان شهید پیش از شهریور ۵۹ این واقعیت را اثبات می‌کند. 
وی افزود: در اجرای «عملیات کمان ۹۹»، قریب ۳۰۰ فروند هواپیما از پایگاه‌های مختلف برخاستند که مقام معظم رهبری در صحن علنی مجلس فرمودند، ۱۴۰فروند هواپیما این عملیات برون مرزی را انجام دادند. صدام حسین در سخنرانی رسمی خود اعلام کرده بود این جنگ نظامی تفریحی با ایران است و روز اول خرمشهر، روز سوم خوزستان و هفته بعد تهران را تصرف خواهیم کرد، اگر نیروی هوایی نبود همین پیش‌بینی محقق می‌شد. نیروی هوایی ارتش در مهر ۵۹ با «عملیات کمان ۹۹» نقاط مهم و عقبه عراق را منهدم کرد و مغز متفکر عراق را در شوک عمیقی فرو برد.
امیر سرتیپ واحدی اضافه کرد: این رشادت‌ها باید بازگو شود. نیروی هوایی ارتش در هشت سال جنگ ۲۵۰خلبان شهید تقدیم انقلاب کرده است و ۳۲ خلبان در عراق مفقودالاثر بودند و این‌ها بخشی از گذشته‌های ما است، امیدواریم با برگزاری مراسم‌های اینچنین بخشی از قصوری که در حق حماسه‌های نیروی هوایی انجام شده است را جبران کنیم.
در این مراسم که پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس نیز حضور داشتند، از ۴۰ عنوان کتاب مرتبط با دفاع مقدس رونمایی شد.
 

۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
کد خبر: 42913

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =